دادگاه هلندی به اهداکننده اسپرم که پدر 550 فرزند بود دستور توقف داد

توسط India Today Web Desk: قضات هلندی به مردی که به گفته قاضی ها از طریق اهدای اسپرم پدری بین 500 تا 600 فرزند داشته است دستور داده اند از اهدای خون خودداری کند. به گزارش بی‌بی‌سی، مردی که جاناتان (41 ساله) نام دارد، در صورت تلاش مجدد برای اهدا، ممکن است بیش از 100000 یورو (88000 دلار) جریمه شود.

در این گزارش آمده است که او در سال 2017 پس از اینکه معلوم شد بیش از 100 فرزند دارد، از اهدای کمک به کلینیک های باروری در هلند منع شد. اما او دست از تلاش برنداشت و به اهدای اسپرم در خارج از کشور و آنلاین ادامه داد.

به گزارش رویترز، دادگاه همچنین به جاناتان دستور داد که به کلینیک های خارج از کشور نامه بنویسد و از آنها بخواهد هر یک از مایع منی او را که در انبار دارند، از بین ببرند، به جز دوزهایی که برای والدینی که قبلاً از او بچه داشتند، در نظر گرفته شده است.

این افشاگری تکان دهنده پس از آن فاش شد که یک بنیاد و مادر یکی از بچه ها علیه او در لاهه شکایت کرد.

قانون چه میگوید؟

دستورالعمل‌های بالینی هلند می‌گویند که اهداکننده نباید بیش از 25 فرزند در 12 خانواده داشته باشد. اما داوران گفتند که این مرد از زمانی که در سال 2007 شروع به اهدای اسپرم کرد، به تولید بین 550 تا 600 کودک کمک کرده است.

قاضی ترا هسلینک روز جمعه گفت: بنابراین دادگاه “متهمان را از اهدای مایع منی خود به والدین آینده نگر پس از صدور این حکم منع می کند.” قاضی که به پرونده مدنی رسیدگی کرد گفت که اهداکننده “اطلاعات نادرست به والدین احتمالی در مورد تعداد فرزندانی که قبلاً در گذشته داشته است” داده است.

مادر یکی از کودکان در پرونده دادگاه، که تنها به نام “ایوا” شناخته می شود، گفت که از اینکه دادگاه این مرد را از “کمک های دسته جمعی که انجام می داد” منع کرده است، سپاسگزار است. [have] مانند آتش به کشورهای دیگر سرایت کرد».

او در بیانیه ای گفت: “من از اهدا کننده می خواهم که به منافع ما احترام بگذارد و حکم را بپذیرد، زیرا فرزندان ما شایسته تنها ماندن هستند.”

قاضی گفت، این مرد همچنین مجاز به تماس با والدین احتمالی نیست “با این آرزو که او مایل به اهدای مایع منی است – خدمات خود را به والدین آینده تبلیغ کند یا به سازمانی بپیوندد که بین والدین بالقوه ارتباط برقرار می کند.”

همچنین بخوانید | دانشمندان عوامل خطری را شناسایی می کنند که به اسپرم آسیب می رساند و منجر به ناباروری مردان می شود

در این بیانیه آمده است: “همه این والدین اکنون با این واقعیت روبرو هستند که فرزندان خانواده آنها بخشی از یک شبکه بزرگ خویشاوندی با صدها خواهر و برادر ناتنی هستند که آنها را انتخاب نکرده اند.”

این مورد آخرین مورد از یک سری رسوایی های باروری است که هلند را درگیر کرده است. در سال 2020، یک متخصص زنان متوفی به داشتن حداقل 17 فرزند از زنانی متهم شد که معتقد بودند از اهداکنندگان ناشناس اسپرم دریافت می کردند.

در سال 2019، مشخص شد که یک پزشک روتردامی در حالی که زنانی را که به دنبال درمان باروری بودند، لقاح می‌دهد، حداقل 49 فرزند داشته است.

همچنین بخوانید | زن آمریکایی حقوق والدین فرزند خود را به خاطر همسر سابق و اهداکننده اسپرم از دست داد