“به شدت، غیر ضروری”: ایالات متحده درگیری های کوزوو و صربستان را محکوم می کند، از مقامات می خواهد که عقب نشینی کنند

توسط رویترز: ایالات متحده و متحدان کوزوو را به دلیل تشدید تنش ها با صربستان در روز جمعه سرزنش کردند و گفتند که استفاده از زور برای نصب شهرداران در مناطق صرب نشین، تلاش ها برای بهبود روابط آشفته با صربستان همسایه را تضعیف می کند.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، ارتش را در حالت آماده باش کامل قرار داد و به یگان‌ها دستور داد تا به مرز نزدیک‌تر شوند، پس از درگیری‌های روز جمعه بین پلیس کوزوو و معترضان مخالف شهرداران آلبانیایی تبار.
پلیس در شهر Zvecan گاز اشک آور پرتاب کرد تا جمعیتی را که در تلاش برای جلوگیری از ورود شهردار تازه منتخب به دفتر وی بود، متفرق کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از دولت کوزوو به دلیل دسترسی اجباری به ساختمان‌های شهرداری انتقاد کرد و از آلبین کورتی، نخست‌وزیر، خواست تا مسیر را تغییر دهد.

همچنین بخوانید | دادگاه دهلی تا حدی اجازه درخواست گذرنامه توسط راهول گاندی را می دهد و NOC را به مدت 3 سال اعطا می کند

بلینکن در بیانیه ای گفت که اقدامات کوزوو برخلاف توصیه آمریکا و اروپا بوده و “به شدت و غیرضروری تنش ها را تشدید کرده است، تلاش های ما برای کمک به عادی سازی روابط بین کوزوو و صربستان را تضعیف کرده و پیامدهایی برای روابط دوجانبه ما با کوزوو خواهد داشت.”

بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ایالات متحده با صدور بیانیه ای مشترک از مقامات کوزوو خواستند که عقب نشینی کنند و اوضاع را کاهش دهند.

ایالات متحده از زمان اعلام استقلال کوزوو از صربستان در سال 2008، حامی اصلی سیاسی، نظامی و مالی کوزوو بوده است.

آلبانیایی‌های قومی بیش از 90 درصد از جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند و صرب‌ها تنها اکثریت آن در منطقه شمالی هستند.

صرب‌های منطقه شمالی کوزوو اعلام استقلال سال 2008 از صربستان را که تقریباً یک دهه پس از پایان جنگ در آنجا می‌گذرد، نمی‌پذیرند و همچنان بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

یک طرح مورد حمایت غرب که به طور شفاهی مورد موافقت کوزوو و دولت صربستان در ماه مارس قرار گرفت، با اعطای خودمختاری بیشتر به صرب‌های محلی، با حفظ اختیارات نهایی توسط دولت پریشتینا، تنش‌ها را کاهش داد.

خودمختاری بیشتر

حدود 50000 صرب ساکن در چهار شهرداری شمال کوزوو، از جمله Zvecan، در اعتراض به اینکه خواسته های آنها برای خودمختاری بیشتر برآورده نشده است، از رای گیری 23 آوریل اجتناب کردند.

مشارکت در انتخابات آوریل تنها 3.47 درصد بود و صرب های محلی گفتند که با شهرداران جدید در چهار شهرداری – که همگی از احزاب آلبانیایی نژاد هستند – کار نخواهند کرد، زیرا آنها نماینده آنها نیستند.

پلیس کوزوو در بیانیه ای اعلام کرد که پنج تن از افسرانش در اثر پرتاب سنگ و اشیاء دیگر توسط معترضان به صورت جزئی مجروح شدند. در این بیانیه آمده است که چهار خودروی پلیس مورد حمله قرار گرفتند که یکی از آنها به آتش کشیده شد. بر اساس این گزارش، صدای تیراندازی نیز در منطقه شنیده شد.

مقامات بهداشتی محلی صرب گفتند که حدود 10 نفر به دلیل جراحات سبک و اثرات گاز اشک آور در یک بیمارستان محلی به دنبال مراقبت های پزشکی بودند.

پیش از این، پلیس در پریشتینا پایتخت کوزوو با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به شهرداران تازه انتخاب شده برای ورود به دفاتر شهرداری کمک می کند.

گزارشگر رویترز در رادیو پلیس شنید، شهردار زوکان با موفقیت به ساختمان شهرداری اسکورت شد.

ووچیچ از صربستان در سخنرانی برای هزاران نفر از هواداران خود در راهپیمایی حزب مترقی صربستان خود در بلگراد، از برگزاری جلسه شورای امنیت ملی این کشور برای بحث در مورد وضعیت خبر داد.

او گفت: «ما هرگز بحران سخت‌تر و بزرگ‌تری نداشته‌ایم» و افزود که در حالی که برای صلح تلاش می‌کند، اگر صرب‌ها در شمال کوزوو مورد حمله قرار گیرند، صربستان «بیکار نخواهد نشست».

ووچیچ غرب را متهم به ضعف و کندی کرد.

ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهور کوزوو گفت که اقدامات پلیس “علیه ساختارهای غیرقانونی و باندهای جنایتکار ووچیچ مشروع است، در راستای اجرای وظایف قانون اساسی آنها برای دفاع از همه شهروندان بدون تبعیض.”

یک خبرنگار رویترز گفت که چندین خودروی ماموریت صلحبانی ناتو در کوزوو در مجاورت محل حادثه دیده شدند، در حالی که بالگردها بر فراز منطقه پرواز کردند.

در ساعات پایانی اوضاع آرام بود. ساختمان های شهرداری همچنان توسط افسران پلیس مسلح با وسایل نقلیه زرهی خود که جاده های داخل و خارج از دفاتر شهردار را مسدود می کردند، محافظت می شد.

پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا، از همه طرف‌ها خواست تا “تنش را کاهش دهند و بلافاصله آرامش را برقرار کنند.”

وی در بیانیه ای گفت: اتحادیه اروپا هیچ گونه اقدام یکجانبه یا تحریک آمیز دیگری را نخواهد پذیرفت و حفظ صلح و امنیت در میدان باید در اولویت قرار گیرد.