بحران سودان: در بحبوحه جنگ قدرت ژنرال ها، هند، ایالات متحده و بریتانیا برای تخلیه امن شهروندان آماده می شوند

توسط میز اخبار هند امروزدر حالی که درگیری بین ژنرال‌های نظامی در سودان – با وجود سه روز آتش‌بس – بیش از یک هفته ادامه دارد، کشورهایی مانند بریتانیا، آمریکا، هند و سایر کشورهای اروپایی برای تخلیه امن شهروندان خود آماده شده‌اند.

تشدید تنش بی‌رویه بین دو ژنرال – عبدالفتاح البرهان از ارتش و محمد حمدان داگالو از شبه‌نظامی – یکی از کشورهای کلیدی آفریقا را به آستانه جنگ داخلی کشانده است زیرا درگیری‌های درونی در نیروهای امنیتی جان بیش از 400 نفر را گرفته است. هزاران نفر را مجروح کرده است.

با توجه به وخامت اوضاع در پایتخت خارطوم و مناطق اطراف آن، کشورهای سراسر جهان در تلاش برای تخلیه شهروندان خود هستند و در عین حال از هر دو ژنرال درخواست می کنند تا برای حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو، آتش بس برقرار کنند.

تحولات در مورد بحران سودان

  • با بدتر شدن اوضاع در سودان، دولت هند آماده می شود تا حداقل 4000 هندی را تخلیه کند. در جمعه، نخست وزیر نارندرا مودی ریاست جلسه ای را بر عهده داشت با حضور اس جایشانکار وزیر امور خارجه، اوسف سعید، وزیر امور خارجه و سفیران در کشورهای خلیج فارس که می توانند نقش مهمی در تخلیه هندی ها ایفا کنند.

  • نشست نخست وزیر مودی یک روز پس از آن برگزار شد که دولت اعلام کرد وضعیت زمینی در این کشور وجود دارد سودان همچنان بسیار متشنج بود و اینکه سفارت در خارطوم “باز است، کار می کند و همه خدمات را با مقاماتی که از مکان های جداگانه کار می کنند ارائه می دهد”.

  • دفتر نخست وزیری (PMO) اعلام کرد که نخست وزیر جدیدترین تحولات سودان را ارزیابی کرد و گزارش دست اولی از شرایط روی زمین با تمرکز ویژه بر ایمنی هندی ها در سراسر کشور دریافت کرد.

  • اداره مدیریت بلایای ایالت کارناتاکا ادعا کرد که 31 نفر متعلق به قبیله هاکی پیکییک گروه عشایری نیمه کوچ نشین، سرگردان مانده اند و از زمان شروع درگیری ها مواد غذایی کافی ندارند.

  • لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه گفت که ارتش آمریکا در حال بررسی گزینه هایی برای تخلیه کارکنان سفارت این کشور در سودان است.

    آستین گفت: “ما برخی نیروها را در یک تئاتر مستقر کرده ایم تا اطمینان حاصل کنیم که اگر از ما برای انجام کاری فراخوانده شد تا حد امکان گزینه های ممکن را ارائه دهیم. و هنوز برای انجام کاری از ما خواسته نشده است.”

  • بر اساس گزارش‌ها، دولت بریتانیا نیروها و هواپیماهای خود را برای تخلیه شهروندان خود از وضعیت بی‌ثباتی که در خارطوم پایتخت این کشور در حال رخ دادن است، در حالت آماده باش قرار داده است. وزارت دفاع بریتانیا مدعی شد که برای رسیدگی به بحران سودان به برنامه ریزی محتاطانه متوسل شده است.

  • درگیری ها همچنین خروج مردم سودانی از خانه های خود را برای گذران زندگی دشوار کرده است. دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: «تعداد فزاینده ای از مردم از جمله در خارطوم با کمبود غذا، آب و برق روبه رو هستند.

  • جیمز الدر، سخنگوی یونیسف روز جمعه مدعی شد که تا کنون دست کم 9 کودک در درگیری قدرت بین ژنرال ها کشته و حداقل 50 زخمی شده اند.