بحران پاکستان: پایان بازی چیست؟

نوشته گیتا موهان: پاکستان در هرج و مرج فرو رفته است. از جنگ قدرت بین دولت و عمران خان گرفته تا درگیری بین نخست‌وزیر سابق پاکستان و ارتش تا گزارش‌ها از درگیری‌های داخلی در ارتش پاکستان و کشش و فشار بین قوه قضائیه و اداره غیرنظامی-نظامی، غوغایی در این کشور وجود دارد. ارتش پاکستان

آیا ارتش پاکستان پیروز خواهد شد و عمران خان به اندازه خود کاهش می یابد؟ یا اینکه تحریک انصاف پاکستان مسیر سیاسی کشور را تغییر خواهد داد؟ بیایید شیرجه بزنیم

پاکستان با بدترین بحران خود مواجه است، نه به این دلیل که تحولات سیاسی برای این کشور تحت کنترل نظامی ناشناخته است، بلکه به این دلیل که در زمان چالش های اقتصادی مهم رخ می دهد.

بعدازظهر 9 می عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان بازداشت شد از محل دادگاه عالی اسلام آباد توسط تکاوران پاکستان، یک نیروی شبه نظامی.

همچنین بخوانید | شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، عمران خان را مقصر درگیری حامیانش می‌داند

بعداً، بیانیه‌ای صادر شد مبنی بر اینکه وی بر اساس حکم صادر شده توسط دفتر ملی پاسخگویی (NAB) به دلیل تحصیل غیرقانونی اموالی که طبق بند 9 (الف) توسط یک دارنده مناصب دولتی تحت اعمال فاسد تلقی شده بود، دستگیر شد. قانون NAB، 1999، منجر به زیان 190 میلیون پوندی به خزانه دولت شد.

اتهام فروش املاکی است که به نام تراست القادر ثبت شده است که عمران و همسرش بوشره بی بی تنها متولی آن هستند. سرمایه دار تجاری درگیر ملکی را در بریتانیا فروخته بود که از قضا آن را از پسر نواز شریف خریداری کرده بود.

این دستگیری با خشونت گسترده در سراسر پاکستان همراه شد و کارگران حزب تحریک انصاف و حامیان عمران خان به خیابان ها ریختند و به دارایی ها و املاک ارتش حمله کردند.

قوه قضائیه پاکستان نه تنها با اعطای وثیقه به عمران خان در پرونده القادر تراست، بلکه حفاظت موقت از هرگونه اقدام بعدی توسط دادگاه فعلی، به نجات او آمد.

همچنین بخوانید | دادگاه عالی اسلام آباد دستور جلوگیری از دستگیری عمران خان را تا 31 می تمدید کرد.

جاوید صدیق، یک تحلیلگر ارشد سیاسی، می‌گوید: «همه این وقایع توسط تشکیلات بسیار جدی گرفته شد. و اکنون، دولت غیرنظامی و ارتش هر دو تصمیم گرفته اند که همه آن افراد، همه آن غیرنظامیان را تحت قانون ارتش پاکستان محاکمه کنند. آنها در دادگاه های نظامی محاکمه خواهند شد. این چیزی بسیار نامتجانس است، زیرا پاکستان توسط قانون اساسی اداره می شود، یک دولت قانون اساسی، پارلمان وجود دارد، دادگاه ها آنجا هستند. اکنون، شهروندان قانونمند، وکلا و جامعه حقوقی تعجب می کنند که چگونه می توان یک غیرنظامی را تحت حکومت نظامی یا دادگاه های نظامی محاکمه کرد، زیرا این کار تنها زمانی انجام می شود که قانون اساسی وجود نداشته باشد و قانون اساسی تعلیق یا لغو شده باشد. بنابراین این بسیار عجیب است و مورد انتقاد سازمان حقوق مدنی در پاکستان و جاهای دیگر خارج از پاکستان است.

بازگرداندن دادگاه های نظامی در کارت

جالب اینجاست که پاکستان در حال حاضر دادگاه نظامی ندارد. دادگاه‌ها با محدودیتی برای دخالت نکردن غیرنظامیان تحت قانون ارتش یا قانون اسرار رسمی، لغو و تعطیل شدند.

دادگاه های نظامی در 7 ژانویه 2015، پس از حمله به مدرسه عمومی ارتش در پیشاور در 16 دسامبر 2014 تأسیس شدند. آنها به عنوان بخشی از برنامه 20 ماده ای ملی اقدام (NAP) تأسیس شدند. در دادگاه های نظامی، بسیاری از تروریست های تحریک طالبان پاکستان از طریق محاکمات محرمانه دادگاه نظامی محاکمه و به اعدام محکوم شدند.

همچنین بخوانید | ردیابی بحران سیاسی پاکستان از حریم هوایی

اکنون با توجه به بی اعتمادی حاکم بر قوه قضائیه و متهم کردن آنها به پوشش پوششی برای عمران خان، احیای دادگاه‌های نظامی از طریق برنامه اقدام ملی با طرح لایحه اصلاح قانون اساسی و قانون اساسی در مجلس مطرح است. قانون ارتش و گسترش صلاحیت خود و اجازه محاکمه غیرنظامیان به اتهامات تروریستی در دادگاه های نظامی بر اساس قانون اسرار رسمی.

جاوید صدیق، تحلیلگر ارشد سیاسی می افزاید: «دولت کنونی از حقوق قانونی و مدنی مردم پاکستان حمایت نمی کند. اگرچه به نام یک دولت غیرنظامی است، اما عملاً تمام اختیارات خود را به تشکیلات و ارتش تسلیم می کند، که بسیار مایه تاسف است.»

چیزی که عمران خان را پس از برکناری او یک پرکردگی سیاسی ایجاد کرد این بود که خانه ارتش پاکستان مرتب نبود، اما پس از انتصاب آصف منیر به عنوان فرمانده ارتش، که درازمدت در پیش دارد، اکنون ژنرال های ارشد پاکستانی پشت سر ژنرال تجمع کرده اند. منیر. همچنین، حمله به دارایی های ارتش، آخرین نیش برای کسانی بود که از عمران خان در داخل تشکیلات حمایت می کردند. پس آخر بازی چیست؟

گزینه 1: عمران خان از طریق دادگاه نظامی رفع خواهد شد
گزینه 2: بازداشت طولانی مدت و رد صلاحیت
گزینه 3: جدا کردن حزب

همچنین بخوانید | عمران خان خواستار تحقیقات مستقل در مورد خشونت، حمله به تأسیسات نظامی است

با حفاری عمران خان، سومین گزینه ای است که به نظر می رسد در حال تبدیل شدن به واقعیت است. بسیاری از رهبران مهم حزب تحریک انصاف مانند عامر کیانی، محمود مولوی، سانجی ساگوانی و کریم گابول راه خود را از این حزب جدا کرده اند.

منابع خودی می گویند که پیشنهادی پشت دریچه ای از سوی “عناصر قدرتمند” به عمران خان داده شده است – با قانون ارتش و زندان یا رفتن به لندن در تبعید. او درباره این گزینه ها با رهبران نزدیک حزب مشورت می کند.

رهبران جدایی می‌گویند که نمی‌توانند از حملات به تأسیسات نظامی برای دستاوردهای سیاسی حمایت کنند.

اگر حزب تحریک انصاف شروع به از بین رفتن کند، آنگاه عمران خان باید در مورد اینکه آیا ادامه این جنبش مردمی اصلاً یک گزینه است یا خیر، صحبت کند. سرنگونی دولت ها یک ویژگی مشترک در تاریخ سیاسی پاکستان بوده است. هر یک از پنج نخست وزیر گذشته پس از ترک سمت خود متهم یا زندانی شده اند.

برای مردی که در سال 2018 با ظاهر ارتش به رهبری رسید و در سال 2022 پس از از دست دادن این حمایت از سمت خود برکنار شد، تنها یک قدرت غالب است – ارتش پاکستان.

همچنین بخوانید | اولتیماتوم دولت به عمران خان: 30 تا 40 تروریست را که در خانه شما پنهان شده اند تا ظهر پنجشنبه تحویل دهید