بحران سودان: کشورها چگونه به دنبال شهروندان سرگردان خود هستند؟

توسط بیدیشا سها، دیپتی یاداو، Devvrat Pandey: در حالی که جنگ قدرت نظامی که هفته گذشته آغاز شد، کشور را در ترس از بی نظمی عمیق تر فرو برد، کشورهایی از سراسر جهان عملیات نجات را برای بازگرداندن شهروندان سرگردان خود از سودان انجام می دهند. در یک محیط پرتلاطم و به سرعت ناآرام، دولت ها هواپیماهای ترابری نظامی و کشتی های نیروی دریایی را برای جابجایی مردم مستقر کرده اند.

بعدازظهر سه‌شنبه، هند عملیات کاوری را برای نجات 3000 هندی سرگردان در منطقه درگیری‌شده با کشتی نیروی دریایی کلاس ساریو خود به نام INS Sumedha آغاز کرد که 278 سرگردان را در اولین محموله خود از بندر سودان به شهر جده عربستان سعودی آورد. . ناو جنگی INS Teg نیروی دریایی هند – چهارمین ناوچه کلاس تالوار، نیز به عملیات پیوست تا به تخلیه مداوم کمک کند.

اواخر عصر روز سه‌شنبه، C-130J نیروی هوایی هند با 148 شهروند هندی به پرواز درآمد و در جده فرود آمد در حالی که آخرین دسته از 121 هندی در اوایل صبح چهارشنبه از بندر سودان نجات یافتند. در نتیجه، دسته سوم با 135 نفر دیگر نیز توسط IAF نجات یافتند. انتظار می رود وی. مورالدهران وزیر امور خارجه برای نظارت بر روند تخلیه در جده باشد.

پیش از این، هند به متحدان خود برای کمک به تخلیه شهروندان خود متکی بود، در حالی که عربستان سعودی سه شهروند هندی را نجات داد، فرانسه نیز پنج شهروند دیگر را نجات داد. اما اکنون، هند دارایی‌های خود را در بندر سودان مستقر کرده است، بندری که در 850 کیلومتری پایتخت خارطوم، میدان جنگ آتشین، قرار دارد.

ظاهراً این فرضیه وجود دارد که نام این عملیات از رودخانه Kaveri گرفته شده است – که از ایالت های جنوبی کارناتاکا و تامیل نادو می گذرد و اتفاقاً بسیاری از مردمی که در سودان گیر افتاده اند از جنوب هند هستند. با این حال، این اولین بار نیست که یک عملیات نجات به نام یک رودخانه نامگذاری می شود. سال گذشته، در پی حمله روسیه به اوکراین، هند عملیات گانگا را برای بازگرداندن دانشجویان و اتباع هندی سرگردان در منطقه جنگی آغاز کرد.

ایالات متحده

پس از شکست تلاش‌ها برای توقف درگیری، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه اعلام کرد: «به دنبال مذاکرات فشرده در 48 ساعت گذشته، نیروهای مسلح سودان (SAF) و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) توافق کردند که آتش‌بس سراسری را اجرا کنند. در نیمه شب 24 آوریل، به مدت 72 ساعت.

یک هواپیمای نیروی دریایی ایالات متحده در حال پرواز از جیبوتی (منبع: FlightRadar24)

نیروهای ویژه ایالات متحده با هلیکوپترهای شینوک و روز یکشنبه برای نجات دیپلمات ها و وابستگان آنها وارد عمل شدند. هواپیمای C-130 T نیروی هوایی ایالات متحده نیز در حال پرواز از پایگاه نظامی جیبوتی است. پیش از این، دولت ایالات متحده به 16000 شهروند آمریکایی که در سودان گیر افتاده بودند اطلاع داد که باید از خود مراقبت کنند زیرا به دلیل “وضعیت امنیتی نامشخص” تخلیه گسترده ای انجام نخواهد شد.

همچنین بخوانید | در میان درگیری‌های خشونت‌آمیز، مکان رئیس‌جمهور معزول سودان مشخص نیست

با این حال، با توجه به وضعیت کنونی، می توان مشاهده کرد که USS Lewis B. Puller، USS Truxtun در سواحل دریای سرخ سودان در انتظار دستور تخلیه احتمالی دولت بایدن مستقر شده است. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده نیز ناو USNS Brunswick را به دریای سرخ اعزام می کند. پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در کمپ لمونیر، در جیبوتی، به عنوان محلی برای تخلیه بین المللی ظاهر شده است.

چین

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه تاکید کرد که کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) به شدت نگران امنیت بیش از 1000 شهروند چینی در سودان و سفارتخانه های چین در مصر، اتیوپی و اریتره از نزدیک وضعیت امنیتی را زیر نظر دارد. کشتی Weishanhu متعلق به چهل و سومین ناوگان اسکورت نیروی دریایی چین ارتش آزادیبخش خلق (PLA) در نزدیکی بندر سودان در حالت آماده باش دیده می شود.

انگلستان

اولین پرواز C-130J نیروی هوایی سلطنتی (RAF) که حامل 40 غیرنظامی انگلیسی از سودان بود، در فرودگاه لارناکا در قبرس سقوط کرد، زیرا ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور گفت که 24 ساعت آینده برای تخلیه اتباع بریتانیا “کاملا حیاتی” است.

به گزارش وزارت امور خارجه، حدود 230 تا 240 نفر با سه پرواز دیگر برنامه ریزی شده برای تخلیه از سودان باز می گردند. حدود 2000 شهروند هنوز در سودان در سفارت ثبت نام کرده اند که “برنامه ریزی شدید” برای “یک سری از تخلیه های احتمالی” در حال انجام است.

فرانسه

دفاع مشترک فرانسه تصاویر و ویدئویی از تخلیه نظامی شهروندان از خارطوم محاصره شده سودان منتشر کرد. این تصاویر افرادی را نشان می داد که کودکان و حتی حیوانات خانگی را در هواپیما حمل می کنند.

حدود 100 نفر قبل از عزیمت به فرانسه با هواپیما از فرودگاهی در نزدیکی خارطوم، پایتخت سودان، به جیبوتی منتقل شدند. به گفته یکی از اعضای ستاد کل ارتش فرانسه، عملیات نجات دوم در حال انجام بود که حدود 150 افسر نظامی فرانسوی به تخلیه کمک کردند.

ملل دیگر

ایتالیا: هواپیمای ترابری C-130H نیروی هوایی ایتالیا عصر یکشنبه حدود 200 نفر را از فرودگاه خارطوم خارج و به جیبوتی برد. آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که شامل 140 ایتالیایی، تعدادی سوئیسی، سایر اروپایی ها و پرسنل سفارت واتیکان در خارطوم است.

اسپانیا: بیش از 172 نفر با استفاده از یک ایرباس A-400 M – 180 به جیبوتی از جمله 34 تبعه اسپانیایی و سایر شهروندان آرژانتین، کلمبیا، ایرلند، ایتالیا، مکزیک، پرتغال و لهستان از پایگاه هوایی Wadi Seidna سودان نجات یافته اند. نیروی هوایی اسپانیا همچنین از A330 MRTT برای عملیات نجات در 21 آوریل استفاده کرد.

اردن: ایرباس A319 نیروی هوایی سلطنتی اردن (RJF) عملیات نجات را برای بازگرداندن حداقل 343 اتباع اردنی که از بندر سودان به فرودگاه نظامی امان از طریق چهار هواپیمای ترابری تخلیه شده بودند، انجام داد.