احزاب اپوزیسیون و صرب‌ها تظاهرات گسترده ضد دولتی را در بلگراد به دلیل تیراندازی‌های گسترده برگزار کردند

توسط رویترز: ده‌ها هزار نفر روز شنبه در بلگراد در تظاهرات ضد دولتی در اعتراض به دو تیراندازی دسته‌جمعی که منجر به کشته شدن 18 نفر شد، شجاعانه در برابر باران و باد ایستادند و به‌دلیل فرهنگ خشونتی که منتقدان می‌گویند مقامات اجازه داده‌اند در جامعه نفوذ کند، مرگ‌ها را مقصر دانستند.

در 3 مه یک پسر نوجوان در بلگراد در اولین تیراندازی جمعی در مدرسه در صربستان نه دانش آموز و یک نگهبان را کشت و یک روز بعد یک مرد 21 ساله هشت نفر را در خارج از شهر کشت.

احزاب مخالف، که این تظاهرات را سازماندهی کردند، دولت به رهبری حزب مترقی صربستان (SNS) را به دلیل ناتوانی در مهار رسانه هایی که خشونت را ترویج می کنند و اقدام علیه عناصر جنایتکار در جامعه مقصر می دانند.

این چهارمین تظاهرات اعتراضی در چند هفته اخیر بود که با وجود آب و هوای بد، تعداد تظاهرکنندگان مشابه سه راهپیمایی قبلی بود.

جمعیت خیابان‌های اطراف مجتمعی را که شبکه تلویزیونی دولتی RTS در آن قرار دارد پر کردند و از الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور، براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور و الکساندر ولین، مدیر آژانس امنیتی صربستان خواستند استعفا دهند. آنها همچنین خواستار آزادی بیشتر رسانه ها شدند.

یانکو، یک معترض از بلگراد گفت: “ما به اندازه کافی غذا خورده ایم و زمان آن فرا رسیده است که چیزی تغییر کند.”

دولت اتهامات احزاب مخالف را رد می کند و آنها را به برگزاری تظاهرات برای منافع سیاسی متهم می کند.

روز جمعه، ده ها هزار نفر از سراسر صربستان، کوزوو، مونته نگرو، بوسنی و مقدونیه شمالی با اتوبوس در مرکز بلگراد در حمایت از ووچیچ تجمع کردند.

جلنا، زنی 30 ساله، گفت: “ما کاملاً مخالف افرادی هستیم که دیروز اینجا بودند… ما ارزش های کاملاً متفاوتی را ترویج می کنیم و برای تغییر تلاش می کنیم.”

احزاب مخالف و ناظران حقوق بشر مدت‌هاست که ووچیچ و SNS را به خودکامگی، سرکوب آزادی رسانه‌ها، خشونت علیه مخالفان سیاسی، فساد و ارتباط با جنایات سازمان‌یافته متهم کرده‌اند. ووچیچ و متحدانش این اتهامات را رد می کنند.

ووچیچ روز شنبه از سمت رهبری SNS کنار رفت و میلوش ووچویچ وزیر دفاع را به عنوان جانشین خود منصوب کرد. ووچیچ گفت که رئیس دولت باقی خواهد ماند.