رئیس جمهور تایوان همزمان با اعلام پایان رزمایش 3 روزه چین از رزمایش نظامی “غیر مسئولانه” انتقاد کرد.

چین اعلام کرد که در واکنش به سفر هفته گذشته رئیس جمهور تایوان به ایالات متحده، تمرینات رزمی بزرگی را در اطراف تایوان به پایان رسانده است. پیش از این، ارتش چین گفته بود که “گشت زنی های آمادگی رزمی” به عنوان هشداری به تایوان خودگردان بوده است.

چین پس از تمرین محاصره و حملات دقیق، به تمرینات تایوان پایان داد

یک کشتی جنگی چینی در یک رزمایش نظامی در سواحل چین در نزدیکی فوژو، استان فوجیان شرکت می کند (اعتبار: رویترز)

توسط میز جهانی هند امروزچین روز دوشنبه به مانورهای نظامی سه روزه خود در اطراف تایوان پایان داد و گفت که آنها توانایی های نظامی یکپارچه را در شرایط واقعی رزمی آزمایش کرده اند، با تمرین حملات دقیق و محاصره جزیره ای که پکن آن را متعلق به خود می داند.

ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش‌ها را با موفقیت به پایان رسانده و قابلیت‌های چندین واحد را در شرایط واقعی جنگی به طور کامل آزمایش کرده است.

فرماندهی تئاتر شرق ارتش آزادی‌بخش خلق در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای حاضر در تئاتر همیشه آماده جنگ هستند و می‌توانند در هر زمان بجنگند و قاطعانه هر شکلی از جدایی‌طلبی استقلال تایوان و مداخله خارجی را درهم بشکنند».

در همین حال، تایوان در واکنش به اعلام پکن گفت که هرگز تلاش های خود برای تقویت آمادگی رزمی را آرام نمی کند. همچنین اعلام کرد که نیروهای موشکی چین و تحرکات ناو هواپیمابر شاندونگ را از نزدیک زیر نظر خواهد گرفت.

این رزمایش از سوی پکن از روز شنبه آغاز شد پس از بازگشت رئیس جمهور تایوان، تسای اینگ ون، پس از دیدار با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، در لس آنجلس، به تایپه بازگشت.

چین که به ایالات متحده هشدار داده بود به تسای اجازه دیدار یا ملاقات با مک کارتی را ندهد، هرگز از توسل به زور برای تحت کنترل درآوردن این جزیره دموکراتیک تحت کنترل پکن دست برنداشته است.

دولت تایوان به شدت ادعاهای چین را رد می کند و بارها این رزمایش را محکوم کرده است.

فایل – تصویری از فیلم دوربین مدار بسته چین نشان می دهد که کشتی های نیروی دریایی چین در یک تمرین نظامی در تنگه تایوان شرکت می کنند (اعتبار: AP)

روز دوشنبه، تلویزیون دولتی چین اعلام کرد که هواپیماها، از جمله بمب‌افکن‌های H-6 با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای مجهز به موشک‌های زنده، همراه با کشتی‌های جنگی تمرین‌هایی را برای ایجاد یک وضعیت محاصره جزیره‌ای چند جهته برگزار کردند.

وزارت دفاع تایوان گفت که تا ساعت 1000 روز دوشنبه به وقت گرینویچ، 12 کشتی چینی و 91 هواپیمای نظامی را در اطراف جزیره مشاهده کرده است، از جمله جنگنده‌های J-15 مستقر در ناو هواپیمابر از شاندونگ.

رئیس جمهور تایوان مانورهای غیرمسئولانه چین را محکوم کرد

در همین حال، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان گفت تمرین‌های نظامی چین باعث بی‌ثباتی در تایوان و منطقه شده است و اقدامات غیرمسئولانه برای یک کشور بزرگ است.

کمی قبل از نیمه شب دوشنبه، تسای در صفحه فیس بوک خود نوشت که به عنوان رئیس جمهور، “من نماینده کشورم در جهان هستم” و سفرهای او به خارج، از جمله توقف در ایالات متحده، جدید نیست و انتظار مردم تایوان است.

او گفت: “با این حال، چین از این برای راه اندازی تمرینات نظامی استفاده کرد که باعث بی ثباتی در تایوان و منطقه شد. این یک نگرش مسئولانه برای یک کشور بزرگ در منطقه نیست.”

مانورها در ژاپن نگرانی ها را افزایش می دهند

وزارت دفاع ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد ناو شاندونگ روز یکشنبه در آب های نزدیک به جزایر اوکیناوان ژاپن عملیات هوایی انجام داد.

به گفته وزارت دفاع ژاپن، جنگنده ها و هلیکوپترهای جت 120 بار از جمعه تا یکشنبه بر روی ناو برخاسته و فرود آمدند که ناو، سه کشتی جنگی دیگر و یک کشتی پشتیبانی در فاصله 230 کیلومتری جزیره میاکو ژاپن قرار گرفتند.

یک سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز دوشنبه گفت که ژاپن تمرینات نظامی چین در اطراف تایوان را “با علاقه فراوان” دنبال کرده است.

با توجه به نزدیک بودن جزایر جنوبی ژاپن به تایوان، این کشور مدت‌هاست نگران فعالیت‌های نظامی چین در این منطقه است.

جزیره اوکیناوا ژاپن میزبان یک پایگاه بزرگ نیروی هوایی ایالات متحده است و در آگوست گذشته، زمانی که چین در اعتراض به سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، بازی های جنگی را برگزار کرد، موشک های چینی در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمدند.

اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه ابراز نگرانی کرد و گفت که وضعیت تایوان نباید با زور تغییر کند، زیرا هر گونه تشدید تنش، حادثه یا استفاده از زور در آنجا پیامدهای جهانی بزرگی خواهد داشت.