با نزدیک شدن طوفان موکا به بنگلادش، اداره هواشناسی در بنادر هشدار می دهد

نوشته سیدالحسن خوکن: با طوفان طوفانی بسیار شدیدموکا به سواحل بنگلادش نزدیک می شود از خلیج بنگال، نگرانی ها در مناطق ساحلی کشور و بنادر دریایی افزایش یافته است. اداره هواشناسی کشور هشدار طوفان را با شیب تند چهار درجه به سیگنال خطر بزرگ شماره 8 برای سه بندر دریایی و 12 منطقه افزایش داده است.

سه پورت Chattogram، Cox’s Bazar و Payra هستند. مناطق Cox’s Bazar، Chattogram، Feni، Noakhali، Laxmipur، Chandpur، Barishal، Bhola، Patuakhali، Jhalakathi، Pirojpur و Barguna نیز تحت سیگنال خطر بزرگ شماره 8 قرار خواهند گرفت. از بندر دریایی Mongla نیز خواسته شد تا سیگنال هشدار محلی شماره 4 را از ظهر جمعه نمایش دهد.

اداره هواشناسی بنگلادش در بولتن ویژه جمعه شب اعلام کرد حداکثر سرعت باد پایدار در 74 کیلومتری مرکز طوفان حدود 140 کیلومتر در ساعت است که به 160 کیلومتر در ساعت می رسد.

دکتر تنزیر سیف احمد، مسئول اداره هواشناسی کاکس بازار، این اطلاعات را تایید کرد و گفت که این طوفان در 965 کیلومتری بندر مونگلا، 1005 کیلومتری چیتاگونگ، 935 کیلومتری کاکس بازار و 930 کیلومتری بندر دریایی پایرا قرار دارد. احتمال تشدید بیشتر و رسیدن به خشکی در روز یکشنبه وجود دارد.

اداره هواشناسی گفت که Chattogram و Cox’s Bazaar ممکن است تحت تأثیر محیطی طوفان با طوفان ناشی از باد در ارتفاع 8 تا 12 فوتی بالاتر از سطح عادی مواجه شوند. موج طوفان در سایر مناطق با سیگنال خطر بزرگ احتمالاً 5-7 فوت بالاتر از سطح نرمال خواهد بود.

اداره هواشناسی گفت: «تا اطلاع ثانوی پناه بگیرید».

مقامات مدعی شدند که از همه قایق های ماهیگیری و ترالرهای موجود در خلیج بنگال خواسته شده است که با خیال راحت سوار شوند.

در همین حال، پس از صدور سیگنال هشدار شماره 4، مقامات بندر مونگلا “هشدار سیگنال هشدار شماره 2” را صادر کردند.

منابع گزارش می دهند که عملیات جابجایی کالا در کشتی های تجاری در این بندر تاکنون متوقف نشده است. با این حال، اگر سیگنال هشدار بیشتر تشدید شود، عملیات به حالت تعلیق در خواهد آمد.

همچنین بخوانید | طوفان موکا به طوفان طوفانی بسیار شدید تبدیل شد، 200 پرسنل NDRF در زمین در بنگال

آزاد کبیر مسئول مرکز حیات وحش و پرورش کرمجل گفت: به دلیل برخورد طوفان موکا، سطح آب در ساندربان یک و نیم فوت بالاتر از جزر و مد طبیعی افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: کار تخلیه ایمن حیوانات وحشی در پارک بوم گردی کرمجل به زودی انجام می شود.

ابوسفیان معاون اضافی کمیسر بازار کاکس گفت که کمپین های آگاهی بخشی در مناطق ساحلی برای آموزش ساکنان در مورد خطرات احتمالی در حال انجام است.

وی همچنین گفت: اقدامات پیشگیرانه شامل جابجایی افراد از مناطق آسیب پذیر ساحلی و مجاور به پناهگاه های طوفان و ایستگاه های گارد ساحلی است.

وی افزود: تیم‌های امداد و نجات برای مقابله با هر گونه شرایط اضطراری آمادگی کامل دارند.

به منظور آمادگی برای مقابله با بلایای احتمالی، در مجموع 576 پناهگاه ایجاد شده است که قابلیت اسکان 505990 نفر را دارد.

«ذخایر کافی نقد، غذای خشک، گندم و برنج ذخیره شده است. ابوسفیان گفت: تیم های داوطلب و پزشکی در آماده باش هستند و یک اتاق کنترل اختصاصی ایجاد شده است.

همچنین بخوانید | طوفان موکا بر فراز خلیج بنگال شکل می گیرد و به سمت میانمار می رود. شرق هند در حالت آماده باش

برای رسیدگی به بلایای احتمالی در اردوگاه‌های روهینگیا واقع در بازار کاکس، 3400 داوطلب آموزش دیده‌اند.

محمد میزان الرحمن، کمیسر امداد و عودت وطن گفت که به پناهجویان نیز اطلاع داده شده است تا مقدمات لازم را فراهم کنند.

دستورالعملی برای همه قایق‌های ماهیگیری و تراول‌ها در خلیج شمالی بنگال صادر شده است تا بدون معطلی به دنبال بندر امن باشند.

هواشناسان پیش بینی می کنند که طوفان در حال حاضر در جهت شمال به شمال غربی در حال حرکت است. اگر این روند ادامه پیدا کند، طوفان ممکن است به زودی تا ظهر یکشنبه بنگلادش را درنوردد.

این مقام هواشناسی همچنین پیش بینی کرد که طوفان می تواند از طریق منطقه بین Cox’s Bazaar و Kyaukpyu در میانمار از ساحل عبور کند. با این حال، مرکز هشدار طوفان گفت که قدرت طوفان موکا ممکن است در آن زمان از 200 کیلومتر فراتر رود.

بر اساس گزارش اداره هواشناسی بنگلادش، تا ساعت 12 ظهر روز جمعه، طوفان در 1005 کیلومتری جنوب-جنوب غربی بندر چیتاگونگ و 935 کیلومتری بندر دریایی کاکس بازار قرار داشت، در حالی که مونگلا در 965 کیلومتری جنوب-جنوب غربی و پایرا در 930 کیلومتری جنوب قرار داشت. -جنوب غربی. سرعت تداوم باد در نزدیکی مرکز طوفان 130 کیلومتر در ساعت ثبت شد و تندبادها به 150 کیلومتر در ساعت نیز رسید.

همچنین بخوانید | طوفان موکا: رکود در خلیج بنگال امروز تشدید می شود، مدیر آندامان هشدار صادر می کند

طي شش ساعت آينده از ساعت 6 صبح روز جمعه، طوفان با سرعت 11 كيلومتر در ساعت در جهت شمال به شمال شرقي به حركت خود ادامه داد. با نزدیک شدن طوفان به ساحل، بارش شدید باران همراه با طغیان جزر و مدی در مناطق کم ارتفاع ساحلی پیش بینی می شود که جزر و مد 2 تا 2.7 متر بالاتر از حد نرمال پیش بینی می شود.

ابوسفیان، معاون اضافی کمیسر بازار کاکس، گفت که برخورد طوفان موکا که از اعماق دریا به سمت ساحل در حال حرکت است، اکنون در بازار کاکس قابل مشاهده است.

وی افزود: از ساعت 14 و 40 دقیقه روز جمعه به مدت نیم ساعت بارندگی ملایم و سپس نم نم باران بود.

همچنین بخوانید | طوفان موکا احتمالا به سمت سواحل بنگلادش-میانمار حرکت می کند. تیم های NDRF، امدادگران در بنگال مستقر شدند

به گفته عبدالرحمن دستیار هواشناس از دفتر منطقه ای کاکس بازار اداره هواشناسی، آسمان پوشیده از ابرهای تیره باقی مانده است و بارش های متناوب پیش بینی می شود.

یکی از افسران ارشد گارد حیات ایمن دریا، مسئول امنیت سواحل، گفت که شرایط دریا به دلیل طوفان ناآرام تر از حد معمول است.

محمد شکور، کارمند نجات غریق، اظهار داشت که برای هشدار به گردشگران که از رفتن تا عمق زانو به داخل آب منع می‌شوند، پرچم‌های قرمز برافراشته شده است.

اگر سیگنال شماره 4 صادر شود، دسترسی به ساحل بر اساس دستورالعمل‌های مدیریتی کاملاً محدود خواهد شد.

در میان نگرانی ها، ساکنان شروع به تخلیه از سنت مارتین، جنوبی ترین جزیره مرجانی کشور، و نقل مکان به سرزمین اصلی کرده اند. بیش از دویست خانواده، عمدتاً از کنارپارا، گالاچیپا، دایلپارا، و اوتار پارا جزیره، در روزهای پنجشنبه و جمعه به تکناف رسیده اند.

بعدازظهر روز جمعه خانواده های زیادی با وسایلشان در اتحادیه صابرنگ تکناف اوپازیلا به شاهپری منتقل شدند.

همچنین بخوانید | طوفان موکا در خلیج بنگال تشدید می شود. 36 فرمانده NDRF و 200 امدادگر در دیغه WB مستقر شدند