“تقریبا یک دیکتاتوری”: بیش از 100000 نفر در اسرائیل علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو برای بیستمین هفته تظاهرات کردند.

توسط رویترز: روز شنبه ده‌ها هزار اسرائیلی در سراسر کشور به تظاهرات اعتراضی علیه برنامه‌های مناقشه‌آمیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر برای تشدید کنترل‌ها بر دادگاه عالی، پیوستند و اکنون وارد بیستمین هفته خود می‌شوند.

بازنگری برنامه ریزی شده، که به دولت اجازه می دهد تا بر نامگذاری قضات به دیوان عالی نظارت داشته باشد و به پارلمان اجازه دهد بسیاری از احکام را نادیده بگیرد، پس از آن که مخالفان برخی از بزرگترین تظاهرات خیابانی را که تاکنون در اسرائیل دیده شده بود، سازماندهی کردند، متوقف شد.

دولت قضات فعال را به غصب فزاینده نقش پارلمان متهم می کند و می گوید که برای بازگرداندن تعادل بین قوه قضائیه و سیاستمداران منتخب، اصلاحات اساسی لازم است.

منتقدان می‌گویند که این کار کنترل‌ها و توازن‌های حیاتی را که زیربنای یک دولت دموکراتیک است از بین می‌برد و قدرت کنترل‌نشده را به دولت می‌دهد.

دریایی از پرچم های آبی و سفید اسرائیل که به نماد اعتراضات تبدیل شده است، بزرگراه مرکزی تل آویو را پوشانده است. معترضان شعار می‌دادند: «اسرائیل تقریباً دیکتاتوری است» و بنری که روی آن نوشته شده بود «توقفشان کنید» توسط جمعیت بالا گرفته شده بود.

همچنین بخوانید | بیش از یک میلیون اسرائیلی به تظاهرات علیه اصلاحات قضایی برنامه ریزی شده نتانیاهو پیوستند

ساگی میزراحی، یک برنامه نویس رایانه 40 ساله، به رویترز در تل آویو گفت: «من را می ترساند که ما در هر لحظه هنوز چند ساعت از تبدیل شدن از دموکراسی به دیکتاتوری فاصله داریم. من به خاطر سیستم قضایی و قوانینی که هنوز روی میز نشسته اند اینجا هستم، این فقط ترسناک است.»

اعتراضات شنبه گذشته با اجرای رسمی آتش بس بین اسرائیل و گروه ستیزه جوی جهاد اسلامی، تعداد کمتری را به خود اختصاص داد. رسانه‌های عبری که حدود 90000 تا 100000 شرکت کننده را تخمین می‌زنند، تقویت شده‌اند.

نیروی پلیس بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

حوا گولان، پروفسور زیست شناسی 65 ساله، گفت: «به تدریج، خود فرزندانم و نوه هایم امید به زندگی در اینجا در یک کشور دموکراتیک و داشتن یک زندگی عادی که شایسته هر فرد است را از دست می دهند.

همچنین بخوانید | تنش های اسرائیل با توقف اصلاحات قضایی نتانیاهو کاهش یافت