بنگلادش سال نو بنگالی را پویلا بویشاخ جشن می گیرد

نوشته سیدالحسن خوکن: جشن سال نو بنگلا امروز در بنگلادش با فراخوانی برای تقویت هماهنگی و دوستی برگزار شد. مردم سراسر کشور، بدون در نظر گرفتن نژاد و مذهب، این جشنواره را جشن گرفتند.

جشنواره اصلی سال نو در رامانا باتمول در داکا و در محوطه دانشگاه هنرهای زیبای داکا برگزار شد. همه با آهنگ، رقص، شعر و داستان به استقبال سال جدید رفتند.

جشنواره Bangaliana در دریاچه Dhanmondi، دانشگاه داکا، TSC، دانشکده هنرهای زیبا، Suhrawardy Uddyan و پارک Ramna در پایتخت جمعه از ظهر تا بعد از ظهر برگزار شد. ده‌ها هزار نفر با هم در رامنا باتمول با جشنواره افسانه‌ای «چهاینت برشباران» و یک راهپیمایی هنرهای زیبا شرکت می‌کنند.

همچنین بخوانید | چگونه اپوزیسیون بنگلادش “Maayer Daak” به خانواده قربانیان خیانت کرد تا به BNP کمک کند تا حمایت غرب را جلب کند.

لیگ آوامی برای استقبال از سال نو بنگلا راهپیمایی برگزار می کند

اتحادیه حاکم عوامی یک راهپیمایی رنگارنگ در داکا برای استقبال از سال نو 1430 بنگلا برگزار کرده است. این مراسم در پارک بهادر شاه در داکای قدیم در روز جمعه، پوهلا بویشاخ آغاز شد.

عبیدالقادر دبیر کل اتحادیه عوامی، محمد عبدالرزاق و محمد قمرالاسلام اعضای هیئت رئیسه، بهاءالدین نسیم دبیر کل مشترک AFM و بیپلاب باروا دبیر دفتر، از جمله در این رویداد که توسط لیگ عوامی جنوبی داکا برگزار شد، شرکت کردند.

تعداد زیادی از رهبران و فعالان لیگ عوامی جنوبی داکا نیز در جشن پوهلا بویشاخ شرکت کردند.

در خارج از پایتخت، سال نو بنگلا در سراسر کشور با ترتیبات متعددی از جمله شوبهاجاترا مغول و سایر جشن های فرهنگی جشن گرفته می شود.

در تنگیل، پوهلا بویشاخ با برنامه های رنگارنگ مختلف جشن گرفته شد. این برنامه از ساعت 10 صبح روز جمعه با پخش سرود ملی از مقابل دفتر معاونت آغاز شد.

از آنجا، به رهبری جاسم الدین حیدر معاون کمیسر، یک شوبهاجاترا مغول را بیرون آوردند.

در ساتخیرا، کمیسر ناحیه، محمد همایون کبیر، شبهاجاترا مغول را با پرواز بالن ها و فستون های رنگارنگ در میدان کلکسیون منطقه در ساعت 10 صبح افتتاح کرد.

بعداً جلسه بحث و گفتگو در تالار فرهنگستان هنر ناحیه برگزار شد.

در جمالپور، اداره اسلامپور آپازیلا یک شوبهاجاترا مغول را در ساعت 9 صبح روز جمعه ترتیب داد. این راهپیمایی از میدان پاریشاد آپازیلا خارج شد و در سالن اجتماعات فریدالحاق خان دولال به پایان رسید. خانم فریدالحق خان، وزیر امور دینی، در نشستی که به مناسبت جشن پوهلا بویشاخ ترتیب داده شده بود، سخنرانی کرد.

در گازی پور، پوهلا بویشاخ در فضایی جشن با شوبهاجاترا مغول و راهپیمایی های رنگارنگ برگزار شد. یک شبهاجاترا مغول در صبح به رهبری معاون کمیسر (DC) انیسور رحمان بیرون آورده شد.

این موکب جاده های مهم شهر را طواف می کند. در این راهپیمایی، کالسکه‌های اسب و پالکی (پالکی) به نمایش گذاشته شد که نشان دهنده فرهنگ بنگلادش است.

همچنین بخوانید | حزب اصلی اپوزیسیون بنگلادش، رسانه‌ها را «غرض‌دار» خواند، پس از آن که از حمله به کاتبان انتقاد کرد.

هزاران نفر در طول راهپیمایی با هم رقصیدند و آواز خواندند.

در باریسال، شوبهاجاترا مغولی قابل توجهی برگزار شد که شامل برنامه های سنتی مانند چاروکولا باریشال و بویشاخی ملا بود.

حذیفه رحمان، سازمان‌دهنده شوبهاجاترا مغول، گفت که این راهپیمایی توسط Gonotantrik Chhatra Jote، که به ابتکار جبهه ساماجتانتریک چاترا و اتحادیه چاترا تشکیل شده بود، سازماندهی شد.

در Sylhet، اداره منطقه یک Shobhajatra مغولی برای استقبال از سال جدید ترتیب داد. این راهپیمایی از دفتر مدیریت منطقه آغاز شد و در سالن نمایش کوبی نذرال پایان یافت. عبدالمومن وزیر امور خارجه نیز در این مراسم شرکت کرد.

در کومیلا، کالج کومیلا ویکتوریا یک دارایی رنگارنگ به رهبری AKM بهاالدین بهار، قانونگذار حوزه انتخابیه Comilla-6، برای جشن گرفتن پوهلا بویشاخ بیرون آورد.

در این راهپیمایی مدیران و دانشجویان موسسات مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی حضور داشتند.

این راهپیمایی از محل کالج آغاز شد و در آکادمی کومیلا شیلپاکالا، جایی که یک برنامه فرهنگی ترتیب داده شد، پایان یافت.

همچنین بخوانید | راهپیمایی سنتی مریخ در داکا در سال نو بنگالی برگزار شد

در خولنا، مردم با شور و شوق فراوان و در حال و هوای جشن جهانی در روز جمعه پوهلا بویشاخ را جشن گرفتند.

شهردار Talukder Abdul Khaleque هنگام افتتاح شرکت مغول Shobhajatra Khulna City Corporation (KCC) گفت: “Pohela Boishakh یک سنت بنگالی، روز هماهنگی و یک جشنواره جهانی است.”

در نارایل، مردم آغاز سال نوی 1430 بنگلا را با رویدادهای فرهنگی مختلف جشن گرفتند.

به گزارش UNB، اداره منطقه و Sammilita Sangskritik Jote رویدادهای متعددی را در طول روز در میدان سلطان مانچا کالج ویکتوریا دولتی نارایل و آکادمی منطقه شیلپاکالا برای استقبال از سال جدید و وداع با سال قدیمی ترتیب دادند.

املاک مشابهی نیز در سایر نقاط کشور، از جمله چیتاگونگ، دیناجپور، شرپور، برهمنباریا و خاگراچهاری، از جمله طیف وسیعی از رویدادهای فرهنگی سازماندهی شد.

همچنین بخوانید | چرا زاغه نشینان بنگلادش دلیلی برای لبخند زدن دارند؟