تهدیدهای روسیه، چین چاره ای جز آماده کردن درگیری فضایی برای آمریکا باقی نمی گذارد

توسط میز جهانی هند امروز: پس از اینکه ارتش آمریکا برای مقابله با تهدیدات کشورهای «تحریک آمیز»، یعنی روسیه و چین، فناوری‌های ضد ماهواره‌ای را توسعه داد، ایالات متحده اعلام کرد که آماده درگیری در فضا است. یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت روزنامه گاردین ایالات متحده برای مقابله با تجاوز روسیه و دیدگاه چین برای تسلط بر قدرت فضایی تا اواسط قرن، به آسانی وارد درگیری های مداری خواهد شد.

یکی از مقامات ارتش آمریکا گفت: «ایالات متحده آمریکا آماده است در صورت لزوم امشب در فضا بجنگد».

ماهواره ها در بسیاری از دنیای امروز، از پیش بینی آب و هوا گرفته تا سیستم های اطلاعاتی نظامی و بانکی حیاتی، غالب هستند. این حافظه پنهان اطلاعاتی یک کشور، ارتباطات است و چندین بخش را هدایت می کند. بنابراین، وابستگی شدید به ماهواره ها به معنای حمله به دارایی های فضایی کشور می تواند عواقب ناگواری داشته باشد.

همچنین بخوانید | روسیه: جنگنده‌های اف-16 به اوکراین اشاره‌ای به دخالت ناتو دارد، خطرات عظیمی برای غرب در پی خواهد داشت.

سرتیپ جسی مورهاوس، روز پنجشنبه در سفارت آمریکا در لندن، گفت که ایالات متحده “چاره ای” جز آماده شدن برای درگیری در فضای بیرونی ندارد.

مورهاوس گفت: «اگر کسی بخواهد ایالات متحده آمریکا یا هر یک از منافع ما، از جمله متحدان و شرکای ما را که با آنها معاهده‌های حمایت متقابل دفاعی داریم، تهدید کند، امشب آماده جنگ هستیم.»

شایان ذکر است که چهار کشور، یعنی هند، روسیه، چین و ایالات متحده، با انهدام ماهواره‌های خود از زمین، قابلیت‌های ضد ماهواره‌ای را آزمایش کرده‌اند. با این حال، این اقدام توسط ایالات متحده به دلیل ایجاد ابرهای زباله و ایجاد خطر برای ماهواره های دیگر برای چندین دهه محکوم شد.

پس از اینکه مسکو یکی از ماهواره های خود را در سال 2021 سرنگون کرد، این انفجار بیش از 1500 قطعه را در مدار خود منتشر کرد.

مورهاوس می‌گوید: «وقتی آن ابر زباله را ایجاد می‌کنید و آن برای دهه‌ها در مدار می‌ماند، تقریباً مانند انفجار یک سلاح هسته‌ای در حیاط خلوت خود است. شما بهای آن را نیز می‌پردازید».

مورهاوس همچنین گفت که ایالات متحده در حال توسعه فناوری‌های ضد ماهواره است “نه به این دلیل که می‌خواهیم امشب بجنگیم، بلکه به این دلیل که این بهترین راه برای جلوگیری از وقوع درگیری است”. وی همچنین گفت که ایالات متحده به کار در جهت مهارت های درگیری مداری خود “بدون شرکت در آزمایش های غیرمسئولانه” ادامه خواهد داد.

مورهاوس گفت: “آیا می توانید قابلیتی ایجاد کنید که بتوان از آن برای مقابله با ماهواره هایی استفاده کرد که بسیار خوب کار می کنند و تأیید می کند که بدون نیاز به ایجاد یک ابر زباله در مدار هر بار که این کار را می کنید کار می کند؟ کاملاً.”

همچنین بخوانید | کیف می‌گوید پوتین برای به تعویق انداختن حمله متقابل اوکراین، «نشت مواد رادیواکتیو هسته‌ای» را برنامه‌ریزی می‌کند