اولین ماهواره جاسوسی کره شمالی پس از شکست موشک در دریا فرو رفت. هشدار تخلیه، آژیر باعث وحشت در سئول می شود

توسط آسوشیتدپرس: کره شمالی اعلام کرد که تلاشش برای قرار دادن اولین ماهواره جاسوسی این کشور در مدار چهارشنبه شکست خورده است و این باعث شرمساری ظاهری برای رهبر کیم جونگ اون به دلیل تلاش وی برای تقویت توان نظامی خود در تنش های امنیتی طولانی با ایالات متحده و کره جنوبی است.

در بیانیه منتشر شده در رسانه های دولتی آمده است که موشک حامل این ماهواره پس از از دست دادن نیروی رانش پس از جداسازی مرحله اول و دوم، در آب های سواحل غربی شبه جزیره کره سقوط کرد. گفت که دانشمندان در حال بررسی علت این شکست هستند.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: این موشک حدود ساعت 6:30 صبح از منطقه تونگ چانگ-ری در شمال غربی، جایی که مرکز اصلی پرتاب فضایی کره شمالی در آن قرار دارد، پرتاب شد.

ارتش کره جنوبی گفت این موشک قبل از سقوط در آب “پرواز غیرعادی” داشته است. این کشور همچنین اعلام کرد که آمادگی نظامی خود را در هماهنگی نزدیک با ایالات متحده تقویت کرده است. هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن به خبرنگاران گفت که گمان می رود هیچ شیئی به فضا نرسیده باشد.

بخوانید | کره شمالی ژاپن را از طرح پرتاب ماهواره مطلع کرد، توکیو با این اقدام مخالف است

پرتاب کره شمالی دستور تخلیه کوتاهی را در کره جنوبی و ژاپن صادر کرد.

شهر سئول، پایتخت جنوب، هشدارهایی را درباره سخنرانان عمومی و پیام‌های متنی تلفن همراه صادر کرد که به ساکنان می‌گفت برای تخلیه آماده شوند. اما هیچ گزارشی مبنی بر خسارات یا اختلال عمده وجود نداشت و سئول بعداً هشدار را لغو کرد.

دولت ژاپن یک سیستم هشدار موشکی را برای استان اوکیناوا در جنوب غربی ژاپن فعال کرد که گمان می رود در مسیر موشک قرار داشته باشد.

در این هشدار آمده است: «لطفاً به ساختمان‌ها یا زیر زمین تخلیه شوید. مقامات بعداً تماس ها برای تخلیه را لغو کردند.

یک مقام ارشد کره شمالی روز سه شنبه گفته بود که این کشور برای مقابله با تهدیدات امنیتی فزاینده کره جنوبی و ایالات متحده به یک سیستم شناسایی فضایی نیاز دارد.

ایالات متحده به شدت پرتاب کره شمالی را محکوم کرد که از فناوری موشک بالستیک در نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد.

آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که جو بایدن و تیم امنیت ملی او در هماهنگی با متحدان و شرکای ایالات متحده در حال ارزیابی وضعیت بودند.

بخوانید | کره شمالی می گوید اولین ماهواره جاسوسی نظامی خود را در ماه ژوئن به فضا پرتاب خواهد کرد

مشخص نیست که آیا یک ماهواره جاسوسی کره شمالی به طور قابل توجهی دفاع خود را تقویت می کند یا خیر. به نظر نمی رسد ماهواره فاش شده در رسانه های دولتی این کشور به اندازه کافی پیچیده برای تولید تصاویر با وضوح بالا باشد. اما برخی از کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که هنوز به احتمال زیاد می‌تواند تحرکات نیروها و اهداف بزرگ مانند کشتی‌های جنگی و هواپیماهای جنگی را شناسایی کند.

تصاویر ماهواره ای تجاری اخیر از مرکز اصلی پرتاب موشک کره شمالی در شمال غرب، فعالیت های ساختمانی فعالی را نشان می دهد که نشان می دهد کره شمالی قصد دارد بیش از یک ماهواره را پرتاب کند.

و در بیانیه خود در روز سه شنبه، ری پیونگ چول، یکی از نزدیکان رهبر کیم جونگ اون، گفت کشوری که در حال آزمایش «وسایل شناسایی مختلف» خواهد بود.

او گفت که این دارایی‌های جاسوسی وظیفه «ردیابی، نظارت، تبعیض، کنترل» و پاسخگویی به حرکت‌های ایالات متحده و متحدانش را، هم از پیش و هم در زمان واقعی، دارند.

به گفته لی چون گئون، پژوهشگر افتخاری موسسه سیاست علم و فناوری کره جنوبی، کره شمالی با سه تا پنج ماهواره جاسوسی می تواند یک سیستم نظارتی مبتنی بر فضایی بسازد که به آن اجازه می دهد شبه جزیره کره را در زمان واقعی نظارت کند.

کیم در جریان بازدید از آژانس هوافضای این کشور در اوایل ماه جاری، بر اهمیت استراتژیک یک ماهواره جاسوسی در بن بست کره شمالی با ایالات متحده و کره جنوبی تاکید کرد.

بخوانید | کیم جونگ اون کره شمالی دستور پرتاب ماهواره جاسوسی را برای مقابله با “تهدیدات” آمریکا و جنوب صادر کرد.

این ماهواره یکی از چندین سیستم تسلیحاتی با فناوری پیشرفته است که کیم به طور علنی در سال‌های اخیر قول معرفی آن را داده است. سایر تسلیحاتی که او متعهد به توسعه آن شده است عبارتند از: موشک چند کلاهک، زیردریایی هسته ای، موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد و موشک مافوق صوت.

مذاکرات خلع سلاح اتمی با ایالات متحده از اوایل سال 2019 متوقف شده است. در این میان، کیم بر گسترش زرادخانه های هسته ای و موشکی خود تمرکز کرده است که به گفته کارشناسان تلاشی برای گرفتن امتیاز از واشنگتن و سئول است. از آغاز سال 2022، کره شمالی بیش از 100 آزمایش موشکی انجام داده است که بسیاری از آنها شامل تسلیحات هسته ای با قابلیت حمل سلاح هسته ای بوده که سرزمین اصلی ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن را هدف قرار داده است.

کره شمالی می‌گوید که فعالیت‌های آزمایشی این کشور اقدامات دفاعی از خود است که برای پاسخ به مانورهای نظامی گسترده بین واشنگتن و سئول است که از نظر آن تمرین‌های تهاجم است. مقامات آمریکایی و کره جنوبی می گویند رزمایش های آنها دفاعی است و آنها را برای مقابله با تهدیدات هسته ای فزاینده کره شمالی تقویت کرده اند.

سازمان ملل تحریم‌های اقتصادی را علیه کره شمالی به دلیل پرتاب‌های ماهواره‌ای قبلی این کشور اعمال کرد که آن را پوششی برای آزمایش موشک‌های دوربردش می‌داند. چین و روسیه، اعضای دائم شورای سازمان ملل متحد که اکنون درگیر رویارویی با ایالات متحده هستند، از قبل تلاش‌ها برای تشدید تحریم‌ها را به دلیل آزمایش‌های موشک بالستیک اخیر پیونگ یانگ مسدود کردند.

قبل از پرتاب روز سه شنبه، هم کره جنوبی و هم ژاپن گفتند که چنین اقدامی صلح منطقه ای را تضعیف می کند. وزارت خارجه کره جنوبی هشدار داد که کره شمالی با عواقبی روبرو خواهد شد.

پس از شکست های مکرر، کره شمالی با موفقیت اولین ماهواره خود را در سال 2012 و دومین ماهواره خود را در سال 2016 در مدار قرار داد. دولت گفت که هر دو ماهواره های رصد زمین هستند که تحت برنامه توسعه صلح آمیز فضایی آن پرتاب شده اند، اما بسیاری از کارشناسان خارجی معتقدند هر دو برای جاسوسی ساخته شده اند. روی رقبا

ناظران می گویند هیچ مدرکی مبنی بر ارسال تصاویر ماهواره ای به کره شمالی وجود ندارد.

بخوانید | کره شمالی در حالی که کره شمالی با آمریکا و ژاپن بازی های جنگی برگزار می کند، در «باج گیری هسته ای» غرق می شود