توضیح داده شده: همه چیز درباره پاسگاه های پلیس “مخفی” چین در خارج از کشور

توسط بیدیشا سها، دیپتی یاداو، Devvrat Pandey:

تصور کنید که از کنار یک ساختمان اداری ساده یا محل مورد علاقه خود برای تولید نودل قدم می زنید، اما بعداً متوجه می شوید که یک پاسگاه پلیس مخفیانه چینی ها است.

برای سال‌ها، نیویورکی‌ها در خیابان‌های پایین منهتن قدم می‌زنند، جایی که روز دوشنبه، دادستان‌های فدرال دو مرد را به اتهام اداره یک پاسگاه غیرمجاز پلیس چین در آنجا دستگیر کردند. این یکی از بیش از 110 موردی است که در سرتاسر جهان برای ارعاب و کنترل شهروندان چینی در خارج از کشور استفاده می شود و انتقاد از حزب کمونیست حاکم را از بین می برد. آنها همچنین به توطئه برای عمل به عنوان عوامل جمهوری خلق چین بدون ثبت نام در وزارت فدرال متهم شدند.

پاسگاه پلیس غیرقابل توصیف یک ساختمان شیشه ای شش طبقه در 107 بلوک خیابان برادوی شرقی در منطقه محله چینی منهتن است که به عنوان بخشی از کمپین سرکوب فراملی علیه فعالان دموکراسی خواه چین و دیگر مخالفان سیاسی در سراسر جهان ایجاد شده است.

سوء ظن علیه دو مرد دستگیر شده — لو جیاوانگ ، همچنین به هری لو ، و چن جینپینگ — از تحقیقات توسط اف بی آی و دادستان ایالات متحده در پاسگاه بزرگ شد ، که عملیات خود را بدون صلاحیت یا دیپلماتیک انجام داد تصویب. این سازمان تحت نظارت اداره امنیت عمومی شهرداری فوژو، شعبه ای از وزارت امنیت عمومی چین، کار می کرد و یکی از انبوه چنین تجهیزاتی در سراسر جهان است که دیپلمات ها و مقامات اطلاعاتی را گیج کرده است.

پلیس بریتانیا، آلمان، هلند و کانادا تحقیقاتی را درباره اتهامات مشابه در کشورهایشان آغاز کرده است. روز چهارشنبه، کریس فیلپ، وزیر امور داخله بریتانیا، اظهار داشت که این پایگاه‌ها “نگرانی زیادی” دارند. دولت هلند روز چهارشنبه گفت که در حال بررسی گزارش‌هایی است مبنی بر اینکه آژانس‌های مجری قانون چین به‌طور غیرقانونی دفاتری در هلند را بدون اطلاع یا تایید هلند اداره می‌کنند و انگیزه‌ای وحشتناک برای پلیس مخالفان چینی در خارج از کشور دارند.

سفارت چین در هلند گفت که از دفاتر توصیف شده در این گزارش ها “آگاهی” ندارد و “درگیر” نیست. در بیانیه ای آمده است: «مقامات قضایی و مجری قانون چین به شدت از قوانین بین المللی تبعیت می کنند و به حاکمیت قضایی دیگر کشورها احترام کامل می گذارند».

آیا پایگاه های غیرقانونی چینی بیشتری وجود دارد؟

Safeguard Defenders، یک گروه حقوق بشر، اولین کسانی بودند که توجه جهان را به این عملیات بدبینانه چین جلب کردند. در گزارش جامع خود که در دسامبر سال گذشته منتشر شد، آنها گزارش دادند که 102 ایستگاه پلیس خارج از کشور در 53 کشور از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، بریتانیا و هلند وجود دارد.

اجرای آزمایشی چنین لباس‌های مخفی در سال 2014 توسط دفاتر امنیت عمومی نانتونگ و ونژو، شهرهای واقع در سواحل جنوب شرقی چین، منطقه‌ای که گزارش شده است از نظر تاریخی تعداد زیادی از مهاجران چینی را به خارج از کشور می‌فرستد، آغاز شد. آنها در سال 2018 با ابتکارات مشابهی از سوی مقامات کینگتیان دنبال شدند و اخیراً عملیاتی که توسط دفتر امنیت عمومی فوژو اداره می شود و لو و چن متهم به همکاری در آن هستند.

همچنین بخوانید | درک رادارهای نظارت هوایی پیشرفته چینی در نزدیکی مرزهای هند

تحقیقات انجام شده توسط Safeguard Defenders بر اساس بیانیه‌ها و داده‌های چینی در دسترس عموم بود و محدود به ایستگاه‌هایی بود که توسط مقامات محلی امنیت عمومی چین در کشورهایی که جامعه چینی بزرگی در آن‌ها وجود دارد تأسیس شده بودند.

Safeguard Defenders اشاره می‌کند که اگرچه نمی‌توانست ثابت کند که ایستگاه‌ها مستقیماً توسط پکن اداره می‌شوند، «برخی از بیانیه‌ها و سیاست‌ها شروع به نشان دادن راهنمایی واضح‌تر از سوی دولت مرکزی در تشویق تأسیس و سیاست‌های آنها می‌کنند».

آیا ارتباطی با دولت چین وجود دارد؟

مقامات FBI هر سه مورد را بخشی از تلاش جهانی برای سرکوب انتقادات از دولت چین و کیفرخواست علیه لو و چن توصیف کردند که آنها به عنوان “عاملان دولت جمهوری خلق چین” عمل می کردند.

ایستگاه های پلیس خارج از کشور، که اخیراً ظاهر شدند، زاییده افکار دفاتر امنیت عمومی منطقه ای چین هستند، با این حال، پیوند با حزب کمونیست چین خیلی دیرتر آغاز شد. بر اساس گزارش مدافع، جمهوری خلق چین (PRC)، از طریق وزارت امنیت عمومی خود، درگیر یک کارزار چندجانبه برای گسترش دامنه و تأثیر استبداد دیکتاتوری خود به ایالات متحده و اکنون در سراسر جهان است.

این پایگاه ها در واقع چه می کنند؟

هدف ظاهری چنین پایگاه‌های “مخفی” کمک به شهروندان چینی در خارج از کشور در زمینه مسائل اداری مانند تمدید گواهینامه رانندگی و گذرنامه و غیره است. اما طبق گزارشات و پس از حمله اخیر FBI، مشخص شده است که ایستگاه‌ها در عملیات «متقاعد کردن به بازگشت» شرکت داشتند.

این به تلاش‌های مقامات چینی، مستقیم یا از طریق نیابت‌ها، برای وادار کردن مظنونان جنایتکار یا مخالفان به بازگشت «غیرارادی» به چین از طریق «اقناع، ارعاب و آزار» اشاره دارد.

همچنین بخوانید | چین در حال آماده سازی واحد پهپاد جاسوسی مافوق صوت، نشت ارتش آمریکا نشان می دهد: گزارش

در سال 2022، وزارت امنیت عمومی چین گزارش داد که حداقل 210000 نفر در سال 2021 “متقاعد شده اند” به کشور بازگردند، که عمدتاً مربوط به موارد مشکوک به کلاهبرداری از راه دور بود. Safeguard Defenders کاوش بیش از 10000 مورد از این قبیل را گزارش می‌کند که در آن شواهدی مبنی بر «بازگشت‌های غیرارادی» یافته‌اند، برخلاف تصویری که ح‌ک‌چ از این موارد به عنوان «بازگشت داوطلبانه» نشان می‌دهد.

حزب کمونیست چین از طیف وسیعی از ابزارها برای آزار و اذیت مخالفان در خارج از کشور استفاده می کند. سه روش اصلی این بازگشت‌های غیرارادی، استفاده از خانواده‌شان در چین، مأموران به کارگیری «عملیات شکار روباه» و آدم‌ربایی است.

چین در سال 2014 عملیات معروف شکار فاکس خود را آغاز کرد، برنامه ای که در آن به اجبار فراریانی را که متهم به فساد بودند به خارج از کشور بازگرداند، دولت ادعا کرد که حدود 18000 مجرم به خارج از کشور گریختند.

همچنین بخوانید | آنچه آمریکا درز کرده در مورد بالن های جاسوسی چین، برتری هوایی پکن بر تایوان فاش می کند

در تاکتیکی دیگر، ماموران یا مأموران مخفی پلیس با ارسال پیام‌های تهدیدآمیز یا استفاده از ماموران برای نزدیک شدن به آنها در کشور محل سکونت، بر افرادی که ترک کرده‌اند فشار مستقیم وارد می‌کنند. این می تواند یک راه بسیار موثر برای ارعاب و دستکاری افرادی باشد که در حال حاضر آسیب پذیر هستند و در یک کشور خارجی زندگی می کنند.

یکی از نگران‌کننده‌ترین یافته‌های این گزارش، استفاده از «بازگشت اجباری» توسط ایستگاه‌های پلیس چین در خارج از کشور است. این شامل بازداشت و اخراج غیرقانونی شهروندان چینی است که تصور می شود تهدیدی برای اقتدار ح‌ک‌چ هستند. این افراد اغلب به دلیل دیدگاه های سیاسی، اعتقادات مذهبی یا ارتباط با انجمن های حساس مورد هدف قرار می گیرند. ایستگاه‌های پلیس چین در خارج از کشور با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله فناوری تشخیص چهره و نظارت بر رسانه‌های اجتماعی، بر شهروندان چینی مقیم خارج از کشور نظارت و نظارت گسترده می‌کنند.

مقامات خارج از کشور چه پیدا کردند؟

آلمان

در مارس 2023، به گفته دولت در برلین، دو ایستگاه پلیس در آلمان همچنان فعال هستند که حاکمیت این کشور را نقض می کند. در این بیانیه آمده است که آنها توسط “افرادی که ارتباطات خوبی با نمایندگی های دیپلماتیک جمهوری خلق چین دارند و از اعتماد مقامات امنیتی چین برخوردار هستند. آنها همچنین در سازمان های جبهه متحد چین دخیل هستند.” با این حال، گزارش Safeguard Defenders تنها به یک “ایستگاه” سایه زن آلمانی در فرانکفورت اشاره کرده است.

هلند

در اکتبر 2022، یک ایستگاه پلیس چین در خارج از کشور توسط پخش کننده هلندی، RTL Nieuws، منهدم شد. همچنین ادعا کرد که چین از سال 2018 حداقل دو ایستگاه پلیس در هلند افتتاح کرده است. این دو ایستگاه در روتردام و آمستردام واقع شده‌اند. دولت هلند صریحا وجود این دفاتر را تایید نکرد.

کانادا

مقامات کانادایی روز چهارشنبه گفتند که در حال بررسی عملیات مشابه چین در دو سایت در منطقه مونترال هستند که به عنوان پاسگاه های پلیس شناخته می شوند و در بیانیه ای افزودند که تهدیدات علیه امنیت مردم کانادا “بسیار جدی” گرفته شده است. پس از گزارش Defenders، نیروی فدرال کانادا حتی از کانادایی‌های چینی که ممکن است هدف تهدیدهای «ایستگاه‌های پلیس ادعایی چین» قرار گرفته‌اند، درخواست کرد که در این زمینه حضور یابند.

ایتالیا

طبق گزارش Defenders، ایتالیا میزبان بیشترین تعداد این «ایستگاه‌های پلیس» غیررسمی چینی در بین شبکه‌ای متشکل از 100 در حدود 53 کشور است. در این گزارش ادعا شده است که 11 مورد از این تعداد در ایتالیا هستند. این کشور که محل زندگی 333000 مخالف چینی است دارای ایستگاه های پلیس در رم، میلان، بولزانو، ونیز، فلورانس، پراتو و سیسیل است.

دبی

طبق گزارش رسانه‌ها، یک زن جوان چینی گزارش داد که به مدت هشت روز در بازداشتگاه مخفی چینی در دبی به همراه حداقل دو اویغور بازداشت شده است. به اصطلاح “مقامات سایت سیاه”. طبق گزارش‌های آسوشیتدپرس، از چنین پایگاه‌هایی در امارات متحده عربی به عنوان «مکان‌های سیاه» یا «مرکز سایه» یاد می‌شود که زندان‌های مخفی هستند که توسط مقامات بومی اداره می‌شوند، جایی که زندانیان عموماً بدون هیچ گونه حکم قضایی، هیچ رجوع قانونی ندارند.

سازمان ملل

کریستوفر ای. رای، مدیر اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای گفت که دادستان‌ها گزارش‌های دولت چین مبنی بر ایجاد ایستگاه‌های پلیس ثبت‌نشده در ایالات متحده را زیر نظر دارند و این رفتار «ظالمانه» است که تهدیدی برای نقض حاکمیت ایالات متحده و «دور زدن استانداردهای قضایی و قضایی است». روند همکاری مجری قانون.» به دنبال آن، صبح روز دوشنبه دو مقام چینی در منهتن پایین بازداشت شدند که این خبر را به تیتر یک خبر جهانی تبدیل کرد.

همانطور که در گزارش جدید Safeguard Defenders فاش شده است، علاوه بر پاسگاه مخفی اخیراً کشف شده در بالای یک گوشه نودل در منهتن پایین، شش پایگاه دیگر از این قبیل در مکان های نامعلوم در نیویورک و لس آنجلس گزارش شده است.

آیا خطری برای هند وجود دارد؟

احتمال وجود چنین تجهیزاتی در شبه قاره هند وجود دارد، زیرا مکان سه PSB دیگر هنوز فاش نشده است. به خصوص زمانی که هند میزبان تعداد انگشت شماری از مردم خود از قومیت تبتی است، ممکن است پیامدهای گسترده تری برای نظارت احتمالی از سوی چین وجود داشته باشد.

جالب است بدانید که ملت ما بارها شاهد اعتراض مهاجران تبتی به ورود مقامات چینی به هند بوده است. آیا این می تواند نشان دهنده این باشد که مهاجران چینی در کشور ما توسط بومیان خود مرعوب یا تحت الشعاع قرار می گیرند؟ ما هنوز نمی دانیم، اما هنوز احتمال وجود دارد.