با رای دادن تایلندی ها در نبرد رقابت های قدیمی، میزان مشارکت بی سابقه پیش بینی می شود

توسط رویترز:

پیش‌بینی می‌شد تایلندی‌ها روز یکشنبه در انتخاباتی که انتظار می‌رود دستاوردهای بزرگی برای نیروهای اپوزیسیون به همراه داشته باشد، رای بی‌سابقه‌ای خواهند داشت و عزم یک تشکیلات حامی نظامی را در قلب دو دهه آشفتگی متناوب آزمایش می‌کند.

حدود 52 میلیون واجد شرایط رای دادن از میان احزاب مخالف مترقی – یکی از احزاب با استعداد برای پیروزی در انتخابات – و سایرین متحد با ژنرال های سلطنت طلب که مشتاق حفظ وضعیت موجود پس از 9 سال حکومت به رهبری یا حمایت ارتش هستند، انتخاب می کنند.

رئیس ایتیپورن بونپراکونگ گفت که کمیسیون انتخابات پیش‌بینی می‌کند که مشارکت بیش از 80 درصد باشد و رای‌دهی‌ها در ساعت 5 بعدازظهر (1000 GMT) بسته می‌شوند و انتظار می‌رود نتایج غیررسمی در حدود 10 شب (1500 GMT) باشد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احزاب اپوزیسیون Pheu Thai و Move Forward بیشترین کرسی‌ها را به دست خواهند آورد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که به دلیل قوانین پارلمانی که پس از کودتای 2014 توسط ارتش نوشته شده و به نفع آن منحرف شده است، هیچ کدام از این دو حزب حکومت خواهند کرد.

Nicharee Tangnoi، صاحب کسب و کار 29 ساله که از بیان اینکه از کدام حزب حمایت می کند، گفت: “امیدوارم حزبی که من به آن رای دادم بتواند همه چیز را همانطور که در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود انجام دهد.” دولت فعلی “تمام تلاش خود را انجام داده است و امیدوارم دولت بعدی بتواند به قول آنها عمل کند.”

در جای دیگر پایتخت، نامزدهای نخست وزیری برای حزب حاکم و گروه های مخالف رای خود را به صندوق انداختند، از جمله پرایوت چان اوچا، رئیس فعلی این کشور و پائوتانگ‌ترن شیناواترا از فیو تای.

پائونگ‌ترن پس از رای دادن به مردم گفت: «مردم به تغییر نیاز دارند.

این انتخابات دوباره نیروی محرکه فیو تای، خانواده میلیاردر شیناواترا، را در مقابل پیوندی از پول قدیمی، ارتش و محافظه کاران با نفوذ بر نهادهای کلیدی که سه دولت از چهار دولت جنبش پوپولیستی را سرنگون کرده اند، قرار می دهد.

بذر درگیری در سال 2001 کاشته شد، زمانی که تاکسین شیناواترا، یک سرمایه داری بی پروا، در یک پلت فرم حامی فقیر و کسب و کار به قدرت رسید که توده های روستایی محروم از حق رای را انرژی بخشید و شبکه های حمایتی را به چالش کشید و او را در تضاد با نخبگان مستقر تایلند قرار داد.

مخالفان تاکسین در طبقه متوسط ​​شهری او را به عنوان یک عوام فریب فاسد می دیدند که از موقعیت خود برای ایجاد پایگاه قدرت خود و ثروتمندتر کردن بیشتر خانواده اش سوء استفاده می کرد. در دوره دوم ریاست جمهوری او تظاهرات گسترده ای در بانکوک آغاز شد.

در سال 2006 ارتش تاکسین را که به تبعید گریخت، سرنگون کرد. دولت خواهرش یینگلاک هشت سال بعد به همین سرنوشت دچار شد. اکنون دخترش پائونگ‌ترن، 36 ساله، که یک نوپای سیاسی است، مانتو را بر عهده گرفته است.

همچنین بخوانید | 4 هواپیمای نظامی روسیه به طور همزمان در نزدیکی مرز اوکراین سرنگون شد، کیف آن را “کارما فوری” نامید.

دیکتاتوری به دموکراسی

پائونگ‌ترن روز جمعه در گردهمایی پایانی فیو تای به جمعیت گفت: «14 مه یک روز تاریخی خواهد بود. ما از یک دیکتاتوری به یک دولت منتخب دموکراتیک تغییر خواهیم کرد.

رویکرد پوپولیستی فیو تای و پیشینیان آن چنان موفق بوده است که نیروهای رقیب که زمانی آن را به عنوان خریدار رأی مورد تمسخر قرار می‌دادند – پالانگ پراچارات با حمایت نظامی و ملت تایلند متحد پرایوت – اکنون سیاست‌های مشابهی را ارائه می‌کنند.

پرایوت با امید به جلب نظر رای دهندگان محافظه کار طبقه متوسط ​​که از اعتراضات خیابانی و تحولات سیاسی خسته شده اند، مبارزات انتخاباتی خود را ادامه داده است.

برخی تحلیلگران استدلال می کنند که مبارزه برای قدرت در تایلند چیزی بیش از یک مسابقه کینه توزی بین قبیله قطبی شیناواترا و رقبای با نفوذ آن است که نشانه هایی از تغییر نسل و اشتیاق به دولت مترقی تر دارد.

حرکت رو به جلو، به رهبری پیتا لیمجاروئنرات، فارغ التحصیل 42 ساله هاروارد، اخیراً افزایش یافته است. این کشور برای حمایت از طرح های خود برای برچیدن انحصارات، تضعیف نقش سیاسی ارتش و اصلاح قانون سختگیرانه علیه توهین به سلطنت که به گفته منتقدان برای سرکوب مخالفان استفاده می شود، از جوانان، از جمله 3.3 میلیون واجد شرایط برای اولین بار رای دادن حمایت می کند.

پیتا پس از رای گیری گفت: امیدوارم کل کشور به نتایج و اراده مردم احترام بگذارد.

بن کیاتکوانکول، شریک در مشاور امور دولتی گروه مشاوره ماوریک، گفت: «انتخابات آزمایشی برای ریشه‌های محافظه‌کار و آینده پیشرفت است.

مسئله بزرگتر از این است که مردم تاکسین یا پرایوت را دوست داشته باشند یا دوست نداشته باشند. اکنون این سیستم قدیمی با موج لیبرالیستی روبرو شده است.

همچنین بخوانید | 1 کشته، 10 بستری در بیمارستان در اثر وقوع گردباد قدرتمند در سواحل خلیج تگزاس