اسرائیلی‌ها در آستانه هفتاد و پنجمین روز استقلال، علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو به خیابان‌ها می‌آیند

توسط رویترز:

ده‌ها هزار اسرائیلی روز شنبه به تظاهرات علیه برنامه‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر برای تشدید کنترل‌ها بر دادگاه عالی، در آستانه روز استقلال اسرائیل به مناسبت 75 سال از تأسیس دولت یهود پیوستند.

این طرح ها در ماه گذشته به دلیل موجی از اعتصابات و تظاهرات گسترده متوقف شد. اعتراضات اخیر علیه آنها در حالی صورت می گیرد که اسرائیلی ها قرار است هم روز استقلال اسرائیل و هم روز یادبود اسرائیل را که یادبود کشته شدگان در جنگ های اسرائیل و حملات تروریستی است، جشن بگیرند.

میری پینچوک، عکاس 53 ساله به رویترز گفت: پدرم در جنگ یوم کیپور کشته شد. او جان خود را برای این کشور داد، زیرا او همچنین با این باور بزرگ شد که این کشور یک دموکراسی خواهد بود.

این پیشنهادها به دولت کنترل مؤثری بر انتصاب قضات دیوان عالی می دهد و به پارلمان این امکان را می دهد که بسیاری از تصمیمات دادگاه را نادیده بگیرد. آنها باعث یکی از بزرگترین بحران های داخلی در تاریخ اخیر اسرائیل شده اند.

همچنین بخوانید | نماینده آمریکا به نتانیاهو درباره تغییرات قضایی می گوید: «ترمز را فشار دهید».

دولت قضات فعال را به غصب فزاینده نقش پارلمان متهم می کند و می گوید که برای بازگرداندن تعادل بین قوه قضائیه و سیاستمداران منتخب، اصلاحات اساسی لازم است.

منتقدان می‌گویند که این کار کنترل‌ها و توازن‌های حیاتی را که زیربنای یک دولت دموکراتیک است از بین می‌برد و قدرت کنترل‌نشده را به دولت می‌دهد.

63 ساله: “این جمله از کتاب مقدس، از ناله داوود وجود دارد که می گوید “قهرمانان چگونه سقوط کردند”. وکیل دیوید گیلات به رویترز گفت.

یک نظرسنجی که روز جمعه توسط رادیو تلویزیون عمومی اسرائیل منتشر شد، نشان داد که این طرح‌ها عمیقاً منفور هستند و 53 درصد معتقدند که این طرح‌ها به کشور آسیب می‌زند. علاوه بر این، 60 درصد از اسرائیلی ها گفتند که دولت آنها را نمایندگی نمی کند و 48 درصد معتقدند که وضعیت در کشور بدتر خواهد شد.

در مرکز تل‌آویو، برای شانزدهمین هفته متوالی، مردم در اعتراض به طرح‌هایی که آنها را تهدیدی برای دموکراسی اسرائیل می‌دانند، تجمع کردند. آنها پرچم‌های آبی و سفید اسرائیل را به اهتزاز درمی‌آوردند که به نشانه اعتراضات در سه ماه گذشته تبدیل شده است.

همچنین بخوانید | نخست وزیر مودی و نتانیاهو راه های تقویت روابط هند و اسرائیل را بررسی کردند