توهین آمیز، بی احترامی: چین سازمان جهانی بهداشت را به دلیل تقاضا برای اطلاعات ژنتیکی Covid-19 مورد انتقاد قرار می دهد

مقامات بهداشتی چین به سازمان جهانی بهداشت (WHO) حمله کردند و از جستجوی آنها برای یافتن منبع ویروس کووید-19 دفاع کردند.

میز جهانی هند امروز

پکن ،به روز شده: 9 آوریل 2023 ساعت 14:15 IST

شن هونگ‌بینگ، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره منشأ COVID-19 در دفتر اطلاعات شورای دولتی در پکن، شنبه، 8 آوریل 2023 صحبت می‌کند. (عکس AP)

توسط میز جهانی هند امروز: مقامات بهداشتی چین در دفاع از جستجوی خود برای یافتن منبع ویروس کووید-19، روز شنبه پس از اینکه مدیرکل این سازمان جهانی بهداشت گفت پکن باید اطلاعات ژنتیکی را زودتر به اشتراک می‌گذاشت، سازمان بهداشت جهانی را مورد انتقاد قرار دادند.

شن هونگ‌بینگ، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، اظهارات سازمان جهانی بهداشت را توهین‌آمیز و بی‌احترامی دانست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، او سازمان جهانی بهداشت را به “تلاش برای لکه دار کردن چین” متهم کرد و گفت که باید از کمک به دیگران برای “سیاسی کردن COVID-19” خودداری کند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، تدروس آدهانوم گبریسوس، در 17 مارس گفت که مواد ژنتیکی تازه افشا شده جمع آوری شده در ووهان در مرکز چین، جایی که اولین موارد در اواخر سال 2019 شناسایی شد، “باید سه سال پیش به اشتراک گذاشته می شد”.

شن در یک کنفرانس خبری گفت: “به عنوان یک کشور مسئول و به عنوان دانشمندان، ما همیشه به طور فعال نتایج تحقیقات را با دانشمندان سراسر جهان به اشتراک گذاشته‌ایم.”

منشاء کووید-19 هنوز مورد بحث است و کانون یک درگیری سیاسی تلخ است. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که این ماده در بازاری در ووهان از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده است، اما این شهر همچنین خانه آزمایشگاه‌هایی از جمله تأسیسات برتر چین برای جمع‌آوری ویروس‌ها است. به گزارش آسوشیتدپرس، این پیشنهاداتی را برانگیخت که ممکن است COVID-19 از یکی به بیرون درز کرده باشد.

حزب کمونیست حاکم تلاش کرده است تا با ایجاد عدم اطمینان در مورد منشأ آن، انتقاد از نحوه برخورد خود با شیوع این بیماری را دفع کند.

مقامات تئوری های توطئه ضد ایالات متحده را تکرار کرده اند که ویروس توسط واشنگتن ایجاد شده و به چین قاچاق شده است. دولت همچنین می‌گوید ویروس ممکن است از طریق محموله‌های مواد غذایی وارد چین شده باشد، اگرچه دانشمندان خارج از کشور هیچ مدرکی برای تأیید آن نمی‌بینند.

مقامات چینی اطلاعات مربوط به شیوع ووهان در سال 2019 را سرکوب کردند و پزشکی را که به دیگران در مورد بیماری جدید هشدار داده بود مجازات کردند.

حزب حاکم در اوایل سال 2020 مسیر خود را معکوس کرد و دسترسی به شهرهای بزرگ و بیشتر سفرهای بین المللی را برای مهار این بیماری قطع کرد.