«تلفات سنگین» در جریان تبادل آتش بین ایران و طالبان در مرز افغانستان بر سر حقوق آب

توسط آسوشیتدپرس: طالبان و ایران روز شنبه در مرز جمهوری اسلامی با افغانستان تیراندازی سنگینی را مبادله کردند که منجر به کشته و زخمی شدن نیروها شد، در حالی که به شدت تنش ها بین دو کشور در بحبوحه اختلاف بر سر حقوق آب تشدید شد.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، به نقل از ژنرال قاسم رضایی، معاون فرمانده پلیس این کشور، طالبان را متهم کرد که صبح روز شنبه در مرز استان سیستان و بلوچستان ایران و استان نیمروز افغانستان تیراندازی کردند. ایرنا گفت که ایران «تلفات سنگین و خسارات جدی» وارد کرده است.

از دیدگاه طالبان، عبدالنافی تاکور، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، ایران را متهم کرد که ابتدا تیراندازی کرده است. تاکور گفت که در این درگیری دو نفر، یکی از هر کشور کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. وی وضعیت را در حال حاضر تحت کنترل توصیف کرد.

ایرنا به نقل از پلیس ایران از کشته شدن دو مرزبان خبر داد. با این حال، این تعداد ممکن است بیشتر باشد. روزنامه نیمه رسمی انگلیسی زبان تهران تایمز گفت که در این درگیری سه مرزبان ایرانی کشته شدند. ایرنا گفت: گذرگاه مرزی میلک با افغانستان که یکی از مسیرهای تجاری اصلی است تا اطلاع ثانوی به دلیل درگیری مسلحانه بسته شد.

عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در بیانیه‌ای گفت: «امارت اسلامی افغانستان گفت‌وگو را برای هر مشکلی راه معقول می‌داند». بهانه جویی برای جنگ و اقدامات منفی به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

گروه مدافع حل واش که در مورد مسائل مربوط به مردم بلوچ در استان عمدتا سنی نشین سیستان و بلوچستان گزارش می دهد، به نقل از ساکنان این منطقه گفت که درگیری در نزدیکی ولسوالی کنگ نیمروز رخ داده است. گفته می شود برخی از مردم منطقه از خشونت گریخته اند.

ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، ظاهراً از منطقه، شامل صدای شلیک مسلسل در دوردست است. هالواش بعداً تصویری از بقایای یک گلوله خمپاره را منتشر کرد و گفت که “از سلاح های سنگین و خمپاره استفاده می شود.”

ویدیوهای بعدی از HalVash ظاهراً نشان می‌دهد که نیروهای ایرانی یک خمپاره شلیک می‌کنند و همچنین نیروهای طالبان با مسلسل‌های ساخت آمریکا به سمت یک پاسگاه مرزی ایران شلیک می‌کنند. سایر جنگجویان طالبان خودروهای زرهی را که احتمالاً توسط نیروهای ناتو به جا مانده بودند راندند.

ایران متعهد شد که نگذارد حمله طالبان پابرجا بماند.

سرلشکر احمدرضا به نقل از ایرنا گفت: نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران به هرگونه تجاوز و تجاوز از مرز پاسخ قاطع خواهند داد و مقامات فعلی افغانستان باید پاسخگوی اقدامات سنجیده و مغایر با اصول بین المللی باشند. رادان به قول.

این درگیری در حالی صورت می‌گیرد که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در اوایل ماه جاری به طالبان هشدار داده بود که حقوق آب ایران در رودخانه هیرمند را نقض نکنند. اظهارات رئیسی بیانگر برخی از قوی ترین اظهارات در مورد نگرانی های طولانی مدت در مورد آب در ایران بود.

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، خشکسالی حدود 30 سال است که در ایران یک مشکل بوده است، اما در دهه گذشته بدتر شده است. سازمان هواشناسی کشور می‌گوید هم‌اکنون ۹۷ درصد از کشور با سطحی خشکسالی مواجه است.

طالبان افغانستان را در اوت 2021 در حالی تصرف کردند که نیروهای آمریکایی و ناتو پس از 20 سال جنگ در آخرین هفته‌های خروج از این کشور بودند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، گرسنگی همچنان رایج است.

ایران در حالی که مستقیما حکومت طالبان را نمی پذیرد، روابط خود را با حاکمان جدید افغانستان حفظ کرده است. تهران همچنین از طالبان خواسته است که به زنان و دختران اجازه دهند به مکتب بروند.

به گفته ضیا احمد، مقام وزارت خارجه افغانستان، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان پیش از این روز شنبه با نماینده ایران در افغانستان برای بحث در مورد حقوق آب رودخانه هیرمند دیدار کرد. ایرنا با تایید این دیدار گفت: مسائل بین دو کشور با گفت وگو بهتر حل خواهد شد.

اما تنش ها در غیر این صورت افزایش یافته است. ویدیوی دیگری که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شد ظاهراً نشان می‌دهد که درگیری با نیروهای ایرانی و طالبان در حالی که کارگران ساختمانی ایرانی تلاش می‌کنند تا مرز بین دو کشور را تقویت کنند.

در روزهای اخیر، حساب های آنلاین طرفدار طالبان نیز ویدئویی را با آهنگی به اشتراک گذاشته اند که در آن از ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع خواسته شده است تا در برابر ایران بایستد. ملا یعقوب فرزند ملا محمد عمر، بنیانگذار فقید طالبان و اولین رهبر عالی است.

در این آهنگ آمده است: «ما یک دولت هستیم، ما قدرت داریم». رهبر ما ملا یعقوب در مقابل ایران خواهد ایستاد وگرنه ما حکومت جمهوری نیستیم. ما برده نیستیم، رهبر ما ملا یعقوب در مقابل ایران خواهد ایستاد.»