دادگاه پاکستان یک تبعه چینی را به اتهام توهین به مقدسات به بازداشت 14 روزه قضایی فرستاد

توسط Press Trust of Indiaرسانه‌ها روز سه‌شنبه گزارش دادند که یک دادگاه ضد تروریسم در پاکستان پس از دستگیری یک تبعه چینی در روز دوشنبه به اتهام توهین به مقدسات در استان ناآرام خیبر پختونخوا، او را به مدت 14 روز به زندان فرستاد.

پلیس این شهروند چینی به نام تیان را روز یکشنبه دستگیر کرد و روز دوشنبه به دلیل نگرانی های امنیتی از طریق یک هلیکوپتر ارتش به ابوت آباد منتقل شد زیرا پلیس نگران بود مردم محلی به او آسیب برسانند.

روزنامه داون گزارش داد که تیان روز دوشنبه به اتهام توهین به مقدسات محاکمه شد و با یک بازداشت قضایی 14 روزه توسط دادگاه ضد تروریسم ابوت آباد به زندان فرستاده شد.

بر اساس قوانین سختگیرانه توهین به مقدسات در پاکستان، این جرم با مجازات اعدام همراه است.

در پکن، یک چین نگران روز سه‌شنبه گفت که در حال راستی‌آزمایی اطلاعاتی است مبنی بر اینکه یکی از مهندسانش توسط پلیس در روز یکشنبه در بحبوحه حمله اوباش تحریک‌شده توسط گروهی که او را به توهین به مقدسات متهم کرده‌اند، دستگیر شده است، حادثه‌ای که می‌تواند بر همه روابط آب و هوایی سایه بیندازد. بین دو کشور

همچنین بخوانید | یک مهندس چینی در پاکستان به اتهام توهین به مقدسات دستگیر شد

بر اساس گزارش رسانه ها، پاکستان با توجه به روابط نزدیک با چین، اقدامات احتیاطی فوق العاده ای را برای محافظت از مهندس چینی با نگهداری او در یک زندان عالی امنیتی برای جلوگیری از حملات اوباش اتخاذ کرده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری در پکن گفت: سفارت چین در پاکستان در حال بررسی این اطلاعات است.

وی گفت: “دولت چین همیشه از اتباع چینی خارج از کشور می خواهد که به قوانین و مقررات کشورهای میزبان پایبند باشند و به آداب و سنن محلی احترام بگذارند.”

وی در پاسخ به سوالی به خبرنگاران گفت: «اگر حادثه مربوط به اتباع چین باشد، سفارت ما در چارچوب وظایف خود حفاظت و کمک کنسولی را ارائه خواهد کرد».

این شهروند چینی، یکی از مدیران پروژه برق آبی داسو، بزرگترین پروژه برق آبی پاکستان، در ناحیه کوهستان علیا این استان، گفته می شود که در روز جمعه هنگامی که کارگران می خواستند نماز هفتگی را بخوانند، اظهارات کفر آمیزی کرده است.

به گفته مردم محلی، مدیر چینی از کارگران سد شکایت کرد که “وقت گرانبها” به دلیل تعطیلات نماز از دست رفته است.

پروژه برق آبی داسو یک سرمایه گذاری بزرگ تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CEPC) به ارزش 60 میلیارد دلار است.

همچنین بخوانید | 3 تبعه چینی از نویدا در پرونده پولشویی بازداشت شدند

محمد خالد، افسر پلیس ناحیه کوهستان علیا گفت: «ما مظنون خارجی را به اتهام توهین به مقدسات و تروریسم دستگیر کردیم و او را با هواپیما از اینجا بردیم تا به دادگاه ضد تروریسم (ATC) در ابوت آباد معرفی شود. گزارش.

مظنون بعداً در میان تدابیر شدید امنیتی به مرکز ATC معرفی شد. در این گزارش آمده است که این شهروند چینی عصر روز دوشنبه با یک بالگرد به اسلام آباد منتقل شد.

پلیس اولین گزارش اطلاعاتی (FIR) را علیه تیان در ایستگاه پلیس داسو در روز دوشنبه ثبت کرد، ساعاتی پس از آن که صدها نفر از ساکنان و کارگرانی که در پروژه سد کار می کردند یک بزرگراه کلیدی را مسدود کردند و تجمع کردند و خواستار دستگیری وی شدند.

به گفته این افسر، پلیس پس از دریافت گزارش‌هایی در یکشنبه شب مبنی بر اینکه یک اوباش محلی تلاش کردند به یک کمپ چینی در نزدیکی محل پروژه نفوذ کنند، وارد عمل شد.

اوباش کنترل شد، اما آنها روز دوشنبه دوباره تجمع کردند و بزرگراه قراقورم را که پاکستان را به چین متصل می کند، در اعتراضی که بیش از 6 تا 7 ساعت به طول انجامید، مسدود کردند و خواستار دستگیری این شهروند چینی شدند.

بزرگراه مسدود شده بعداً دوباره به روی ترافیک باز شد و پس از دستگیری تیان کار در سد داسو از سر گرفته شد.

تیان روز دوشنبه در یک شورای قبیله ای یا جرگه حاضر شد، جایی که مترجم پاکستانی او مدعی شد که این شهروند چینی در یک گفتگوی شدید با متهمان خود در مورد زمان نماز خواندن در ماه رمضان “از زبان توهین آمیز علیه خدا و پیامبر” استفاده کرده است. در گزارش ها آمده است که ماه روزه اسلامی است.

همچنین بخوانید | زن چینی به دلیل سرقت هویت، فعالیت های ضد ملی، به عنوان راهب در دهلی زندگی می کرد

تیان این اتهامات را رد کرد و گفت که به دروغ متهم شده است.

در همین حال، تیمی از علما (علمای اسلام) از شهرها و روستاهای اطراف، برای خنثی کردن اوضاع، کمیته‌ای را برای بررسی وضعیت تشکیل داده‌اند.

در این نشست، از جمله، عرفان الله محسود، معاون کمیساریای کوهستان علیا و محمد خالد، افسر پلیس ولسوالی اشتراک داشتند.

شرکت کنندگان از اغتشاشگران خواستند که قانون را به دست خود نگیرند زیرا پلیس و اداره منطقه “به طرز تحسین برانگیزی با این موضوع برخورد می کنند”.

تحت فشار مقامات، جرگه اعلامیه ای صادر کرد و به ساکنان محلی هشدار داد که خشم خود را علیه تیان، یا نسبت به صدها شهروند چینی و دیگر شهروندان خارجی که در داسو کار می کنند، تخلیه نکنند.

توهین به مقدسات یک موضوع حساس در پاکستان است. در 3 دسامبر 2021، یک شهروند سریلانکایی که در کارخانه‌ای در سیالکوت کار می‌کرد، پس از آنکه کارگران او را به توهین به مقدسات متهم کردند، توسط اوباش لینچ شد.

سایت پروژه برق آبی داسو در ژوئیه 2021 توسط یک اتوبوس انتحاری مورد حمله قرار گرفت که در آن 13 نفر از جمله 9 شهروند چینی کشته شدند.

همچنین بخوانید | یک تبعه چینی و دو نفر دیگر به اتهام پولشویی در گجرات دستگیر شدند

بر اثر انفجار اتوبوس حامل مهندسان و کارگران چینی به محل سد در حال ساخت داسو، 9 شهروند چینی و دو سرباز سپاه مرزی در میان کشته شدگان بودند.

چین به طور دوره‌ای نگرانی خود را در مورد امنیت صدها شهروند این کشور که در پروژه‌های مالی چینی کار می‌کنند، به پاکستان ابراز می‌کند.

مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی (CRSS)، در گزارشی در ژانویه 2022، اعلام کرد که از زمان استقلال، 89 شهروند در 1415 اتهام و مورد توهین به مقدسات در کشور کشته شده اند.

در این گزارش آمده است که از سال 1947 تا 2021، 18 زن و 71 مرد به اتهام توهین به مقدسات به صورت فراقانونی کشته شدند. این اتهامات علیه 107 زن و 1308 مرد مطرح شده است.

تعداد زیادی از اتباع چینی در پاکستان در پروژه های مختلفی که تحت CEPC انجام می شود، کار می کنند.