آنفولانزای مرغی 3 کندور کالیفرنیا را در شمال آریزونا از بین برد

سه کندور کالیفرنیا بر اثر آنفولانزای مرغی در شمال آریزونا جان خود را از دست دادند. این پرندگان بخشی از جمعیتی هستند که در سرتاسر شمال آریزونا و جنوب یوتا، از جمله پارک ملی گراند کانیون، حرکت می کنند.

آسوشیتدپرس

دره مرمر،به روز شده: 8 آوریل 2023 ساعت 14:26 IST

یک کندور کالیفرنیایی پرواز می کند

در این عکس فایل 21 ژوئن 2017، یک کندور کالیفرنیا در حال پرواز در وحشی ونتانا در شرق بیگ سور، کالیفرنیا است (عکس از آسوشیتدپرس)

توسط آسوشیتدپرسسرویس پارک ملی روز جمعه اعلام کرد که سه کندور کالیفرنیا بر اثر آنفولانزای مرغی در شمال آریزونا جان خود را از دست داده اند و مقامات در تلاش هستند تا مشخص کنند چه چیزی باعث کشته شدن پنج نفر دیگر در گله شده است.

سرویس پارک گفت که یک کندور ماده بیمار مشکوک به مسمومیت با سرب در 20 مارس مرده پیدا شد و آزمایش نشان داد که آنفولانزای مرغی بسیار بیماری زا (HPAI) دارد.

سرویس پارک گفت که دو پرنده دیگر که بعداً مرده یافت شدند نیز مثبت شدند، در حالی که نتایج آزمایش پنج پرنده دیگر هنوز کامل نشده است.

سرویس پارک گفت که این پرندگان بخشی از جمعیتی هستند که در سراسر شمال آریزونا و جنوب یوتا از جمله پارک ملی گرند کنیون حرکت می کنند.

بخوانید | آنفولانزای H3N2 به هند رسید: ماسک در مکان های شلوغ، بهداشت مناسب | فهرست اقدامات احتیاطی

صندوق Peregrine که گله آریزونا-یوتا را مدیریت می کند، همچنین پنج پرنده دیگر را که به نظر بیمار بودند، گرفت و آنها را برای نجات حیات وحش در فینیکس فرستاد. به گفته مقامات، یک پرنده تلف شده و چهار پرنده دیگر قرنطینه شده اند.

انتظار می رود قرار گرفتن در معرض ویروس در طول مهاجرت بهار کندورها به سمت شمال افزایش یابد.

به گفته سرویس پارک، HPAI در سایر جمعیت ها در کالیفرنیا یا باخا کالیفرنیای مکزیک شناسایی نشده است.

آنفولانزای مرغی عمدتاً در پرندگان از جمله جوجه های اهلی رخ می دهد، اما در سایر حیوانات، وحشی و اهلی، در همه ایالت های ایالات متحده به جز هاوایی دیده شده است.

در نظر گرفته می شود که انسان ها در معرض خطر کم HPAI هستند، اگرچه عفونت هایی گزارش شده است.

بخوانید | افزایش موارد H3N2 و Covid-19: تفاوت بین دو ویروس تنفسی چیست؟

کندور کالیفرنیا یکی از بزرگترین پرندگان جهان است که طول بال آن تا 10 فوت (3 متر) می رسد. زمانی پرندگان در آسمان از مکزیک تا بریتیش کلمبیا گشت می زدند. کندورها می توانند 60 سال زندگی کنند و مسافت های زیادی را طی کنند، به همین دلیل است که برد آنها می تواند به چندین حالت گسترش یابد.

جمعیت در دهه 1970 به دلیل شکار، تخریب زیستگاه و مسمومیت با سرب ناشی از خوردن حیواناتی که با گلوله های سرب شلیک شده بودند، تا مرز انقراض کاهش یافت.

در دهه 1980، مقامات حیات وحش آخرین 22 کندور باقیمانده را گرفتند و آنها را به باغ وحش های سن دیگو و لس آنجلس بردند تا در اسارت محافظت و پرورش یابند. پرندگان سپس به پناهگاه ها و پارک های ملی رها شدند تا بتوان آنها را تحت نظر داشت.

این پرندگان از سال 1967 توسط قانون فدرال و توسط قانون ایالت کالیفرنیا از سال 1971 به عنوان یک گونه در معرض خطر محافظت می شوند.

کندورهای کالیفرنیا در حال بازگشت به طبیعت هستند و اکنون بخش‌هایی از سواحل مرکزی کالیفرنیا، آریزونا، یوتا و باخا کالیفرنیا، مکزیک را اشغال کرده‌اند. کل جمعیت وحشی در حال حاضر به بیش از 300 پرنده می رسد.

بخوانید | رئیس سابق AIMS می گوید: ویروس آنفلوانزا H3N2 مانند کووید گسترش می یابد، سالمندان باید مراقب باشند