آنچه درز درز بریتانیا در مورد بالن های جاسوسی چینی نشان می دهد، برتری هوایی پکن بر تایوان

توسط میز جهانی هند امروز: اسناد بسیار طبقه بندی شده که اطلاعات اطلاعاتی آمریکا را روشن می کند، در هفته قبل به صورت آنلاین به بیرون درز کرد. این اسناد نشان داد که ایالات متحده از حداقل چهار بالن فراتر از یک بالن که در فوریه سرنگون شد، آگاه بود. افشای اطلاعات همچنین حاکی از برتری هوایی چین بر تایوان به سرعت پس از یا در حمله ای بود که روسیه از فوریه 2022 بر سر اوکراین انجام نداد.

روز پنجشنبه، افسران مسلح FBI یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست را دستگیر کردند، به محل سکونت جک تکسیرا 21 ساله یورش بردند و او را در ارتباط با انتشار اسناد ادعایی بازداشت کردند. جک در بخش امنیت سایبری کار می کرد.

بیش از 50 سند با عنوان “محرمانه” و “فوق سری” در ماه فوریه تا مارس در رسانه های اجتماعی منتشر شد. ظاهراً این اسناد حاوی اطلاعاتی در مورد توانایی های نظامی برخی از متحدان و دشمنان ایالات متحده است.

در حالی که پکن اعتراف کرده بود که بالون متعلق به آنهاست، اما اتهامات جاسوسی را محکوم کرد. وزارت خارجه پکن با محکوم کردن سوء ظن آمریکا در مورد استفاده از بالون برای جاسوسی احتمالی از سوی چین، گفت که این دستگاه در حال جمع‌آوری داده‌های آب و هوا بوده و به بیراهه رفته است.

اکنون اسناد فاش شده نشان می دهد که مقامات آمریکایی از چهار بالون نظارتی چینی مطلع بوده اند. بالون دیگری بر فراز یک گروه حمله ناو آمریکایی واقع در اقیانوس آرام پرواز کرد اما این حادثه هرگز گزارش نشد. اطلاعات فاش شده همچنین بیان کرد که بالون دیگر در دریای چین جنوبی سقوط کرده است. و اینکه مقامات ایالات متحده سوالاتی در مورد بالون جاسوسی چین در فوریه داشتند.

در اسناد فاش شده، از بالون ها با نام های «بولگر-21» و «آکاردو-21» یاد شده است. یک مقام اطلاعاتی ایالات متحده که نامش فاش نشده است به واشنگتن پست گفت که نام این بالون های نظارتی بر اساس حروف الفبا، از A تا Z بوده است.

همچنین بخوانید | از جنگ اوکراین گرفته تا جاسوسی از متحدان خاورمیانه، آنچه اسناد بسیار طبقه بندی شده آمریکا فاش می شود