ارتودنسی یا کامپوزیت؟

علاوه بر روشهای اشاره شده میتوان با استفاده از پل (بریج) دندان، ایمپلنت دندان، اصلاح لبخند لثهای و روشهای بیشمار دیگر باز هم لبخندی زیبا و درخشان داشت. به علاوه قرار دادن مواد پر کننده به صورت توده ای، مستلزم کیور کردن مناسب و درست مواد است و در صورتی که این مرحله به دقت انجام نشود، مثلاً لامپ مورد استفاده قدیمی بوده یا تمیز نباشد، ممکن است مواد خوب سخت نشوند. شاید انتخاب نوع کلینیک یا مرکز درمانی زمانی که می خواهید دندانتان را بکشید و یا قالبی برای دندان مصنوعی بگیرید چندان مهم نباشد اما برای انجام عملی همچون کامپوزیت بهتر است تا جایی که می توانید تحقیق کنید زیرا کامپوزیت یعنی هنر دندان پزشک در شکل دادن مواد رزینی به شکل یک دندان طبیعی، پس مسلما هرقدر دندان پزشکتان هنر و تجربه و همچنین ظرافت بیشتری داشته باشد به طور قطع دریافتی بیشتری هم خواهد داشت و به تبع آن نتیجه بهتری هم از کار ارائه خواهد کرد.

نکته ای که در این نوع مواد وجود دارد این است که کار با این مواد بسیار سخت می باشد و تخصص دندانپزشک و هنر دست وی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . به همین خاطر باید از خوردن هر گونه غذا و خوراکی خیلی سفت و جویدنی خودداری کند، تا وقتی که دندانپزشکتان به شما بگوید که دیگر خطری وجود ندارد. گاز زدن غذا های سفت مانند ته دیگ و جویدن یخ از طول عمر لمینت کم خواهد کرد. کامپوزیت مانند یک اثر هنری است. در کامپوزیت دندان جدیدا از ماده آی پی اس (IPS) یا نانو سرامیک به جای ذرات معمولی مانند سیلیس از ذرات نانوسرامیک استفاده می شود که درخشندگی بیشتری دارند اما قیمت آنها نیز بالاتر از کامپوزیت معمولی است.

تصویر زیر نمونه ای ونیر کامپوزیتی است که بر روی فک بالا انجام شده است. البته دلیل انجام درمان نیز در مقدار هزینه تاثیر دارد، برای مثال اگر میخواهید یک لبپرشدگی یا شکستگی کوچک را ترمیم کنید، هزینه کمتر از زمانی خواهد بود که بخواهید یک دندان با انحراف شدید را اصلاح کنید. تصاویر زیر منتخب طراحی های خط لبخند با ونیرکامپوزیت می باشید که توسط دکتر سهرابی انجام شده است . در واقع نام یک تکنیک درمانی است که در دندانپزشکی زیبایی برای زیبایی دندان ها استفاده می شود . دندانپزشک با استفاده از کامپوزیت های زیبایی ، رنگ و فرمی زیبا بر روی دندان های شما ایجاد می نماید .

لازم به ذکر است جهت حفظ سلامت لثه ها در دراز مدت ، ونیر کامپوزیت ها برای درمان بهم ریختگی های ساده دندانی مناسب است ولی برای موارد متوسط و بالاتر اصلا توصیه نمی گردد . ونیر کامپوزیت نمی تواند معجزه کند و در مواردی که چرخش دندان بیش از حد متوسط باشد نیاز به تراش اندکی داریم . البته تفاوت ” ونیر “و ” لامینیت “ را قبلا توضیح داده ایم که با کلیک بر روی لینک می توانید ، آن مطلب را بخوانید . ونیر و لامینیت در مفاهیم لغوی دندانپزشکی کاملا مترادف و هم معنی هستند و به معنی لایه گذاری و پوشاندن سطح است .

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کامپوزیت دندان های جلو لطفا از سایت ما دیدن کنید.