رئیس جمهور زلنسکی اذعان کرد که اوکراین در طول جنگ روسیه نمی تواند به ناتو بپیوندد

توسط میز جهانی هند امروزولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در بحبوحه جنگ با روسیه، نسبت به شانس این کشور برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خوشبین نیست.

وی طی سخنرانی پس از دیدار با مارک روته و الکساندر دی کرو، نخست وزیران هلند و بلژیک، گفت: “ما واقع بین هستیم، می دانیم که در طول جنگ در ناتو نخواهیم بود.”

زلنسکی گفت: «اما ما خواهان یک پیام بسیار واضح هستیم که پس از جنگ در ناتو خواهیم بود.

زلنسکی یک روز پس از دیدار با رهبران کشورهای شمال اروپا در فنلاند برای جلب حمایت پیش از حمله بهاری مورد انتظار اوکراین علیه روسیه، در یک سفر غیرمنتظره به هلند بود.

عضویت او در ناتو در حالی صورت می گیرد که روسیه اوکراین را به تلاش برای ترور رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از طریق حمله پهپادی به اقامتگاه کرملین متهم کرده است. با این حال، هیچ مدرک عمومی مبنی بر تعلق پهپادها به اوکراین وجود ندارد. وقتی پهپادها توسط روسیه سرنگون شدند، پوتین آسیبی ندید زیرا در ساختمان کرملین نبود.

بخوانید | «جنگ جهانی سوم»: مقام روسی نسبت به پذیرش اوکراین در ناتو هشدار داد

روسیه در فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد و از آن زمان زلنسکی در تلاش است تا از عضویت اوکراین در ناتو حمایت کند.

ماده 5 منشور ناتو کشورهای عضو ناتو را موظف می کند که آنها را متعهد کنند که «از یکدیگر محافظت کنند و روحیه همبستگی را در اتحاد ایجاد کنند».

همچنین بخوانید | بدون اطلاعات: اوکراین ادعای کرملین مبنی بر سوء قصد به پوتین را رد می کند

این بدان معناست که اگر یک کشور عضو توسط یک کشور غیرعضو مورد حمله قرار گیرد، همه اعضا آن را حمله به تک تک کشورها تلقی کرده و پاسخ نظامی خواهند داد. اما ماده 5 در مورد یک کشور غیرعضو مانند اوکراین اعمال نمی شود. بنابراین، اوکراین می خواهد بخشی از ائتلاف نظامی باشد.

(با ورودی های AFP)