ترمیم همرنگ دندان: درمان پوسیدگی، مزایا و معایب، مراحل درمان و هزینه 1400

در ترمیم کامپوزیت باید بتوان حفره را در طی انجام ترمیم، خشک و تمیز نگهداشت. برای درک بهتر عواقب دندانهای شکسته شده، باید علل بروز آن را بررسی کنیم. ونیر های دندان بهترین روش ترمیم دندان برای دندان های شکسته و آسیب دیده می باشند. آنلی به جای ترمیم یک ناحیه شکسته و یا پوسیده شده دندان هر تکه از دندان شکسته شده را ترمیم میکند.

قیمت آن متوسط است و به سایز حفره ترمیمی و تکنیکی که دندانپزشک برای جایگزینی آن در حفره انتخاب می کند، بستگی دارد. از دیگر مزایای کامپوزیت، علاوه بر زیبایی، این است که این ماده با استفاده از تمهیداتی که توسط دندانپزشک به کار بسته می شود، قابلیت چسبیدن به نسج ترمیم دندان ریخته شده دندان را دارد. همین امر باعث می شود تا نیاز نباشد که دندانپزشک تراش زیادی به دندان بدهد (بر خلاف آمالگام که نیاز به تراش نسج بیشتری از دندان دارد تا ترمیم از دندان جدا نشود).

این دندان ها به عنوان یک فضانگهدارنده برای دندانهای دائمی زیرین خود هستند، حضور آن ها باعث میشود دندان های دائمی در زمان مناسب و در محل صحیح رشد کنند.برای ترمیم دندان شیری کودکان می توان از روکش دندان با جنس استیل ضد زنگ، کامپوزیت، آمالگام، گلاس آینومر، روکش طلا، سرامیک، استفاده کرد.اگر چاره اي جز کشيدن دندان نباشد، از فضاي نگهدارنده جهت جلوگيري از عوارض بعدي استفاده می شود. دندانپزشک این کار را با استفاده از پنبه و ساکشن های قوی انجام می دهد و بیمار نیز باید در این مرحله همکاری لازم را با دندانپزشک انجام دهد. کامپوزیت ترکیبی از یک رزین آکریلیک و ذرات نرم شبیه شیشه می باشد که ترمیمی همرنگ دندان را به ما می دهد.

گلاس آینومرها موادی همرنگ دندان هستند که از مخلوط اسید آکریلیک و پودر شیشه نرم تهیه می شوند و برای ترمیم حفرات بویژه در سطح ریشه دندانها استفاده می شوند. اگر آسیب به دندان اصلی یا پوسیدگی در حاشیه یا پوسیدگی در شکافهای چینی تاج، امکان عفونت پالپ یا بافت نرم داخل مینای دندان اصلی را داشته باشد، تاج از درمان کانال ریشه جلوگیری نخواهد کرد. این نوع ترمیم ممکن است به مرور زمان دچار تغییر رنگ شود.