ترکیه با دور دوم انتخابات روبرو است، اردوغان با شتاب دیده می شود

توسط رویترز:

رئيس جمهور رجب طیب اردوغان روز دوشنبه پس از دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به راحتی رهبری کرد، در حالی که رقیب او با مبارزه سختی برای جلوگیری از تمدید حکومت رئیس جمهور به دهه سوم در دور دوم انتخابات در 28 مه مواجه بود.

دارایی های ترکیه با توجه به این اخبار تضعیف شد و نشان داد که اردوغان فقط زیر آستانه 50 درصدی لازم برای اجتناب از فرستادن این کشور عضو ناتو به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که به عنوان قضاوت در مورد حکومت استبدادی او تلقی می شود، تضعیف شد.

ائتلاف مردمی اردوغان، متشکل از حزب عدالت و توسعه با ریشه اسلام‌گرای او و شرکای ملی‌گرای آن، به نظر می‌رسد که با کسب 321 کرسی از 600 کرسی، اکثریت پارلمان جدید ترکیه را به دست آورد و شانس او ​​را در دور دوم ریاست‌جمهوری افزایش دهد.

اردوغان در یک سخنرانی شبانه در مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا، پایتخت، در یک سخنرانی در جمع هواداران تشویق کننده گفت: “بی شک برنده کشور ما بوده است.”

احمد ینر، رئیس هیئت عالی انتخابات، به خبرنگاران گفت که با شمارش بیشتر آرا در رقابت های ریاست جمهوری، اردوغان 49.51 درصد و رقیب اصلی او کمال قلیچداراوغلو 44.88 درصد آرا را به دست آوردند. میزان مشارکت بسیار بالا 88.8 درصد بود.

سینان اوگان، نامزد ملی‌گرا، که در انتخابات روز یکشنبه سوم شد، در مصاحبه‌ای به رویترز گفت که تنها در صورتی از کیلیچداراوغلو در دور دوم حمایت می‌کند که این حزب هرگونه امتیازی را برای یک حزب طرفدار کرد، سومین حزب بزرگ پارلمان رد کند.

این حزب، HDP، از کیلیچداراوغلو حمایت می کند، اما متهم به ارتباط با شبه نظامیان کرد است که آن را رد می کند.

2.8 میلیون رای دهنده ای که در دور اول از اوگان حمایت کردند، می توانند برای کیلیچداراوغلو در صورت شکست اردوغان بسیار مهم باشند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اردوغان 69 ساله پس از کیلیچداراوغلو قرار دارد، اما نتیجه نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور و حزب عدالت و توسعه توانستند رای‌دهندگان محافظه‌کار را با وجود بحران هزینه‌های زندگی و تورم فزاینده جمع‌آوری کنند.

قلیچداراوغلو، رئیس یک ائتلاف شش حزبی، قول داد که در دور دوم پیروز شود و حزب اردوغان را به دخالت در شمارش و گزارش نتایج متهم کرد. او از حامیان خود خواست که صبور باشند، اما آنها روز دوشنبه سرخورده شدند.

مسافر وولکان آتیلگان در حالی که در نزدیکی ایستگاه کشتی در استانبول نشسته بود، گفت: “ما غمگین هستیم، ما از کل وضعیت افسرده شده ایم. ما انتظار نتایج متفاوتی را داشتیم.” انشاالله در دور دوم این پیروزی را کسب خواهیم کرد.»

‘رهبر جهان’

در مقابل، حامیان اردوغان با فیلتر شدن نتایج خوشحال شدند و مهندس امنیت سایبری فیاض بالکو، 23 ساله، مطمئن بود که اردوغان می تواند مشکلات اقتصادی ترکیه را برطرف کند.

او گفت: “برای همه مردم ترکیه بسیار مهم است که اردوغان در انتخابات پیروز شود. او یک رهبر جهانی است و همه ترک ها و مسلمانان خواهان رئیس جمهور اردوغان هستند.”

دورنمای پنج سال دیگر حکومت اردوغان باعث ناراحتی فعالان حقوق مدنی خواهد شد که برای اصلاحات برای جبران خسارتی که به گفته آنها او به دموکراسی ترکیه وارد کرده است، تلاش می کنند. او می گوید که به دموکراسی احترام می گذارد.

هزاران زندانی سیاسی و فعال در صورت پیروزی اپوزیسیون ممکن است آزاد شوند.

سهام سقوط کرد، لیر به پایین ترین حد دو ماه اخیر رسید، اوراق قرضه دلاری سقوط کرد و هزینه بیمه قرار گرفتن در معرض بدهی ترکیه افزایش یافت. تحلیلگران نگرانی خود را در مورد عدم قطعیت و کاهش چشم انداز بازگشت به سیاست ارتدوکسی اقتصادی ابراز کردند.

ولفانگو پیکولی، رئیس مشترک تنئو، گفت: اردوغان اکنون برتری روانی آشکاری در برابر مخالفان دارد. اردوغان احتمالا در دو هفته آینده روایت های متمرکز بر امنیت ملی خود را دوچندان خواهد کرد.

انتخابات در اروپا، واشنگتن، مسکو و در سراسر منطقه به دقت زیر نظر گرفته شده است، جایی که اردوغان قدرت ترکیه را در عین تقویت روابط با روسیه و فشار بر اتحاد سنتی آنکارا با ایالات متحده تثبیت کرده است.

اردوغان روابط صمیمانه ای با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دارد و نمایش قوی او احتمالا کرملین را تشویق می کند اما دولت بایدن و همچنین بسیاری از اروپایی ها و رهبرانی را که روابط آشفته ای با اردوغان داشتند، ناراحت می کند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مشتاقانه منتظر همکاری با هر کسی است که رای را به دست آورد. کرملین گفت که انتظار دارد همکاری روسیه با ترکیه ادامه یابد و هر کسی که برنده شود، عمیق تر شود.

تحلیلگران دیدند که دولت های خاورمیانه پس از نمایش اردوغان، تداوم را بر تغییر ترجیح می دهند و او را بخشی از وضعیت موجود قابل قبول در منطقه ای پرآشوب می دانستند.

اپوزیسیون انتظار داشت از خشم رای دهندگان از مشکلات اقتصادی پس از یک سیاست غیرمتعارف نرخ بهره پایین که باعث بحران لیر و تورم فزاینده شد، سود ببرد. همچنین انتظار می‌رفت که واکنش آهسته دولت به زلزله‌هایی که در فوریه منجر به کشته شدن 50000 نفر شد، بر رای‌دهندگان تأثیر بگذارد.

کیلیچداراوغلو، 74 ساله، متعهد شده است که پس از سال ها سرکوب دولتی، دموکراسی را احیا کند، به سیاست های اقتصادی ارتدکس بازگردد، نهادهایی را که تحت حکومت اردوغان خودمختاری خود را از دست داده اند، قدرت بخشد و روابط ضعیف با غرب را بازسازی کند.

انتظار می رود که عدم اطمینان سیاسی در دو هفته آینده بر بازارهای مالی تأثیر بگذارد. لیر در ساعت 1348 به وقت گرینویچ پس از رسیدن به 19.70 در معاملات قبلی، ضعیف ترین آن از زمان ثبت رکورد 19.80 در ماه مارس، در 19.67 در برابر دلار ایستاد.

به گفته S&P Global Market Intelligence، هزینه بیمه در برابر عدم پرداخت بدهی های دولتی ترکیه به بالاترین حد در شش ماه گذشته رسید و 105 واحد در ثانیه (bps) از سطح روز جمعه به 597 واحد در ثانیه جهش کرد.

همچنین بخوانید | صحبت از ترکیه: چرا انتخابات در قلب اوراسیا برای هند و غرب بسیار حیاتی است؟

همچنین بخوانید | اردوغان ترکیه با سخت ترین نبرد انتخاباتی روبرو است که می تواند به سلطنت 20 ساله او پایان دهد