در حمله پنهان به چین، رهبران چهارگانه اقدامات بی ثبات کننده در هند و اقیانوس آرام را محکوم کردند.

توسط میز جهانی هند امروزرهبران چهارگانه روز شنبه با محکوم کردن «اقدامات بی‌ثبات‌کننده یا یکجانبه» که به دنبال تغییر وضعیت موجود از طریق زور یا اجبار است، حمله پنهانی را به چین آغاز کردند و تعهد تزلزل ناپذیر خود را به منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام تکرار کردند. با توجه به الف نگهبان در گزارش، اگرچه چین به صراحت ذکر نشده بود، اما این مرجع به ویژه با توجه به قاطعیت نظامی اخیر آن در اقیانوس هند و اقیانوس آرام واضح بود.

در بیانیه مشترک بر مخالفت با اقداماتی که هدف آنها تغییر وضعیت موجود از طریق زور یا اجبار است، تاکید شده است. لحنی دیپلماتیک داشت که ظاهراً به تاکتیک‌های اقتصادی چین برای نفوذ بر کشورهای کمتر ثروتمند و همچنین گسترش نظامی آن در اقیانوس آرام اشاره داشت.

در ادامه این بیانیه نگرانی‌های جدی درباره نظامی‌سازی ویژگی‌های مورد مناقشه، استفاده تحریک‌آمیز از کشتی‌های گارد ساحلی و شبه‌نظامیان دریایی و تلاش‌ها برای ایجاد اختلال در بهره‌برداری از منابع دریایی توسط دیگر کشورها ابراز شده است. این اظهارات به طور مسلم متوجه ساخت پایگاه های چین در صخره های دریایی سابق و آزار و اذیت کشتی های غیر چینی در آب های مورد مناقشه بود.

همچنین بخوانید | نخست وزیر مودی با زلنسکی اوکراین در حاشیه گروه 7، اولین نشست از زمان تهاجم روسیه به روسیه گفتگو کرد.

رهبران چهارگانه همچنین از پیامدهای انسانی وخیم جنگ جاری در اوکراین عزادار شدند و خواستار حل آن از طریق گفتگو و دیپلماسی شدند.

“با آگاهی از اینکه دوران ما نباید دوران جنگ باشد، ما همچنان به گفتگو و دیپلماسی متعهد هستیم. ما از صلحی جامع، عادلانه و پایدار مطابق با منشور سازمان ملل متحد حمایت می کنیم. در این زمینه، ما موافقیم که استفاده یا تهدید به استفاده، آنها گفتند که سلاح های هسته ای جدی و غیرقابل قبول است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در دیدار دوجانبه با پوتین رئیس جمهور روسیه در 16 سپتامبر سال گذشته در شهر سمرقند ازبکستان گفت: «دوران امروز جنگ نیست» و از رهبر روسیه برای پایان دادن به درگیری ها اصرار کرد. این فرمول توسط بسیاری از رهبران اروپایی مورد استقبال قرار گرفت و متعاقباً در بسیاری از اسناد دیپلماتیک به آن اشاره شد.

مودی در سخنرانی خود در این اجلاس، منطقه هند و اقیانوس آرام را به عنوان موتوری حیاتی برای تجارت، نوآوری و توسعه جهانی توصیف کرد. وی بر اهمیت تحکیم دستور کار سازنده چهارجانبه و دستیابی به نتایج ملموس برای منطقه تاکید کرد. علاوه بر این، نخست وزیر مودی از رهبران چهارگانه برای برگزاری اجلاس بعدی در هند در سال 2024 دعوت کرد.

رهبران چهارگانه در ادامه از “بیانیه چشم انداز” با عنوان “شرکای پایدار برای هند و اقیانوس آرام” پرده برداری کردند که تعهد آنها را برای عمل به عنوان “نیروی خیر” در جستجوی راه حل های مشترک به نفع کل منطقه بیان کرد. در این بیانیه بر اهمیت حقوق بین الملل، حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و احترام به اصول منشور سازمان ملل از جمله تمامیت ارضی و حاکمیت همه کشورها تاکید شده است.

همچنین بخوانید | در اجلاس سران گروه 7 در ژاپن، موضع تند نخست وزیر مودی در قبال تجاوزات چین در هند و اقیانوسیه

رهبران با اذعان به تأثیر شدید آن بر سیستم اقتصادی جهانی، از جمله غذا، سوخت، امنیت انرژی و زنجیره تامین حیاتی، نگرانی عمیق خود را در مورد جنگ در اوکراین ابراز کردند. آنها متعهد شدند که به ارائه کمک های بشردوستانه برای کمک به بهبود اوکراین ادامه دهند.

در حوزه دریانوردی، رهبران چهارگانه بر پایبندی به قوانین بین‌المللی و حفظ آزادی دریانوردی و پروازهای هوایی تاکید کردند.

آنها همچنین بر حل مسالمت آمیز اختلافات مطابق با قوانین بین المللی و رد استفاده یا تهدید به زور تأکید کردند. آنها همچنین تروریسم و ​​افراط گرایی خشونت آمیز از جمله تروریسم فرامرزی را به صراحت محکوم کردند و متعهد شدند که به طور همه جانبه و مستمر با شرکای منطقه ای برای ارتقای قابلیت ها در پیشگیری، کشف و پاسخ به این گونه تهدیدات مطابق با قوانین بین المللی همکاری کنند.

ائتلاف همچنین بر تعهد خود به ارتقای پاسخگویی برای عاملان حملات تروریستی تاکید کرد و حملاتی مانند حملات 11 سپتامبر 26 در بمبئی و پاتانکوت را محکوم کرد.

(با ورودی های PTI)