ترکیه: با اعلام نتایج دور اول انتخابات، اردوغان با نامزد حزب سوم دیدار کرد

توسط آسوشیتدپرس: هیئت عالی انتخابات ترکیه روز جمعه نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تایید کرد که در آن نه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و نه رقیب اصلی او، رهبر اپوزیسیون، کمال قلیچداراوغلو، اکثریت مورد نیاز برای یک پیروزی قطعی را دریافت نکردند.

هیئت انتخاباتی اعلام کرد که اردوغان 49.24 درصد آرا را به دست آورده است، کیلیچداراوغلو 45.07 درصد و نامزد سوم، سیاستمدار ملی گرا، سینان اوگان، 5.28 درصد را به دست آورده است که لازمه برگزاری دور دوم انتخابات در 28 مه بین دو نامزد اصلی است.

اوگان، دانشگاهی سابق که توسط یک حزب ضد مهاجر حمایت می شد، اکنون که از رقابت خارج شده است، ممکن است کلید پیروزی در دور دوم را داشته باشد.

اوگان در اوایل این هفته در گفتگو با رسانه های ترکیه شرایطی را برای جلب حمایت خود فهرست کرد. در میان آنها می توان به اتخاذ موضع سخت علیه حزب کارگران کردستان یا پ.ک.ک و همچنین ایجاد جدول زمانی برای بازگرداندن میلیون ها پناهنده از جمله نزدیک به 3.7 میلیون سوری اشاره کرد.

همچنین بخوانید: رقیب اردوغان قبل از دور دوم انتخابات ترکیه لحن خود را در مورد مهاجران تندتر کرد

پ‌ک‌ک که دهه‌ها شورش را در جنوب شرقی ترکیه به راه انداخته است، توسط ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود.

کیلیچداراوغلو روز پنجشنبه از لفاظی فراگیرتر و لحن ملایم خود برای جلب نظر رأی دهندگان ملی گرا تغییر جهت داد و قول داد میلیون ها پناهنده را بازگرداند و هرگونه امکان مذاکره برای صلح با شبه نظامیان کرد را رد کرد.

در همین حال، اردوغان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اینترنشنال در مصاحبه‌ای که روز جمعه پخش شد، گفت که به خواسته‌های اوگان خم نمی‌شود: «من فردی نیستم که دوست داشته باشم به این شکل مذاکره کنم. این مردم خواهند بود که پادشاهان هستند.»

همچنین بخوانید: چرخش سیاسی ترکیه نشان دهنده وضعیت مخالفان در هند است

با این حال روز جمعه یک ملاقات غیرمنتظره بین اردوغان و اوگان در دفتر سابق استانبول برگزار شد. پس از این دیدار تقریباً یک ساعته هیچ اظهارنظری صورت نگرفت.