داکا با دمای 40.4 درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین روز در 58 سال اخیر را دارد، زیرا بنگلادش زیر موج گرما می‌پیچد.

نوشته سیدالحسن خوکن: حداقل هشت منطقه در بنگلادش از جمله داکا با موج گرمای شدید روبرو هستند. داکا در روز شنبه شاهد افزایش بیشینه دما به 40.4 درجه سانتیگراد بود که آن را به گرم ترین روز داکا در 58 سال اخیر تبدیل کرد.

پیش از این در سال 1965، حداکثر دما در داکا 42 درجه سانتیگراد بود.

این در حالی است که سایر ولسوالی های کشور نیز با موج گرما ملایم مواجه هستند. هواشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که شرایط گرمای شدید تا دو روز آینده ادامه خواهد داشت.

به گفته اداره مت، جریان گرمای شدید بر مناطق داکا، فریدپور، مانیکگانج، پابنا، باگرهات، جاشور، چوآدانگا و کوشتیا حاکم است و جریان گرمای ملایم تا متوسط ​​در سایر نقاط کشور حاکم است و ممکن است ادامه یابد.

همچنین بخوانید | عطارد در بیهار به اوج می رسد، ساکنان توصیه کردند برای مقابله با گرما اقدامات احتیاطی انجام دهند

با توجه به موج گرما ادامه دار، مقامات اشاره کرده اند که ممکن است یک وضعیت اضطراری دمایی در بنگلادش وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، طبق اعلام Accu Weather، یک آژانس بین المللی پیش بینی آب و هوا، حداکثر دمای شهر داکا در روز شنبه 41 درجه سانتیگراد بوده است. همچنین میزان رطوبت 18 درصد پایین بود.

Chuadanga شاهد بالاترین دمای این کشور با 42.2 درجه سانتیگراد در 14 روز گذشته است. آخرین باری که بیشینه دمای کشور به 42.2 درجه سانتیگراد رسید در جاشور در سال 2014 بود.

همچنین بخوانید | IMD هشدار موج گرما را برای بخش‌هایی از بنگال غربی، اودیشا، آندرا پرادش، بیهار صادر می‌کند

دمای بالای 40 درجه سانتیگراد در بسیاری از مناطق

بیشینه دما در اکثر مناطق جنوب غربی کشور از جمله چوآدانگا، جاشور و جنایده از 40 درجه سانتیگراد گذشت.

پس از دو روز احتمال بارش خفیف در منطقه سیله وجود دارد. کارشناسان هواشناسی می گویند هوای ورودی از شمال کشور حامل بخار آب است. با توجه به افزایش رطوبت هوا، تعریق نیز افزایش می یابد.

یک گروه دیده‌بان دیگر که هوای بنگلادش را رصد می‌کند، می‌گوید که ظرف دو روز دمای هوای چوآدانگا، داکا، راجشاهی، کوشتیا، مهرپور، شریات‌پور، گوپالگانج، نواخالی، فنی، شریات‌پور، مادری‌پور ممکن است به ۴۱ تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

از سوی دیگر، دمای هوا در Barisal، Pirojpur، Barguna، Chapainawabganj، Natore، Pabna، Magura و Jessore نیز ممکن است به بالای 40 درجه سانتیگراد برسد.

خولنا و سایر مناطق بخش باریسال ممکن است دمای نزدیک به 39 درجه سانتیگراد را تجربه کنند.

همچنین بخوانید | چرا هند در فوریه پخت می کند؟ آیا نشانه اوایل تابستان است؟

“اضطرار گرمایی” احتمالا صادر می شود

یک مقام وزارت محیط زیست، جنگل‌ها و تغییرات آب و هوایی به رسانه‌ها گفت که ممکن است در چنین شرایطی «اورژانس دمایی» صادر شود.

اگر چند روز دیگر هوا به همین منوال ادامه پیدا کند، ممکن است «اورژانس گرما» صادر شود. اما در حال حاضر چنین تصمیمی گرفته نشده است.

شهاب الدین، وزیر محیط زیست، جنگل و آب و هوا، به رسانه ها گفت که هنوز تصمیمی برای اعلام وضعیت اضطراری جوی اتخاذ نشده است. اگر باران ببارد، دما کاهش می یابد. بنابراین منتظریم تا چند روز دیگر وضعیت را ببینیم سپس تصمیم گیری خواهد شد.

همچنین بخوانید | با افزایش دما در باغ وحش رانچی، میوه‌های خنک‌تر، فصلی، مولتی ویتامین‌ها برای حیوانات آماده شده است.