درگیری در خارطوم در حالی که میانجی ها به دنبال پایان دادن به درگیری سودان هستند

توسط رویترزدرگیری‌ها در جنوب خارطوم در روز یکشنبه شنیده می‌شود، زیرا فرستادگان طرف‌های درگیر سودان در عربستان سعودی برای گفت‌وگوهایی که میانجی‌های بین‌المللی امیدوارند به درگیری سه هفته‌ای پایان دهد که صدها نفر را کشته و مهاجرت را آغاز کرده است، به گوش رسید.

ابتکار عمل ایالات متحده و عربستان سعودی اولین تلاش جدی برای پایان دادن به نبرد بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) است که بخش‌هایی از پایتخت سودان را به مناطق جنگی تبدیل کرده است، و طرح مورد حمایت بین‌المللی برای ایجاد حاکمیت غیرنظامی را پس از سال‌ها از مسیر خارج کرده است. ناآرامی و یک بحران انسانی ایجاد کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات «پیش مذاکره» روز شنبه آغاز شد و «در روزهای آینده با انتظار دستیابی به یک آتش‌بس کوتاه‌مدت مؤثر برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهد یافت».

تلویزیون دولتی الاخباریه عربستان سعودی پیشتر روز یکشنبه اعلام کرد که عربستان ۱۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه به سودان اختصاص خواهد داد.

همچنین بخوانید | بحران سودان: جناح های متخاصم برای گفتگوهای “آتش بس بشردوستانه” در عربستان سعودی ملاقات می کنند

نبردها از اواسط آوریل تا کنون صدها نفر را کشته و هزاران نفر دیگر را زخمی کرده اند، کمک رسانی را مختل کرده و 100000 پناهجو را به خارج از کشور فرار کرده اند.

مناهیل صلاح، یک پزشک آزمایشگاهی 28 ساله که در پرواز تخلیه از بندر سودان به امارات متحده عربی بود، گفت که خانواده او به مدت سه روز در خانه خود نزدیک به مقر ارتش در پایتخت مخفی شده بودند و در نهایت به ساحل دریای سرخ سفر کردند.

او گفت: «بله، از زنده ماندن خوشحالم. اما من احساس غم و اندوه عمیقی می کنم زیرا مادر و پدرم را در سودان پشت سر گذاشتم و غمگینم زیرا این همه درد در وطن من اتفاق می افتد.

هزاران نفر اصرار دارند تا از بندر سودان با قایق به عربستان سعودی بروند، هزینه پروازهای تجاری گران قیمت را از طریق تنها فرودگاه فعال این کشور بپردازند یا از پروازهای تخلیه استفاده کنند.

عبدالقادر 75 ساله که یک پرواز تخلیه به امارات را نیز گرفتار شد، گفت: ما خوش شانس بودیم که به ابوظبی سفر کردیم، اما آنچه در خارطوم اتفاق می افتد، جایی که تمام زندگی ام را در آن گذراندم، دردناک است. ترک زندگی و خاطراتت چیزی غیرقابل توصیف است.

همچنین بخوانید | نبرد در خارطوم به عنوان میانجیگری در عربستان برای حل بحران سودان در حال انجام است