روسیه می گوید که در مورد چشم انداز صلح اوکراین با فرستاده ویژه چین گفتگو کرده است

توسط رویترزکرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماسی روز جمعه به همتای برزیلی خود، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، گفت که روسیه آماده گفت‌وگو درباره اوکراین است، بلافاصله پس از استقبال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه از فرستاده صلح چین به مسکو.

روسیه بارها اعلام کرده است که آماده از سرگیری مذاکرات صلح با کیف است، مذاکراتی که چند ماه پس از حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال گذشته متوقف شد و از تلاش‌های میانجی‌گری برزیل و چین استقبال کرده است.

اما این کشور تاکید کرده است که هرگونه مذاکره باید بر اساس “واقعیت های جدید” باشد، به این معنی که اعلام شده چهار استان اوکراین را که عمدتا یا تا حدی کنترل می کند – شرطی غیرقابل قبول برای کیف است.

چین به نوبه خود کمتر از سه هفته قبل از تهاجم با روسیه شراکت “بدون محدودیت” را امضا کرد و نه تنها از انتقاد از مسکو خودداری کرد، بلکه واردات انرژی از روسیه را از زمان شروع جنگ به طور چشمگیری گسترش داد.

بخوانید | روسیه به دلیل تاثیر تحریم‌ها، از قطعات یخچال و ماشین لباسشویی در موشک استفاده می‌کند

این کشور طرحی 12 ماده‌ای برای صلح در اوکراین ارائه کرده است که شامل اعلام آتش‌بس است، اما تصریح نمی‌کند که روسیه باید از هر یک از سرزمین‌هایی که تصرف کرده است عقب‌نشینی کند.

وزارت او گفت که لاوروف در دیدار با لی از “موضع متعادل” چین و تمایل به ایفای نقش مثبت ابراز قدردانی کرد.

پیشنهاد چین با تردید غرب روبه‌رو شده است و ناتو می‌گوید پکن – که رئیس‌جمهورش، شی جین پینگ، در ماه مارس از مسکو بازدید کرد – فاقد اعتبار به عنوان میانجی است.

لولا همچنین خود را به عنوان یک میانجی صلح معرفی کرده و در راستای سنت برزیل مبنی بر عدم مداخله و بی طرفی، پیشنهاد کرده است که گروهی از کشورهایی که در جنگ شرکت ندارند باید با روسیه و اوکراین در گفتگوها مشارکت کنند.

وی در توئیتر خود نوشت: «من بار دیگر بر تمایل برزیل، همراه با هند، اندونزی و چین برای گفتگو با هر دو طرف درگیری برای دستیابی به صلح تاکید کردم.

لولا این تهاجم را محکوم کرده است اما ماه گذشته واشنگتن را عصبانی کرد – و مسکو را خشنود کرد – زمانی که پیشنهاد کرد غرب با تسلیح اوکراین به جنگ “تشویق” کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با وجود یافتن زمان برای صحبت با مجموعه‌ای از دیگر رهبران ملی، هنگامی که هر دو نفر آخر هفته گذشته در نشست گروه هفت در ژاپن شرکت کردند، با لولا ملاقات نکرد.

دیمیتری مدودف، معاون ارشد شورای امنیت روسیه، از متحدان ارشد پوتین، روز جمعه گفته است که روسیه نمی تواند به هیچ آتش بسی با اوکراین اعتماد کند و بنابراین باید «ماهیت» قدرت در کیف را از بین ببرد.

بخوانید | دمیتری مدودف، دستیار پوتین می‌گوید جنگ اوکراین ممکن است چندین دهه ادامه داشته باشد