حمله بایدن به خبرگزاری ها به دلیل “دروغ توطئه، سوء نیت” در شام خبرنگاران کاخ سفید

توسط رویترزجو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز شنبه، در پیش‌نمایش احتمالی موضوع مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2024، به رسانه‌های خبری حمله کرد که به گفته او از «دروغ‌هایی که برای کسب سود و قدرت گفته می‌شود» برای برانگیختن نفرت استفاده کرد و اظهارات خود را با شوخی‌های تند درباره فاکس نیوز همراه کرد.

بایدن که در ضیافت شام سالانه انجمن خبرنگاران کاخ سفید صحبت می کرد، با اشاره آشکار به تئوری های توطئه نادرست مبنی بر اینکه پیروزی او در انتخابات 2020 نتیجه تقلب گسترده در رأی دهندگان بود، به «حقیقت مدفون شده توسط دروغ» اشاره کرد.

بایدن گفت: “دروغ هایی که برای سود و قدرت گفته می شود. دروغ های توطئه و بدخواهی بارها و بارها تکرار می شوند که برای ایجاد چرخه ای از خشم و نفرت و حتی خشونت طراحی شده اند.”

بخوانید | هزاران نفر در فرانسه علیه برنامه‌های مهاجرتی دولت تظاهرات کردند

بایدن افزود که این چرخه، صلاحیت های محلی را برای ممنوع کردن کتاب ها و “حاکمیت قانون و حقوق و آزادی های ما سلب شده است.”

بایدن در همان زمان به شوخی گفت که اگر فاکس نیوز را “صادق، منصفانه و راستگو” خواند، می توان از من به دلیل افترا شکایت کرد.

در اوایل این ماه، فاکس کورپ یک شکایت از سوی Dominion Voting Systems به مبلغ 787.5 میلیون دلار در پرونده ای که حول ادعاهای دروغین فاکس مبنی بر دستکاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 به نفع بایدن بود، حل و فصل کرد.

و بایدن در حمله به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، به طعنه گفت که روی وود جونیور، کمدین، که همچنین یکی از سخنرانان برجسته در شام بود، به او 10 دلار پیشنهاد داده بود تا سخنرانی‌اش را کوتاه نگه دارد.

بایدن با خنده گفت: «این یک تغییر است – به رئیس‌جمهوری پیشنهاد می‌شود که پول خفه کند.

در 4 آوریل، ترامپ به 34 مورد جنایت در پرونده ای متهم شد که شامل پرداخت 130000 دلاری به یک ستاره فیلم بزرگسالان در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 او بود. ترامپ در تمامی اتهامات خود بیگناه است.

آزادی مطبوعات

این شام سالانه با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران که کاخ سفید را پوشش می دهند، همراه با بسیاری از مقامات دولتی برگزار می شود. همچنین به ویترینی برای ستارگان صنعت سرگرمی تبدیل شده است تا با نخبگان قدرت واشنگتن آشنا شوند.

رؤسای جمهور – اگرچه نه ترامپ – معمولاً در شام شرکت می کنند و از سخنرانی های خود به عنوان اشاره به متمم اول قانون اساسی ایالات متحده استفاده می کنند که آزادی بیان و مطبوعات را تضمین می کند.

بخوانید | مرد هندی الاصل در بریتانیا به جرم قاچاق مواد مخدر و پولشویی زندانی شد

اما حزب‌گرایی عمیقی که در سال‌های اخیر سراسر سیاست آمریکا را فراگرفته است، گاهی اوقات شام سبک‌دلانه‌ای را که در واشنگتن به عنوان «اجرای مجلسی» شناخته می‌شود، به یک ماجرای پرتنش تبدیل کرده است.

در سال 2011، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، از بخشی از سخنرانی خود برای سیخ کشیدن ترامپ که در بین حضار نشسته بود استفاده کرد. در آن زمان ترامپ این دروغ را منتشر می کرد که اوباما در ایالات متحده متولد نشده است.

بیش از یک دهه بعد، ترامپ همچنان بر فراز این مراسم بهاری معلق بود.

بایدن گفت که او و دولتش “اینجا آمده اند تا پیامی را به کشور و به صراحت به جهان بفرستند. مطبوعات آزاد ستون یک جامعه آزاد است، نه دشمن.”

ترامپ از اصطلاح «دشمن مردم» برای اشاره به برخی از روزنامه‌نگاران به عنوان راهی برای انتقاد از پوشش خبری نامطلوب کمپین ریاست‌جمهوری سال 2016 و دوره‌اش در کاخ سفید استفاده کرد.

بخوانید | پیروزی بزرگ برای زنان در ژاپن زیرا وزارت بهداشت قرص سقط جنین را تایید کرده است

قبل از شروع شام، بایدن با خانواده ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال که در 30 مارس در روسیه دستگیر شد و متعاقبا به اتهام جاسوسی متهم شد، جلسه ای خصوصی برگزار کرد. دولت آمریکا گفته است که او به اشتباه بازداشت شده است.

بایدن در حالی که از تلاش‌های در حال انجام برای آزادی خبرنگاران در سرتاسر جهان که در بازداشت به سر می‌برند، گفت: روزنامه‌نگاری جرم نیست.

رئیس جمهور و بانوی اول جیل بایدن همچنین با بریتنی گرینر، بسکتبالیست حرفه ای که دسامبر گذشته توسط مسکو پس از زندانی شدن به اتهام قاچاق مواد مخدر آزاد شد، ملاقات کردند.

پس از بحث در مورد تلاش های طاقت فرسای مورد نیاز برای آزادی آمریکایی هایی که در زندان های خارجی نگهداری می شوند، بایدن به بخش سبک تری از سخنرانی خود پرداخت و حتی طنز خود را معطوف به خود کرد.

رئیس جمهور 80 ساله با کنایه گفت: “من به اولین متمم قانون اساسی اعتقاد دارم” و افزود: “نه فقط به این دلیل که دوست خوبم جیمی مدیسون آن را نوشته است.”

جیمز مدیسون چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده بود که از سال 1809 تا 1817 این سمت را برعهده داشت.

بخوانید | زلنسکی از اوکراین می گوید اگر روس ها به دفتر من حمله می کردند تا سر حد مرگ می جنگیدم