در میان بی اعتمادی به قوه قضاییه، پاکستان به دنبال احیای دادگاه‌های نظامی است که کولبوشان جدهاو را محاکمه کردند.

از حمزه عامر: در بحبوحه بی اعتمادی دولت پاکستان به قوه قضائیه، پس از حمایت کامل از عمران خان، نخست وزیر سابق، دولت در حال بررسی وضع قانونی برای احیای دادگاه های نظامی خود است. کولبوشان جاداو، تبعه هندی، در دادگاه نظامی محاکمه شد و حکم اعدام برای او صادر شد.

دادگاه های نظامی برای اولین بار در پاسخ به حمله سال ۲۰۱۵ طالبان پاکستانی به مدرسه عمومی ارتش در پیشاور در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ که در آن ۱۳۴ کودک کشته شدند، ایجاد شد.

دادگاه‌هایی که غیرنظامیان متهم به جرایم تروریسم را محاکمه می‌کنند، یک حکم دو ساله داشتند که در 7 ژانویه به پایان رسید.

دادگاه های نظامی که در 7 ژانویه 2015 تأسیس شد، به عنوان بخشی از برنامه 20 ماده ای ملی اقدام (NAP) تأسیس شد.

در محاکم نظامی، بسیاری از تروریست های طالبان محاکمه و به اعدام محکوم شدند.

بعداً، دادگاه‌ها با محدودیتی مبنی بر عدم دخالت هیچ غیرنظامی تحت قانون ارتش یا قانون محرمانه رسمی، لغو و تعطیل شدند.

اکنون با توجه به بی اعتمادی حاکم بر دولت نسبت به قوه قضائیه که متهم به پوشش پوششی برای عمران خان نخست وزیر سابق در پرونده های علیه وی شده است، بازگرداندن دادگاه های نظامی در دستور کار قرار دارد و انتظار می رود در جریان آتی مورد بحث قرار گیرد. نشست عالی کمیته امنیت ملی (NSC) روز سه شنبه در خانه نخست وزیر.

دو گزینه برای دولت وجود دارد، یا استفاده از NAP برای بازگرداندن دادگاه‌های نظامی یا ارائه لایحه‌ای به پارلمان برای اصلاح قانون اساسی و قانون ارتش و گسترش صلاحیت خود که به غیرنظامیان متهم به تروریسم اجازه می‌دهد در دادگاه‌های نظامی محاکمه شوند.

کولبوشان جاداو، تبعه هندی نیز در همین دادگاه نظامی محاکمه و به اعدام محکوم شد. هند بعداً این حکم را در دیوان بین المللی دادگستری به چالش کشید و حکم را از اجرای آن گرفت.