اوگاندا سخت‌ترین قانون ضد دگرباشان جنسی را تصویب می‌کند و خطر واکنش جهانی را به دنبال دارد

توسط رویترزسخنگوی او روز دوشنبه گفت: یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا یکی از خشن ترین قوانین ضد دگرباشان جنسی در جهان را امضا کرده است که محکومیت های بین المللی و خطر تحریم های اهداکنندگان را به چالش می کشد.

روابط همجنس‌گرایان قبلاً در اوگاندا غیرقانونی بود، همانطور که در بیش از 30 کشور آفریقایی غیرقانونی بود، اما قانون جدید در مورد هدف قرار دادن افراد لزبین، همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، ترنسجندر و دگرباش فراتر می‌رود.

مجازات اعدام برای به اصطلاح همجنس گرایی تشدید شده، که شامل داشتن رابطه جنسی با همجنسگرایان در صورت ابتلا به اچ آی وی مثبت، و 20 سال حبس برای “ترویج” همجنسگرایی است.

امضای این لایحه توسط موسوینی ابتدا توسط آنیتا آمانگ، رئیس مجلس در توییتر اعلام شد.

فاروک کیروندا، سخنگوی موسوینی به رویترز گفت: «اگر رئیس مجلس اعلام کرده است، پس این درست است که امضا کرده است.

مقامات اذعان کرده اند که اوگاندا که سالانه میلیاردها دلار کمک خارجی دریافت می کند، ممکن است به دلیل این قانون با تحریم مواجه شود.

هنگامی که موسوینی در سال 2014 یک قانون کمتر محدودکننده ضد دگرباشان جنسی را امضا کرد، دولت های غربی برخی از کمک ها را به حالت تعلیق درآوردند، محدودیت های ویزا را اعمال کردند و همکاری های امنیتی را محدود کردند.

این قانون ظرف چند ماه توسط یک دادگاه داخلی به دلایل رویه ای باطل شد.

ماه گذشته، دولت ایالات متحده گفت که در حال ارزیابی پیامدهای قانون جدید برای فعالیت های اوگاندا تحت برنامه شاخص HIV/AIDS خود است.

اتحادیه اروپا، سازمان ملل و ده ها شرکت بین المللی نیز این قانون را محکوم کردند.

موسوینی و دیگر رهبران سیاسی از قانونگذاران خواسته اند تا در برابر فشارهای خارجی مقاومت کنند.

رئیس مجلس آمونگ در بیانیه خود گفت: با تواضع فراوان از همکارانم در مجلس تشکر می کنم که در برابر همه فشارهای زورگویان و نظریه پردازان توطئه قیامت به نفع کشور ما ایستادگی کردند.

ترس

تصویب این لایحه در ماه مارس ترس را در جامعه LGBTQ اوگاندا موج زد. بسیاری از آنها حساب‌های شبکه‌های اجتماعی را بستند و خانه‌های خود را ترک کردند و به خانه‌های امن رفتند.

دیگران به دنبال ترک کامل اوگاندا هستند.

کلر بیاروگابا، فعال حقوق اوگاندا، گفت: «رئیس‌جمهور اوگاندا امروز همجنس‌هراسی و ترنس‌هراسی تحت حمایت دولت را قانونی کرده است. “این یک روز بسیار تاریک و غم انگیز برای جامعه LGBTIQ، متحدان ما و کل اوگاندا است.”

فعالان قول داده اند که این قانون را در دادگاه به چالش بکشند.

موسوینی، یکی از مخالفان سرسخت حقوق دگرباشان جنسی، لایحه اصلی را که پارلمان در ماه مارس تصویب کرد، برای قانونگذاران ارسال کرده بود و از آنها خواسته بود که برخی مفاد را کاهش دهند.

در 2 مه، پارلمان لایحه اصلاح شده ای را تصویب کرد که اصلاحات جزئی ایجاد کرد و در عین حال اکثر قوانین اولیه دست نخورده باقی ماند.

نسخه اصلاح شده تصریح می کند که صرفاً شناسایی به عنوان LGBTQ جرم نیست و اقدامی را اصلاح کرد که افراد را ملزم به گزارش فعالیت های همجنس گرا می کرد تا فقط در صورت درگیر بودن کودک نیاز به گزارش داشته باشند.

ائتلافی از شرکت‌های بین‌المللی، از جمله گوگل، از این قانون انتقاد کرد و هشدار داد که آن‌هایی را که در اوگاندا فعالیت می‌کنند در موقعیت غیرممکن قرار می‌دهد و به اقتصاد این کشور آسیب می‌زند.

از زمان تصویب لایحه اصلی در ماه مارس، قانونگذاران در کشورهای همسایه کنیا و تانزانیا خواستار اقدامات مشابه در کشورهای خود شده اند.