ایران برای شناسایی و مجازات زنان بدحجاب در اماکن عمومی دوربین نصب می کند

مقامات در ایران در حال نصب دوربین در اماکن عمومی و معابر برای شناسایی و مجازات زنان بدحجاب هستند. این اقدام با هدف جلوگیری از مقاومت در برابر قانون حجاب است.

رویترز

تهران،به روز شده: 9 آوریل 2023 08:22 IST

زنان ایرانی زیر باران قدم می زنند

زنان ایرانی در بازار گل، پیش از نوروز، سال نو ایرانی، در تهران، ایران، 16 مارس 2023، در بازار گل قدم می زنند. (عکس: رویترز)

توسط رویترزپلیس روز شنبه اعلام کرد در تلاشی بیشتر برای مهار افزایش تعداد زنانی که از قوانین پوشش اجباری ایران سرپیچی می کنند، مقامات در حال نصب دوربین در اماکن عمومی و معابر برای شناسایی و مجازات زنان بدحجاب هستند.

پلیس در بیانیه ای گفت: پس از شناسایی، متخلفان “پیام های متنی هشداردهنده در مورد عواقب آن” دریافت خواهند کرد.

در این بیانیه که توسط خبرگزاری میزان قوه قضاییه و دیگر رسانه‌های دولتی منتشر شد، آمده است که این اقدام با هدف «جلوگیری از مقاومت در برابر قانون حجاب» انجام شده است و افزوده شده است که چنین مقاومتی وجهه معنوی ایران را خدشه‌دار می‌کند و ناامنی را گسترش می‌دهد.

تعداد فزاینده ای از زنان ایرانی پس از مرگ یک زن 22 ساله کرد در حالی که در سپتامبر گذشته در بازداشت پلیس اخلاق بود، حجاب خود را کنار زده اند. مهسا امینی به اتهام نقض حجاب بازداشت شده بود. نیروهای امنیتی پس از مرگ او اعتراضات را با خشونت سرکوب کردند.

بخوانید | ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور می‌گوید حجاب در ایران قانون است زیرا زنان بدحجاب با «حمله ماست» مواجه می‌شوند.

اما اگرچه زنان به دلیل سرپیچی از قوانین پوشش اجباری در معرض خطر دستگیری قرار دارند، اما همچنان به طور گسترده در مراکز خرید، رستوران ها، مغازه ها و خیابان های سراسر کشور بی حجاب دیده می شوند. ویدئوهای مقاومت زنان بدحجاب در برابر پلیس اخلاق در شبکه های اجتماعی هجوم آورده است.

در همین حال، روز شنبه در موج جدید مسمومیت‌های مشکوک که صدها دانش‌آموز دختر دانش‌آموز را در سراسر ایران درگیر کرد، ده‌ها دانش‌آموز دختر در مدارس یکی از شهرهای مرکزی و شمال غرب اردبیل در روز شنبه بیمار شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ، یک مقام امنیتی اردبیل در جمع خبرنگاران گفت: صبح امروز دانش آموزان بوی نامطبوع، سوزش گلو و احساس ضعف داشتند که بلافاصله توسط نیروهای اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. .

به نقل از خبرگزاری نیمه رسمی ایلنا، رئیس کمیته حقیقت یاب بررسی مسمومیت های مشکوک حدود دو هفته دیگر به مجلس گزارش می دهد.

بخوانید | آنچه معترضان ضد حجاب ایرانیان رونمایی کردند

مقامات “دشمنان” جمهوری اسلامی را متهم کرده اند که از این حملات برای تضعیف نظام روحانیت استفاده می کنند. اما شبهه ها متوجه گروه های تندرو شده است که به عنوان پاسداران خودخوانده تفسیر خود از اسلام عمل می کنند.

بیانیه روز شنبه پلیس در مورد قانون حجاب از صاحبان مشاغل خواسته شده است “با بازرسی های مجدانه خود بر رعایت موازین اجتماعی نظارت جدی داشته باشند”.

بر اساس قوانین شریعت اسلامی ایران که پس از انقلاب 1979 وضع شد، زنان موظفند موهای خود را بپوشانند و لباس های بلند و گشاد بپوشند تا چهره خود را مبدل کنند. متخلفان با توبیخ عمومی، جریمه یا دستگیری مواجه شده اند.

در بیانیه 9 اسفند وزارت کشور با توصیف حجاب به عنوان “یکی از پایه های تمدنی ملت ایران” و “یکی از اصول عملی جمهوری اسلامی” آمده است که هیچ گونه عقب نشینی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

از شهروندان خواست با زنان بدحجاب مقابله کنند. چنین دستورالعمل هایی در دهه های گذشته، تندروها را برای حمله به زنان جرأت داده است. هفته گذشته یک ویدیوی ویروسی مردی را نشان داد که در یک مغازه به سمت دو زن بدحجاب ماست پرتاب می‌کند.

بخوانید | جنبش ضد حجاب ایران برای حکومت طالبان افغانستان