زلنسکی برای اجلاس G7 وارد هیروشیما شد: صلح نزدیک تر خواهد شد…

توسط رویترز: ایالات متحده و سایر دموکراسی های ثروتمند روز یکشنبه گردهمایی گروه هفت را که بر تضعیف روسیه و مدیریت چین با نمایش قدرت در پشت سر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین متمرکز بود، به پایان خواهند رساند.

زلنسکی در روز پایانی اجلاس سران گروه 7 که در هیروشیما ژاپن برگزار شد، مورد استقبال قهرمان قرار خواهد گرفت، جایی که رهبران درباره چگونگی واکنش به درگیری که بسیاری انتظار دارند پس از نزدیک به 15 ماه درگیری تشدید شود، بحث کردند.

کشورهای غربی از این رویداد برای اعلام تحریم‌های جدید علیه مسکو استفاده کردند و متعهد شدند که تسلیحات، کمک‌های نظامی و پول نقد بیشتری را وارد نبرد کنند.

اما آنها قصد داشتند لفاظی ترین آتش را به سمت چین، قدرتمندترین متحد روسیه در آسیا، هدف قرار دهند و به طور ضمنی به رئیس جمهور چین شی جین پینگ هشدار دادند که هرگونه تلاش برای قلدری آنها یا تغییر وضعیت موجود در تایوان خودمختار یا دریای مورد مناقشه چین جنوبی برآورده خواهد شد. با همان عزم تلاش روسیه برای ترسیم مجدد مرزهای اوکراین.

رهبران در بیانیه‌ای که شامل برخی از سخت‌ترین زبان‌هایشان تا کنون به‌عنوان یک گروه در مورد پکن بود، گفتند: «چین رو به رشدی که طبق قوانین بین‌المللی بازی می‌کند، مورد توجه جهانی خواهد بود».

همچنین بخوانید | عربستان، پرواز 15 ساعته و هواپیمای فرانسوی: زلنسکی در اجلاس G-7 ژاپن دراماتیک ظاهر شد

روز یکشنبه، ژاپن و کره جنوبی، دو همسایه ثروتمند چین، بهبود روابط خود را با یک نشست مشترک برجسته خواهند کرد.

در همین حال، زلنسکی رهبران را در مورد آنچه کیف برای تهاجم شدید بهاری علیه مسکو نیاز دارد، توضیح خواهد داد که به گفته او شرایط را برای حل مناقشه ایجاد می کند.

روز شنبه، یوگنی پریگوژین، رئیس مزدور روسی ادعا کرد که جنگنده‌های واگنر او تصرف باخموت در شرق اوکراین را به پایان رسانده‌اند، اما کیف این ادعا را رد کرد و گفت جنگ در آنجا ادامه دارد. باخموت کانون طولانی ترین و خونین ترین نبرد جنگ روسیه در اوکراین بوده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه با اعلام تحریم‌های جدید روسیه علیه روسیه، برای اولین بار آموزش خلبانان اوکراینی را با جنگنده‌های F-16 تایید کرد.

به گفته یک مقام آمریکایی، بایدن در حال برنامه ریزی برای ارائه بسته کمک نظامی 375 میلیون دلاری برای اوکراین در ژاپن نیز است. این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت که این بسته شامل توپخانه، مهمات و موشک انداز های HIMARS خواهد بود.

اما زلنسکی کشورها را تحت فشار قرار داده است تا اقدامات اقتصادی و نظامی را بیشتر انجام دهند.

زلنسکی هنگام ورود به هیروشیما در توییتر نوشت: دیدارهای مهم با شرکا و دوستان اوکراین. امنیت و افزایش همکاری برای پیروزی ما. صلح امروز نزدیک تر خواهد شد.»

همچنین بخوانید | نخست وزیر مودی با زلنسکی اوکراین در حاشیه گروه 7، اولین نشست از زمان تهاجم روسیه به روسیه گفتگو کرد.

درام پرواز

ژاپن خواهان حضور شخص زلنسکی بود و سفر 9000 کیلومتری او از عربستان سعودی با هواپیمای فرانسوی که از حریم هوایی روسیه دوری می‌کرد، درام را به یک جلسه دیپلماتیک فشرده تزریق کرد.

زلنسکی با پوشیدن لباس‌های مرسوم سبز زیتونی خود، بعدازظهر شنبه از هواپیمای دولتی فرانسه خارج شد و به سرعت به سمت یک ماشین منتظر حرکت کرد، تصاویری از تلویزیون‌های ژاپنی نشان داد.

طی چند ساعت کوتاه روز شنبه، زلنسکی قبلاً در دیدار با نخست وزیر هند، نارندرا مودی، رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، و ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و دیگران، مورد استقبال گرم قرار گرفته بود.

در ژاپن، مبارزه این کشور کوچک اروپایی با همسایه بسیار بزرگ‌تر خود اهمیت ویژه‌ای برای کشوری پیدا کرده است که از سوی چین، بزرگترین کشور آسیا و بزرگترین شریک تجاری ژاپن، احساس خطر می‌کند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، از محل برگزاری کنفرانس، اولین شهری که توسط بمب اتمی با خاک یکسان شد، به عنوان یادآوری آشکار از وحشت جنگ استفاده کرد.

زلنسکی قرار است روز یکشنبه با همه اعضای گروه 7 – ایالات متحده، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و کانادا – قبل از یک نشست گسترده تر با سایر کشورهای دعوت شده، جلسه ای برگزار کند.

همچنین بخوانید | نخست وزیر مودی خطاب به زلنسکی، هند هر کاری که ممکن است برای یافتن راه حلی برای مناقشه اوکراین انجام خواهد داد

از کشورهای «جنوب جهانی» از جمله برزیل و هند دعوت شد تا به ایجاد روابط با کشورهایی کمک کنند که سعی کرده‌اند از اتخاذ مواضع مخاطره آمیز در درگیری بین قدرت‌های بزرگتر از جمله ایالات متحده و چین اجتناب کنند یا به دنبال روابط گرم با روسیه هستند.

یک منبع ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت، در میان گمانه زنی ها مبنی بر اینکه لولا ممکن است از چنین دیداری صرف نظر کند، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل به ماکرون گفت که در هیروشیما با زلنسکی صحبت خواهد کرد.

زلنسکی مستقیماً از عربستان سعودی به G7 آمد، جایی که در نشست اتحادیه عرب شرکت کرد، گروه دیگری که شامل کشورهایی می‌شود که به‌دنبال مدیریت دقیق درگیری قدرت‌های بزرگ هستند.

همچنین بخوانید | روسیه را برای پایان دادن به جنگ اوکراین تحت فشار قرار دهید، به وضعیت تایوان احترام بگذارید: آنچه رهبران G7 از چین انتظار دارند