جو بایدن و کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به توافق سقف بدهی موقت آمریکا دست یافتند

توسط رویترزجو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و کوین مک کارتی، جمهوری خواه ارشد کنگره، عصر شنبه به توافقی آزمایشی برای افزایش سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری دولت فدرال دست یافتند و به بن بست چند ماهه پایان دادند.

با این حال، این معامله بدون هیچ جشنی اعلام شد، از این نظر که منعکس کننده روند تلخ مذاکرات و مسیر دشواری است که باید از کنگره بگذرد تا اینکه ایالات متحده برای پرداخت بدهی هایش در اوایل ژوئن تمام شود.

مک کارتی در توییتی نوشت: “من همین چند وقت پیش با رئیس جمهور تماس تلفنی گرفتم. پس از اینکه او زمان را تلف کرد و ماه ها از مذاکره امتناع کرد، ما اصولاً به توافقی رسیدیم که شایسته مردم آمریکا است.”

بایدن در بیانیه ای این توافق را “گامی مهم رو به جلو” خواند و گفت: “توافق بیانگر یک سازش است، به این معنی که همه به آنچه می خواهند نمی رسند. این مسئولیت حکومت است.”

این قرارداد سقف بدهی را به مدت دو سال افزایش می‌دهد و در عین حال هزینه‌ها را در آن زمان محدود می‌کند، وجوه استفاده‌نشده کووید را پس می‌گیرد، روند صدور مجوز برای برخی پروژه‌های انرژی را تسریع می‌کند و شامل برخی از الزامات کاری اضافی برای برنامه‌های کمک غذایی برای آمریکایی‌های فقیر می‌شود.

همچنین بخوانید | بایدن می‌گوید قرارداد نکول بدهی «بسیار نزدیک» است، ضرب‌الاجل آن اکنون در 5 ژوئن تعیین شده است

بایدن و مک کارتی اوایل عصر شنبه یک تماس تلفنی 90 دقیقه ای برای گفتگو در مورد این توافق داشتند و مک کارتی قصد داشت اواخر عصر به اعضای خود اطلاع دهد.

مک کارتی به خبرنگاران در کاپیتول هیل گفت: «امشب هنوز کار بیشتری برای انجام دادن داریم تا نگارش آن را به پایان برسانیم. مک کارتی گفت انتظار دارد نوشتن این لایحه را یکشنبه تمام کند، سپس با بایدن صحبت کند و روز چهارشنبه درباره توافق رای گیری کند.

او گفت: «کاهش‌های تاریخی در هزینه‌ها، اصلاحات نتیجه‌ای دارد که مردم را از فقر بیرون می‌آورد و به نیروی کار می‌کشد، بیش از حد دولت را مهار می‌کند – هیچ مالیات جدید، برنامه‌های جدید دولتی وجود ندارد».

به گفته یک منبع آگاه، مذاکره‌کنندگان توافق کرده‌اند که هزینه‌های غیردفاعی اختیاری خود را به مدت یک سال در سطح ۲۰۲۳ محدود کنند و در سال ۲۰۲۵ آن را ۱ درصد افزایش دهند.

این معامله از یک نکول اقتصادی بی‌ثبات‌کننده جلوگیری می‌کند، تا زمانی که موفق شوند آن را از طریق کنگره با اختلافات محدود به تصویب برسانند، قبل از اینکه وزارت خزانه‌داری کمبود پول برای پوشش همه تعهدات خود داشته باشد، که روز جمعه هشدار داد در صورتی که سقف بدهی‌ها افزایش نیابد. 5 ژوئن.

بایدن و مک کارتی باید با دقت در یافتن سازشی که بتواند مجلس نمایندگان را با اکثریت 222 بر 213 جمهوری‌خواه و سنا با اکثریت 51 بر 49 دموکرات به پایان برسانند.

همچنین بخوانید | بایدن: روابط سرد با چین به دلیل “بالون احمقانه” به زودی از بین خواهد رفت.

جمهوری‌خواهانی که مجلس نمایندگان را کنترل می‌کنند، برای کاهش شدید هزینه‌ها و سایر شرایط فشار آورده‌اند و با گزارش برخی جزئیات در روزهای اخیر، به شدت از این توافق انتقاد کردند.

باب گود، نماینده جمهوری خواه، یکی از اعضای محافظه کار حزب آزادی مجلس نمایندگان، در توییتی گفت که “شنیده است” این معامله بدهی را تا 4 تریلیون دلار افزایش می دهد و افزود: “اگر این درست باشد، نیازی به شنیدن چیز دیگری ندارم. نه. کسی که ادعا می کند محافظه کار است می تواند رای بله را توجیه کند.”

دن بیشاپ از کارولینای شمالی این معامله را در اوایل روز شنبه به عنوان “کاپیتولاسیون کامل در حال انجام. توسط طرفی که کارت ها را در دست دارد” توصیف کرد.

یکی از اعضای بلندپایه گروه آزادی مجلس نمایندگان گفت که آنها در حال ارزیابی احساسات اعضا هستند و مطمئن نیستند که تعداد آرا ممکن است چقدر باشد.

مالیات در مقابل کاهش هزینه‌ها

جمهوری خواهان می گویند که می خواهند هزینه ها را کاهش دهند تا رشد بدهی ایالات متحده را کاهش دهند، که اکنون تقریباً برابر با تولید سالانه اقتصاد این کشور است. بایدن و دموکرات ها بر افزایش مالیات بر ثروتمندان و شرکت ها برای کاهش بدهی فشار آورده اند.

بن بست طولانی در افزایش سقف بدهی، بازارهای مالی را به وحشت انداخت، سهام را تحت فشار قرار داد و ایالات متحده را مجبور به پرداخت نرخ های بهره بی سابقه در برخی از فروش اوراق قرضه کرد. اقتصاددانان می گویند که یک نکول تلفات بسیار سنگین تری خواهد داشت و احتمالاً کشور را به سمت رکود سوق می دهد، اقتصاد جهان را متزلزل می کند و منجر به افزایش بیکاری می شود.

بایدن ماه‌ها از مذاکره با مک کارتی درباره کاهش هزینه‌های آتی خودداری کرد و از قانون‌گذاران خواست که ابتدا افزایش سقف بدهی «تمیز» را بدون سایر شرایط تصویب کنند و پیشنهاد بودجه سال 2024 را برای مقابله با وی ارائه کنند. مذاکرات دو طرفه بین بایدن و مک کارتی در 16 می به طور جدی آغاز شد.

همچنین بخوانید | ایالات متحده یک بالن مشکوک به جاسوسی چینی را ساقط می کند و برای بازیابی آوارها اقدام می کند

کار برای افزایش سقف بدهی هنوز انجام نشده است. مک کارتی قول داده است که به اعضای مجلس 72 ساعت فرصت می دهد تا قانون را قبل از ارائه آن برای رای گیری به صحن علنی کنند. این آزمایش خواهد کرد که آیا اعضای میانه رو به اندازه کافی از مصالحه در این لایحه برای غلبه بر مخالفت جمهوری خواهان راست گرا و دموکرات های مترقی حمایت می کنند یا خیر.

سپس باید از سنا عبور کند، جایی که برای موفقیت به حداقل 9 رأی جمهوری خواه نیاز دارد. فرصت های متعددی در هر اتاق در طول مسیر وجود دارد تا روند را کاهش دهد.