دادگاه روسیه ویکی پدیا را به دلیل مقاله ای درباره جنگ اوکراین جریمه کرد

توسط آسوشیتدپرس: یک دادگاه مسکو روز پنجشنبه بار دیگر ویکی‌پدیا را به دلیل مقاله‌ای به زبان روسی که از حذف آن درباره تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرد، جریمه کرد. .

دادگاه بنیاد ویکی‌مدیا، مؤسسه غیرانتفاعی را که دایره‌المعارف آنلاین رایگان و ویرایش شده عمومی را اداره می‌کند، به دلیل حذف نکردن مقاله ویکی‌پدیا با عنوان «اشغال روسیه در منطقه زاپوریژژیا» که اشاره‌ای به یکی از چهار استان اوکراین است، به پرداخت ۲ میلیون روبل (۲۴۴۶۴ دلار) جریمه کرد. روسیه در سپتامبر گذشته الحاق شد. اکثر کشورها الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین و همچنین الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین توسط روسیه در سال 2014 را محکوم کرده اند.

خبرگزاری دولتی تاس اعلام کرد که بنیاد ویکی‌مدیا به درخواست‌های سازمان نظارت بر ارتباطات دولتی روسیه، Roskomnadzor برای حذف مقالات حاوی «اطلاعات نادرست» توجه نکرده است. تاس گفت که یکی از نمایندگان ویکی‌پدیا از دادگاه خواسته است که درخواست حذف را به عنوان مبهم رد کند.

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در سال های اخیر سرکوب انتقادات و گزارش های واقعی را که با دیدگاه ها یا روایت های دولت وی از رویدادها مطابقت ندارد، افزایش داده است. این سرکوب از زمانی که نیروهای وی به اوکراین در 24 فوریه 2022 حمله کردند، به ویژه بر اطلاعات و مخالفت ها علیه آنچه که او «عملیات نظامی ویژه» روسیه در کشور همسایه می خواند، گسترش یافته است.

همچنین بخوانید | خشم اوکراین پس از اینکه ویدیویی سر بریدن سرباز را نشان می‌دهد افزایش می‌یابد امتیازهای برتر

از طریق Roskomnadzor، دولت او همچنین با موفقیتی متفاوت سعی کرده است تا گزارش های خبری غربی را که در روسیه دیده می شود، از نظر فنی محدود کند. بی‌بی‌سی و برخی از سایت‌های صدای آمریکا از جمله سایت‌هایی هستند که مسدود کرده‌اند اما روس‌ها می‌توانند با استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

این اولین بار نیست که ویکی‌پدیا به دلیل امتناع از حذف اطلاعات «کاذب» درباره جنگ در اوکراین جریمه می‌شود.

هفته گذشته، همان دادگاه مسکو جریمه 800000 روبلی (9785 دلاری) را برای بنیاد ویکی مدیا به دلیل حذف نکردن مطالب مرتبط با آهنگی از یک گروه راک روسی به نام Psychea که مقامات روسی آن را افراطی می دانند، صادر کرد.

در نوامبر 2022، این سازمان به دلیل امتناع از حذف اطلاعات «کاذب» در هفت مقاله ویکی‌پدیا درباره «عملیات نظامی ویژه»، از جمله اطلاعات در مورد جنایات در بوچا و تخریب تئاتر ماریوپل، به پرداخت 2 میلیون روبل جریمه شد.

لیگانا میکستر، مدیر ارشد حقوقی ویکی‌مدیا، در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه گفت که سازمان محتوای مورد مناقشه را حذف نکرده است و به اعتراض به احکام بی‌اساس ادامه خواهد داد.

او گفت که «جریان ثابت دستورات حذف» ویکی‌مدیا در ماه‌های اخیر اطلاعات چالشی را دریافت کرده است که «منبع خوبی دارد و مطابق با خط‌مشی‌های ویکی‌پدیا قابل‌اجرا است – توسط ویراستاران داوطلب ویکی‌پدیا با نقل‌قول‌های بیشتر و اطلاعات به‌روز بهبود یافته است. ”

ویکی‌مدیا دو درخواست تجدیدنظر فعال برای جریمه‌های مربوط به اعلامیه‌های حذف برای موضوعات مربوط به تهاجم به اوکراین دارد و آخرین مورد «هیچ موضوع حقوقی جدیدی ارائه نمی‌کند».

همچنین بخوانید | کیف می‌گوید که واگنر روسیه مدعی است که کنترل بیشتر باخموت را در اختیار دارد

وی افزود: «این دستورات بخشی از تلاش مداوم دولت روسیه برای محدود کردن انتشار اطلاعات قابل اعتماد و دارای منبع خوب در این کشور است.

یک صفحه ویکی‌پدیا در مورد این موضوع خاطرنشان می‌کند: «از اوایل دهه 2010، ویکی‌پدیای روسی و ویراستاران آن تهدیدهای متعدد و فزاینده‌ای مبنی بر بلوک‌های سراسری و اعمال فهرست سیاه در سراسر کشور توسط دولت روسیه و همچنین چندین تلاش برای سانسور صفحات را تجربه کرده‌اند. تبلیغات و اطلاعات نادرست».

تاس گفت که Roskomnadzor ویکی‌مدیا را در موتورهای جستجو به‌عنوان ناقض قوانین روسیه برچسب‌گذاری خواهد کرد و اقدامات بیشتری علیه مقالات خاص برنامه‌ریزی شده است.