در حالی که کره شمالی در حال برگزاری بازی های جنگی با ایالات متحده و ژاپن است، در «باج گیری هسته ای» غرق می شود

توسط رویترزدر حالی که پیونگ یانگ واشنگتن را به تشدید “باج گیری هسته ای” با مانورهای نظامی متهم کرد، کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن روز دوشنبه تمرینات مشترک دفاع موشکی دریایی را برای بهبود پاسخ به تهدیدات کره شمالی برگزار کردند.

این سه کشور در مذاکرات روز جمعه در واشنگتن توافق کردند که در تلاش برای تقویت همکاری های دیپلماتیک و نظامی، رزمایش های دفاع موشکی و ضد زیردریایی منظم برگزار کنند.

کره شمالی روز جمعه یک موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد جدید (ICBM) را آزمایش کرد که به گفته کارشناسان راه را برای پرتاب موشک با کمترین هشدار آسان می کند و بخشی از افزایش فعالیت های نظامی این کشور در هفته های اخیر است.

ساعاتی پس از رزمایش سه جانبه، ری پیونگ چول، معاون کمیسیون نظامی مرکزی حزب حاکم کره شمالی، بیانیه‌ای صادر کرد و از ایالات متحده به دلیل برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل آزمایش موشک موشک‌های بین‌المللی انتقاد کرد.

ری گفت که توسعه تسلیحات شمال یک اقدام دفاعی خود دفاعی در برابر ایالات متحده بود. او واشنگتن را متهم کرد که تنش‌های منطقه‌ای را «تا مرز انفجار» با مانورهای نظامی شبیه‌سازی «حمله هسته‌ای پیشگیرانه و یک جنگ همه جانبه» علیه شمال افزایش داده است.

ری گفت، استقرار اخیر بمب افکن های استراتژیک ایالات متحده “شواهد روشنی بود که تهدید و باج خواهی هسته ای آمریکا علیه ما به سطحی رسیده است که نمی توان نادیده گرفت.”

وی افزود: اگر آمریکا هشدارهای مکرر ما را نادیده بگیرد و به اقداماتی که محیط امنیتی شبه جزیره کره را به خطر می اندازد ادامه دهد، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا بحران امنیتی آشکارتر و تهدیدی غیرقابل عبور احساس شود.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: “اجازه دهید واضح بگویم، تلاش های قانونی ما برای دفاع در برابر اقدامات تشدید کننده مکرر کره شمالی به هیچ وجه رفتار غیرقانونی کره شمالی را توجیه نمی کند.”

کره شمالی – که به طور رسمی در جمهوری دموکراتیک خلق کره (DPRK) شناخته می شود – از سال 2006 تحت تحریم های سازمان ملل به دلیل برنامه های موشکی و هسته ای خود قرار دارد.

بن بست

پس از سال ها اتحاد، شورای امنیت 15 عضوی سازمان ملل اکنون در مورد نحوه برخورد با پیونگ یانگ به بن بست رسیده است. ایالات متحده و چندین عضو دیگر از شورا خواستار تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ هستند، اما روسیه و چین با حق وتو مخالف هستند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، نشست روز دوشنبه را “غیر ضروری” توصیف کرد و افزود که “به سادگی وضعیت را بدتر می کند.” ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل گفت که وضعیت در شبه جزیره کره بر سر دوراهی قرار دارد.

ژانگ به رویترز گفت: «ایالات متحده و متحدانش باید تمرینات نظامی تحریک آمیز را متوقف کنند. نکته دیگر که بسیار ضروری است، از سرگیری گفتگو است.

رزمایش روز دوشنبه در آب‌های بین‌المللی بین کره و ژاپن، ناوشکن 7600 تنی Aegis کره جنوبی، Yulgok Yi I، ناوشکن موشک‌های هدایت شونده آمریکا بنفولد، و ناوشکن آتاگو ژاپن، که به سامانه‌های راداری Aegis نیز مجهز هستند، گرد هم می‌آورد.

نیروی دریایی کره جنوبی گفت که این تلاش بر تسلط بر رویه‌های واکنش، از شناسایی و ردیابی گرفته تا اشتراک‌گذاری اطلاعات، با ایجاد یک هدف مجازی در سناریویی که حاوی یک موشک بالستیک کره شمالی است، متمرکز است.

پیونگ یانگ در حالی که نیروهای کره جنوبی و ایالات متحده از ماه مارس تمرینات سالانه بهاری را انجام داده اند، که برخی از آنها شامل ژاپن می شود و کره شمالی آن را تمرینی برای جنگ هسته ای توصیف کرده است، تهدید کرده است که اقدام عملی تر و تهاجمی تر خواهد کرد.

به طور جداگانه، نیروهای هوایی کره جنوبی و ایالات متحده قرار است رزمایش های خود را از روز دوشنبه به مدت 12 روز آغاز کنند.

همچنین روز دوشنبه، کره جنوبی و ژاپن مذاکرات «دو به علاوه دو» را با مقامات ارشد دیپلماتیک و امنیتی در سئول پس از توقف پنج ساله از سر گرفتند، زیرا روابط آنها پس از سال‌ها اختلاف بر سر مسائل مربوط به تاریخ جنگ سرد شد.

رئیس جمهور یون سوک یول، که متعهد شده است روابط خود را با ژاپن فراتر از گذشته تغییر دهد، در ماه مارس برای اولین بار پس از 12 سال به عنوان رهبر کره جنوبی از توکیو بازدید کرد.