اقتصاد ژاپن از رکود خارج می شود زیرا تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم 5.0 درصد رشد می کند

توکیو: اقتصاد ژاپن در سه ماهه سوم از رکود خارج شد و رشد 5.0 درصدی بهتر از حد انتظار را نشان داد ، داده های دولت روز دوشنبه نشان داد ، پس از انقباض بی سابقه

پس از شیوع ویروس کرونا و افزایش مالیات بر مصرف ، در اوایل سال اقتصاد معکوس شد ، افزایش تقاضای داخلی و همچنین صادرات به رشد سه ماهه سه ماهه کمک کرد.

این ارقام مثبت پس از سه چهارم انقباض در سومین اقتصاد بزرگ جهان به دست آمده است ، داده های تجدیدنظر شده نشان می دهد که اقتصاد در سه ماهه دوم 8.2 درصد کاهش یافته است ، که بیش از پیش بینی 7.9 درصدی بود.

از زمان در دسترس بودن داده های قابل مقایسه در سال 1980 ، این بدترین رقم برای ژاپن بود که حتی از تأثیر وحشیانه بحران مالی جهانی 2008 نیز فراتر رفت.

رشد Q3 برای دولت ژاپن خوشآمد خواهد بود ، زیرا از اقدامات سخت گیرانه در برخی دیگر از کشورها جلوگیری کرده است زیرا سعی در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا با محافظت از اقتصاد دارد.

نتایج همچنین انتظارات اقتصاددان از رشد 4.4 درصدی را كاهش داد و تحلیلگران گفتند كه روند بهبودی در سه ماهه پایانی سال ادامه خواهد یافت.

ناویا اوشی کوبو ، اقتصاددان ارشد Sumitomo Mitsui Trust گفت: “بین ژوئیه و سپتامبر ، فعالیت های اقتصادی در ژاپن با برداشته شدن وضعیت اضطراری در این کشور ، وضعیت خود را تا حدودی عادی تجربه کرد.”

اوشی کوبو در یادداشتی قبل از انتشار رسمی داده ها گفت: “با نگاه به جلو ، ما معتقدیم که ارقام تولید ناخالص داخلی در سه ماهه بعدی باید علائم بهبودی را نشان دهند ، البته با سرعت کمتری.”

وی افزود: “تقاضای متوقف شده باید كاهش یابد ، علت اصلی آن امواج دوم COVID-19 در خارج از كشور است.”

موج سوم

ژاپن در حال حاضر با یک اقتصاد راکد و تأثیر افزایش مالیات بر مصرف که سال گذشته قبل از وقوع همه گیر درگیر بود ، دست و پنجه نرم می کرد.

این بیماری شیوع ویروس کرونا در مقایسه با برخی از کشورهایی که بیشترین آسیب را دیده اند ، با عفونت های نزدیک به 120،000 و مرگ در کمی زیر 2000 ، دیده شده است.

اما نخست وزیر یوشیهیده سوگا هفته گذشته نسبت به افزایش اخیر آلودگی هشدار داد ، هرچند وی گفت كه فعلاً اقدامات دولت برای ارتقا tourism گردشگری داخلی متوقف نخواهد شد.

ژاپن در اوایل آوریل با افزایش مواقع وضعیت اضطراری در سرتاسر کشور وضع شد ، اما محدودیت ها به مراتب کمتر از بسیاری از کشورها بود ، و هیچ مکانیزم اجرایی برای بستن مشاغل یا نگهداری مردم در خانه وجود نداشت.

این وضعیت اضطراری در ماه ژوئن برداشته شد و دولت تمایلی به برقراری مجدد محدودیت ها ندارد.

سوگا هفته گذشته به وزرای خود دستور داد که یک بسته محرک اقتصادی جدید برای کمک به اقتصاد در برابر شرایط همه گیر تهیه کنند.

در اوایل سال جاری ، دولت هزینه های گسترده ای از جمله ارسال تقریباً 900 دلار بودجه محرک برای هر بزرگسال و کودک در کشور را فراهم کرد.

تام لیرموث ، اقتصاددان ژاپنی در Capital Economics ، گفت که اثرات تلاش های محرک در آخرین آمار مشخص است ، با افزایش 2.2 درصدی سه ماهه سه ماهه در هزینه های عمومی.

وی در یادداشتی نوشت: “ما انتظار داریم كه تولید ناخالص داخلی نیز در این سه ماهه 1.2٪ بیشتر شود و در نیمه دوم سال آینده به سطح قبل از ویروس – هر چند نه افزایش نرخ مالیات قبل از فروش – برسد.” .

وی افزود: “در حالی که موج سوم ویروس کرونا که اکنون به واقعیت تبدیل شده است یک خطر نزولی محسوب می شود ، اما فرضیه فعلی ما این است که موج دوم با حداقل محدودیت ها برای فعالیت اقتصادی مهار خواهد شد.”

در ماه اکتبر ، بانک ژاپن پیش بینی رشد اقتصادی و تورم خود را برای این سال مالی کاهش داد ، اما رئیس آن گفت مقامات آماده اند در صورت لزوم اقدامات حمایتی تازه را رونمایی کنند.

برای سال منتهی به مارس 2021 ، BoJ پیش بینی می کند اقتصاد 5.5 درصد کاهش یابد ، در مقابل انقباض 4.7 درصدی در برآورد ژوئیه.