دومینیک راب، معاون نخست وزیر بریتانیا پس از تحقیقات درباره قلدری از سمت خود استعفا داد

توسط رویترز:

دومینیک راب، معاون نخست‌وزیر بریتانیا روز جمعه به دنبال تحقیقات مستقل در مورد شکایت‌هایی مبنی بر آزار و اذیت همکارانش از دولت استعفا داد.

از دست دادن سومین وزیر ارشد به دلیل رفتار شخصی آنها در شش ماه گذشته به تلاش های سوناک برای احیای ثروت حزب محافظه کار حاکم لطمه می زند و مایه شرمساری بزرگی است زیرا او در اکتبر وارد داونینگ استریت شده بود و وعده تشکیل دولت یکپارچگی را می داد.

راب قبل از علنی شدن گزارش در نامه ای به نخست وزیر استعفا داد، خروج او یک شکست برای سوناک تنها دو هفته قبل از انتخابات شورای محلی انگلیس بود، جایی که پیش بینی می شود محافظه کاران او وضعیت بدی داشته باشند.

دفتر سوناک از اظهار نظر فوری خودداری کرد.

در نامه راب آمده است: «من خواستار تحقیق شدم و متعهد شدم در صورت یافتن هرگونه قلدری از سمت خود استعفا دهم. “من معتقدم مهم است که به قولم پایبند باشم.”

راب به‌عنوان معاون نخست‌وزیر، هیچ اختیار رسمی نداشت، اما در صورت دوری از پارلمان یا ناتوانی، به جای نخست‌وزیر وارد عمل می‌شد. با این حال، او از متحدان سیاسی نزدیک سوناک بود و در تابستان گذشته به راه اندازی کمپین او برای نخست وزیری کمک کرد.

این استعفا همچنین کمک چندانی به بهبود درک عمومی از دولت وی پس از دوران رسوایی بوریس جانسون و سیاست‌های اقتصادی آشفته‌ای که لیز تراس را پس از کمتر از دو ماه سرنگون کرد، نخواهد داشت.

همچنین بخوانید | سوئلا براورمن، دومینیک راب در کابینه نخست وزیر بریتانیا ریشی سوناک | جزئیات

شکایات

تحقیقات چند ماهه در مورد رفتار راب شواهدی را از چندین مقام دولتی در مورد شکایت از قلدری در سه بخش مختلف شنید.

راب که وزیر دادگستری نیز بود، در ماه نوامبر پس از شکایت رسمی مقامات دولتی در مورد رفتار خود، درخواست تحقیق کرد. او گفت که “وظیفه” می‌داند که نتیجه تحقیقات را بپذیرد، اما قاطعانه از رفتار خود دفاع کرد.

او گفت که این گزارش به این نتیجه رسیده است که او در طول چهار سال و نیم یک بار هم قسم نخورده، فریاد نکشیده یا کسی را ارعاب فیزیکی نکرده است و همه ادعاها به جز دو مورد علیه خود را رد کرده است.

راب گفت که تعیین آستانه برای قلدری بسیار پایین “سابقه خطرناکی برای رفتار دولت خوب ایجاد کرد”.

او در نامه خود گفت: این “تأثیر وحشتناکی بر کسانی که به نمایندگی از دولت شما – و در نهایت مردم بریتانیا” تغییر می کنند، خواهد داشت.

راب به دو موردی اشاره کرد که در آن قلدری علیه او وجود داشت – یکی در دفتر امور خارجه در برخورد با مدیریت یک دیپلمات ارشد در مذاکرات برگزیت در مورد جبل الطارق، و دیگری که در آن او در طی دوره قبلی در وزارت بازخورد انتقادی ارائه کرد. عدالت از 2021 تا 2022.

همچنین بخوانید | قوانین کشاورزی موضوع داخلی هند: دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا

یکی دیگر از وزرای ارشد سوناک، گاوین ویلیامسون، در ماه نوامبر پس از اتهامات قلدری مجبور به استعفا شد و نخست وزیر ندیم زهاوی، رئیس حزب محافظه کار را در ژانویه پس از اینکه مشخص شد قانون وزارتخانه را به دلیل صراحت در مورد امور مالیاتی خود زیر پا گذاشته است، برکنار کرد.

سوناک با تحقیقات خود توسط ناظر استاندارد مجلس در مورد رفتار خود در مورد اینکه آیا او به درستی سهام همسرش را در یک شرکت مراقبت از کودکان اعلام کرده است که از سیاست جدید دولت سود می برد، مواجه است.

راب پسر یک پناهنده یهودی الاصل چک که در سال 1938 از دست نازی ها گریخت، قبل از اینکه وکیل شود در زمینه امور مالی پروژه، دعاوی بین المللی و حقوق رقابت در دانشگاه آکسفورد حقوق تحصیل کرد. او در سال 2010 نماینده مجلس شد و چندین سمت وزارتی را در کارنامه خود داشت.