دیدار نباید به عنوان… تلقی شود: وزیر پاکستان در نشست سازمان همکاری شانگهای در هند شرکت می کند

توسط میز جهانی هند امروزبلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان گفت که شرکت وی در نشست شورای سازمان همکاری شانگهای (SCO) در هند نشان دهنده تعهد اسلام آباد به منشور سازمان همکاری شانگهای است. به گزارش دنیای نیوز به نقل از بوتو، وزیر پاکستان گفت که سفر وی به هند را نباید از منظر روابط دوجانبه دید.

وزیر امور خارجه گفت: ما به منشور سازمان همکاری شانگهای متعهد هستیم و این سفر نباید به عنوان یک سفر دوجانبه بلکه در چارچوب سازمان همکاری شانگهای دیده شود.

پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد که بلاول بوتو زرداری ماه آینده برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای در گوا که در ماه می برگزار می شود به هند سفر خواهد کرد. ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست هفتگی رسانه ای اعلام کرد: «بیلاوال بوتو زرداری هدایت هیئت پاکستان در شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای (CFM) را که در 4 تا 5 می 2023 در گوا هند برگزار می شود، برعهده خواهد داشت.

ممتاز زهرا بلوچ گفت بلاول بوتو زرداری به دعوت دکتر اس جیشاکار وزیر امور خارجه هند در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای شرکت خواهد کرد.

سفر بلاول بوتو زرداری اولین سفر یک وزیر خارجه پاکستان از زمان حنا ربانی خار در سال 2011 خواهد بود. همچنین این اولین سفر بلندپایه یک مقام پاکستانی از زمان سفر نواز شریف به هند در سال 2014 برای مراسم تحلیف نخست وزیر خواهد بود. وزیر نارندرا مودی

آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه (MEA) با این حال گفت که دعوتنامه های مشابهی برای همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ارسال شده است. او گفت: «این واقعاً مناسب نیست که به مشارکت یک کشور خاص نگاه کنیم».

همچنین بخوانید | حمله تروریستی در جامو و کشمیر بر سفر بلاال وزیر خارجه پاکستان به هند سایه افکند

هند رسماً برای همه اعضای سازمان همکاری شانگهای از جمله پاکستان و چین برای نشست وزرای خارجه آتی دعوت نامه ارسال کرده است. هند در سپتامبر سال گذشته ریاست این گروه بزرگ 9 نفره را بر عهده گرفت و امسال جلسات وزرای کلیدی و اجلاس سران را برگزار خواهد کرد.

این سازمان شامل روسیه، هند، چین، پاکستان و چهار کشور آسیای مرکزی – قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است. آخرین نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند پایتخت ازبکستان و با حضور نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور برگزار شد.

روابط هند و پاکستان پس از حمله هواپیماهای جنگی هند به اردوگاه آموزشی تروریستی جیش محمد در بالاکوت پاکستان در فوریه 2019 در پاسخ به حمله تروریستی پولواما، تحت تنش شدید قرار گرفت.

این روابط پس از اعلام خروج هند از قدرت های ویژه جامو و کشمیر و دوشاخه شدن این ایالت در قلمروهای اتحادیه در آگوست 2019، بدتر شد.

(با ورودی های PTI)

همچنین بخوانید | تمرکز بر عضو خاصی مناسب نیست: مرکز مشارکت وزیر پاکستان در نشست سازمان همکاری شانگهای