ایالات متحده بسته اسلحه 500 میلیون دلاری را برای تایوان در مسیر سریع به سبک اوکراین تعیین می کند

توسط رویترز:

یک منبع آگاه روز جمعه گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با استفاده از همان مرجع اضطراری که بیش از 35 بار برای اوکراین استفاده شده است، 500 میلیون دلار کمک تسلیحاتی به تایوان بفرستد.

به عنوان بخشی از بودجه سال 2023، کنگره مجوز کمک تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد دلار را برای تایوان با استفاده از «مرجع کاهش بودجه ریاست جمهوری» (PDA) صادر کرد، نوعی مرجع که کمک های امنیتی را تسریع می کند و به ارسال تسلیحات به اوکراین کمک کرده است.

این کاهش، که به رئیس جمهور اجازه می دهد مقالات و خدمات را از انبارهای ایالات متحده بدون تأیید کنگره در مواقع اضطراری منتقل کند، اولین مورد از مجوز یک میلیارد دلاری خواهد بود.

چین تایوان را که به صورت دموکراتیک اداره می شود سرزمین خود می داند و در سه سال گذشته فشار نظامی بر این جزیره را افزایش داده است. این کشور هرگز از توسل به زور برای تحت کنترل درآوردن جزیره دست نکشیده است.

همچنین بخوانید | پرواز چین با پهپاد جنگی در اطراف تایوان؛ هواپیمای نیروی دریایی آمریکا از تنگه عبور کرد

ماه گذشته، پس از دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، کوین مک کارتی، در لس آنجلس، چین بازی های جنگی را در اطراف تایوان برگزار کرد.

سخنگوی پنتاگون روز جمعه گفت، در ماه فوریه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا شهادت داد که قصد دارد از اختیارات عقب نشینی استفاده کند. این سخنگوی از اظهار نظر در مورد اینکه آیا ایالات متحده در حال پیشبرد بسته کمکی 500 میلیون دلاری است یا خیر خودداری کرد.

همچنین بخوانید | سانتیاگو پنا مدعی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پاراگوئه شد و ترس تایوان را خنثی کرد

سخنگو گفت: “رویکرد ما با سیاست دیرینه ایالات متحده سازگار است… ما سخت در حال انجام تعهدات خود تحت TRA (قانون روابط تایوان) هستیم و به این کار ادامه خواهیم داد.”

از سال 1979، روابط ایالات متحده و تایوان توسط قانون روابط تایوان اداره می شود، که مبنایی قانونی برای فراهم کردن وسایل دفاع از خود تایوان می دهد، اما در صورت حمله به تایوان اجباری نمی کند که به کمک تایوان بیاید.

مشخص نیست که چه چیزی در بسته کمکی به تایوان گنجانده خواهد شد که اولین بار توسط اخبار بلومبرگ گزارش شد. زمان آن نیز مشخص نبود.

تایوان از سال گذشته از تاخیر در تحویل تسلیحات آمریکا مانند موشک‌های ضدهوایی استینگر شکایت کرده است، زیرا تولیدکنندگان تجهیزات خود را به اوکراین در نبرد با نیروهای متجاوز روسیه تبدیل کرده‌اند. این موضوع باعث نگرانی برخی از قانونگذاران آمریکایی شده است.

وزیر دفاع تایوان، چیو کو-چنگ، روز پنجشنبه گفت که تحویل 66 فروند F-16V پیشرفته جدید از ایالات متحده به دلیل اختلال در زنجیره تامین به تعویق افتاده است و این وزارتخانه در تلاش است تا آسیب ها را به حداقل برساند و کمبودها را جبران کند.

همچنین بخوانید | قانونگذار فرانسوی عبور کشتی را تایید کرد، هواپیمای آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرد