بدون کوهنور برای ملکه همسر کامیلا در مراسم تاجگذاری شاه چارلز

نوشته لاوینا تاندون: طبق سنت، تاج کوهینور توسط کامیلا، همسر ملکه بر سر می‌گشت، اما کاخ باکینگهام تصمیم به مخالفت با آن گرفت. او اکنون تاج ملکه مری را به جای خواهد گذاشت. تاج مزین به کوهنور به عنوان یکی از آشکارترین یادگارهای راج دیده می شود.

رویال کالکشن تراست تاجی را که کامیلا بر سر می‌گذارد، توصیف می‌کند: «متشکل از یک قاب نقره‌ای، روکش‌شده با طلا، و با 2200 الماس، عمدتاً تراش‌های درخشان، با تراش‌های رز».

از زمان مرگ ملکه الیزابت، تقاضا برای بازگرداندن الماس ۱۸۶ قیراطی تشدید شده است. اگرچه هند قوی ترین ادعا را در مورد آن دارد، کشورهای دیگر مانند پاکستان، ایران و افغانستان نیز چندان از این موضوع عقب نیستند.

همچنین بخوانید | رهبران مذهبی نقش مهمی در تاجگذاری شاه چارلز دارند

اگر بخواهیم افسانه ها بگذرند، کوهینور 186 قیراطی، که به معنای واقعی کلمه در فارسی به «کوه نور» ترجمه می شود، تقریباً 800 سال پیش در جنوب هند و در حاشیه رودخانه کریشنا پیدا شد.

از مخفی شدن در معابد هندو، به مغول ها رسید و تاج و تخت طاووس شاه جهان را که توسط نادرشاه، شاه ایران گرفته شد، زینت داد. سپس به دست احمد شاه ابدالی، بنیانگذار امپراتوری درانی، قبل از رسیدن به رانجیت سینگ، اولین مهاراجه امپراتوری سیک، فرود آمد.

رانجیت سینگ این سنگ گرانبها را به ملکه ویکتوریا هدیه داد. اگرچه برخی اصرار دارند که اجبار نقش مهمی در پشت این «هدیه» داشته است.

این «کوه نور» برای کسانی که آن را می پوشیدند چیزی جز نور به ارمغان آورد. بنابراین، شهرت آن نفرین شد و هر کس که آن را داشت، رنج زیادی کشید.

همچنین بخوانید | هنرمندان هندی پادشاه چارلز سوم را با نقاشی دیواری در غرب لندن جشن می گیرند

حاملان الماس طوفان های زیادی را از هند تا بریتانیا تحمل کردند. باور عمومی بر این است که هر مرد سلطنتی که الماس را می پوشید به سرنوشت وحشیانه ای دچار شد که اغلب منجر به مرگ آنها می شد.

سپس الماس را به 105 قیراط برش دادند که به شکوه تاج ملکه ویکتوریا تبدیل شد. او در تمام دوران سلطنتش آن را می پوشید. گفته می شود که ملکه الیزابت دوم هرگز آن را نپوشیده است.

سنت بیش از یک قرن بر این است که کوهنور پس از ملکه ویکتوریا توسط ملکه همسر پوشیده خواهد شد. بنابراین، این کامیلا بود که آن را می پوشید اما دیگر نه.

همچنین بخوانید | “بسیار با استعداد”: خانواده سلطنتی بریتانیا برای لباس ملکه برای طراح هندی نامه ارسال کرد

هند در درخواست بازگشت الماس بسیار پر سر و صدا بوده است و برای جلوگیری از هر گونه بحث و جدل، احتمالاً سلطنتی تصمیم گرفته است که درخشش کوهینور را در این تاجگذاری تاریخی از دست بدهد.

کشورهایی که الماس از طریق آنها سفر کرده است نیز از نظر ادعایی عقب نمانده اند.

کوهنور به نماد دوره استعمار تبدیل شده است و احساساتی را جرقه می زند که پادشاه ترجیح می دهد از برخورد با آنها اجتناب کند. بریتانیا خانه جامعه بسیار متنوعی است و چنین شعله‌ور شدنی بهتر است از آن جلوگیری کرد.

الماس ممکن است مراسم تاجگذاری را که در کمدها پنهان شده است نبیند، اما طبق گزارش ها، خانواده سلطنتی نیز قصد جدایی از آن را ندارند.

همچنین بخوانید | کوه نور به امید: 5 تا از گران قیمت ترین الماس های جهان شما را با زیبایی خود کور می کنند.