سلمان رشدی روی کتابی در مورد چاقو خوردن روی صحنه کار می کند

توسط میز جهانی هند امروز: سلمان رشدی، نویسنده هندی الاصل، در حال نوشتن کتابی در مورد ضربات چاقو سال گذشته روی صحنه در نیویورک است. این حمله منجر به از دست دادن بینایی یک چشم او شد.

به نقل از گاردین، سلمان رشدی گفت: «من سعی می‌کنم کتابی درباره حمله به من بنویسم – چه اتفاقی افتاد و چه معنایی دارد، نه فقط در مورد حمله، بلکه در اطراف آن». رشدی در یک رویداد در بریتانیا صحبت می کرد که در آن به طور مجازی از طریق زوم ظاهر شد.

«این کتاب نسبتاً کوتاهی خواهد بود، چند صد صفحه. این آسان ترین کتاب در جهان برای نوشتن نیست، اما چیزی است که برای انجام هر کار دیگری باید از آن عبور کنم. رشدی گفت: من واقعاً نمی توانم شروع به نوشتن رمانی کنم که ربطی به این موضوع نداشته باشد، بنابراین فقط باید با آن کنار بیایم.

سلمان رشدی در رویدادی به نام جشنواره هی، برای کتاب اخیرش شهر پیروزی مدال نثر را دریافت کرد. رشدی در مورد شهر پیروزی گفت: «به نظر می‌رسد که بیشتر مردم این کتاب را دوست دارند و این معنای زیادی دارد». رشدی همچنین گفت که او اکنون “خوب است” و از نقدهای مثبت شهر پیروزی که پس از حمله منتشر شد، اما او قبلا نوشتن آن را تمام کرده بود، “خشنود” است.

سلمان رشدی در آگوست سال گذشته هنگامی که قصد داشت یک سخنرانی عمومی در ایالات متحده داشته باشد مورد ضربات چاقو قرار گرفت. هادی مطر که رشدی را با چاقو زخمی کرد به تلاش برای قتل متهم شد.

رشدی پس از حمله چاقو و از دست دادن بینایی یک چشم مجبور شد حدود شش هفته را در بیمارستان بگذراند. طبق گزارشات، تایپ کردن برای رشدی دشوار شده است، زیرا او از صدمات دستی رنج می برد که منجر به عدم احساس در برخی از نوک انگشتان او شد.

سلمان رشدی پس از انتشار کتاب آیات شیطانی در سال 1988 که منجر به صدور فتوا علیه او شد، تقریباً 10 سال مخفی زندگی کرد. اعتراضات متعددی به اتهام ضد اسلامی بودن این کتاب صورت گرفت. رشدی تهدید به مرگ شد و آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر وقت ایران، خواهان ترور نویسنده شد و برای سر او سه میلیون دلار جایزه تعیین کرد.