حمایت چین از گسترش گروه بریکس با شرکای همفکر

توسط Press Trust of Indiaچین روز پنجشنبه گفت که پکن برجام را به عنوان یک پلت فرم “باز و فراگیر” می بیند و از اقدامات برای گسترش این گروه پنج نفره با “شریک های همفکر” حمایت می کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه هند می‌خواهد در مورد روند توسعه برجام (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به توافق برسد، گفت: او این گزارش را ندیده است. اما «در اصل، چین همیشه معتقد است که برجام باز و فراگیر است».

بخوانید | جایشانکار با لاوروف همتای روس خود در آفریقای جنوبی ملاقات کرد

او گفت: “ما از گسترش بریکس حمایت می کنیم و از شرکای همفکر بیشتری برای پیوستن به خانواده بریکس استقبال می کنیم.”

از آنجایی که کشورهای بریکس پیشنهاد برگزاری اجلاس بعدی در آفریقای جنوبی در آگوست سال جاری را داشتند، گزارش های رسانه ای می گویند که چندین کشور علاقه خود را برای پیوستن به گروه بازارهای نوظهور نشان داده اند.

بر اساس گزارش ها، 19 کشور – آرژانتین، نیکاراگوئه، مکزیک، اروگوئه، نیجریه، الجزایر، مصر، سنگال، مراکش، عربستان سعودی، امارات متحده عربی (امارات متحده عربی)، ترکیه، سوریه، ایران، افغانستان، اندونزی، تایلند، قزاقستان و بنگلادش — علاقه خود را برای پیوستن به گروه BRICS نشان داده اند.

بریکس پنج کشور بزرگ در حال توسعه جهان را که 41 درصد از جمعیت جهان، 24 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و 16 درصد از تجارت جهانی را تشکیل می دهند، گرد هم می آورد.