دبیرکل سازمان ملل در روز جهانی آزادی مطبوعات: بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران به دلیل انجام وظایفشان را متوقف کنید

توسط Press Trust of Indiaآنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه از جامعه بین‌الملل خواست تا «یک صدا صحبت کنند» و خواستار توقف بازداشت و زندانی شدن روزنامه‌نگاران به دلیل انجام وظایفشان شوند، زیرا او زنگ خطر را به صدا درآورد که آزادی مطبوعات در هر کشوری مورد حمله قرار می‌گیرد. گوشه ای از جهان گوترش تاکید کرد که “تمام آزادی ما” به آزادی مطبوعات بستگی دارد.

او در پیام ویدئویی خود در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات در سال 2023 گفت: «آزادی مطبوعات پایه و اساس دموکراسی و عدالت است.» روز جهانی آزادی مطبوعات هر ساله در 3 مه برگزار می شود.

در این روز و در هر روز جهانی آزادی مطبوعات، جهان باید با یک صدا صحبت کند – تهدیدها و حملات را متوقف کنید. بازداشت و زندانی کردن روزنامه نگاران به دلیل انجام وظایفشان را متوقف کنید. دست از دروغ و اطلاعات نادرست بردارید. گوترش در این پیام تلویزیونی در سالن مجمع عمومی سازمان ملل در یک رویداد ویژه که توسط یونسکو برگزار شد، گفت: هدف قرار دادن حقیقت و حقیقت گویان را متوقف کنید. گوترش ابراز نگرانی کرد که در هر گوشه از جهان، آزادی مطبوعات مورد حمله قرار گرفته است.

او گفت: «حقیقت با اطلاعات نادرست و سخنان تنفر آمیز تهدید می شود که به دنبال محو کردن مرزهای بین واقعیت و تخیل، بین علم و توطئه است.» او خاطرنشان کرد که حداقل 67 کارمند رسانه در سال 2022 کشته شدند که یک افزایش «باور نکردنی» 50 درصدی است. در طول سال‌های گذشته، نزدیک به سه چهارم زنان روزنامه‌نگار خشونت آنلاین را تجربه کرده‌اند و از هر چهار یک نفر مورد تهدید فیزیکی قرار گرفته‌اند.

روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ها به‌طور مستقیم در داخل و خارج از اینترنت در حین انجام کارهای حیاتی خود مورد هدف قرار می‌گیرند. آنها به طور معمول مورد آزار و اذیت، ارعاب، بازداشت و زندانی قرار می گیرند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین افزود: افزایش تمرکز صنعت رسانه در دستان معدودی، سقوط مالی تعداد زیادی از سازمان‌های خبری مستقل و افزایش قوانین و مقررات ملی که خبرنگاران را خفه می‌کند، سانسور را بیشتر گسترش داده و آزادی بیان را تهدید می‌کند.

این رویداد که توسط یونسکو برگزار می شود، به مناسبت 30 سال از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر اعلام روز جهانی آزادی مطبوعات برگزار می شود. شعار امسال این روز «شکل دادن به آینده حقوق: آزادی بیان به عنوان محرکی برای سایر حقوق بشر» است.

آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، گفت که صدها روزنامه نگار در سراسر جهان «فقط به این دلیل که کار خود را انجام می دهند، مورد حمله قرار گرفته و زندانی شده اند. غیر قابل قبول است.” وی افزود که میزان مصونیت از مجازات جنایات علیه خبرنگاران پیامی “وحشتناک” ارسال می کند و تاکید کرد که امنیت خبرنگاران یک موضوع برای کل جامعه است.

رئیس و ناشر نیویورک تایمز ای‌جی سولزبرگر در سخنرانی اصلی گفت که وقتی مطبوعات آزاد در یک جامعه فرسایش می‌یابند، «تقریبا همیشه فرسایش دموکراتیک به دنبال دارد».

او گفت در سرتاسر جهان، مستبدان و کسانی که آرزوی پیوستن به صفوف آنها را دارند از سانسور، سرکوب رسانه‌ای و حمله به روزنامه‌نگاران برای تحکیم قدرت استفاده کرده‌اند. “به این دلیل است که به دست آوردن کنترل اطلاعات برای به دست آوردن کنترل هر چیز دیگری ضروری است.”

وی افزود که در کشورهایی که آزادی مطبوعات در آنها قوی بود، از جمله ایالات متحده، روزنامه نگاران اکنون با کمپین های سیستماتیک برای تضعیف اعتبار و به دنبال آن حملات به حمایت های قانونی که از کار آنها محافظت می کند، روبرو هستند. او گفت که در کشورهایی که آزادی مطبوعات قبلاً ضعیف بود، روزنامه نگاران اکنون با سطح فزاینده ای از خشونت، بازداشت و آزار و اذیت روبرو هستند، او افزود که امروز روزنامه نگاران بیشتری به خاطر کارشان کشته می شوند و تعداد روزنامه نگاران زندانی به رکورد جدید وحشتناکی رسیده است.

«یک کره را بچرخانید و نمونه هایی از این روندها را خواهید یافت. سولزبرگر گفت: در چین، روزنامه‌نگاران تحت نظر، ارعاب و زندانی هستند. در مصر، دولت از خدمات امنیتی برای خرید رسانه‌ها و مسدود کردن سایت‌های خبری غیرهمکار استفاده کرده است.

وی با اشاره به وضعیت روسیه گفت خبرنگارانی که “حتی جرأت می کنند جنگ در اوکراین را تصدیق کنند، با زندان های طولانی مدت روبرو هستند.”

او خواستار آزادی ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال شد، «که به اتهامات ساختگی در بازداشت روسیه است.» گرشکویچ در ماه مارس سال جاری توسط سرویس های امنیتی روسیه بازداشت شد و به اتهام جاسوسی در بازداشت به سر می برد.