اردن به قوانین اضطراری کووید-19 که آزادی های عمومی را خفه می کردند، پایان می دهد

توسط رویترز: اردن روز یکشنبه به قوانین وضع شده در آغاز کووید-19 پایان داد که به مقامات این اختیار را می‌داد تا وضعیت اضطراری را اعمال کنند که به گفته گروه‌های حقوق بشر به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب آزادی‌های مدنی و سیاسی استفاده می‌شد.

یک فرمان سلطنتی تصمیم کابینه را برای لغو وضعیت اضطراری تصویب کرد که تقریباً سه سال پیش در آغاز همه‌گیری در مارس 2020 تصویب شد و به نخست‌وزیر این اختیار را داد تا حقوق اولیه را محدود کند و قوانین موجود را مسدود کند.

به گفته مقامات دولتی، این به معنای بازگشت به اجرای بسیاری از قوانین عادی است که به دلیل اجرای بسیاری از دستورات دفاعی که دولت هر جنبه ای از زندگی عمومی را تحت تأثیر قرار می داد، به حالت تعلیق درآمد.

فیصل شبول، وزیر ارتباطات دولت، به رسانه های دولتی گفت: “ما یک سیستم قانونگذاری داریم که به همان اندازه که زندگی به حالت عادی بازگشته است، به عملکرد عادی باز می گردد.”

این اقدام دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان بهداشت جهانی در روز جمعه پایان کووید-19 را به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام کرد، که نشان‌دهنده گامی بزرگ به سمت پایان همه‌گیری بود که اقتصاد جهانی را مختل کرد و جوامع را ویران کرد.

همچنین بخوانید | WHO اعلام کرد که کووید دیگر واجد شرایط اضطراری جهانی نیست

منتقدان می گویند که مقامات اردن علیرغم درخواست های ملک عبدالله برای اعمال این قدرت ها بدون نقض حقوق سیاسی و مدنی شهروندان، برای سرکوب مخالفت های سیاسی و خاموش کردن صداها، از قدرت های شدید استفاده کردند.

گروه مدافع دیده‌بان حقوق بشر (HRW) گفت اردن در چند سال گذشته آزار و اذیت مخالفان سیاسی و شهروندان عادی را با استفاده از مجموعه‌ای از قوانین برای خاموش کردن صداهای منتقد تشدید کرده است.

آدام کوگل، معاون خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر گفت: «وضعیت اضطراری اردن اقدامات طولانی مدت برای مبارزه با این همه گیری را به پایان رساند و از سال 2020 به طور خودسرانه برای محدود کردن حق تجمع مسالمت آمیز در میان کاهش فضای مدنی استفاده شد. .

کوگل افزود: لغو قانون اضطراری اولین گام خوب برای افزایش احترام به حقوق اولیه خواهد بود.

ده‌ها فعال زندانی و مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و مقامات سوء استفاده گسترده را انکار می‌کنند، اما گفتند که ناآرامی‌های مدنی در اردن را در زمان سختی اقتصادی تحمل نمی‌کنند.