سنگاپور امسال دومین شهروند خود را به دلیل قاچاق حشیش در میان اعتراضات به اعدام اعدام کرد.

توسط آسوشیتدپرس: سنگاپور روز چهارشنبه یک شهروند دیگر را به دلیل قاچاق حشیش حلق آویز کرد، دومین شهروند در سه هفته گذشته، زیرا علیرغم درخواست های فزاینده برای توقف اعدام های مرتبط با مواد مخدر، محکم به مجازات اعدام چسبیده بود.

کوکیلا آنامالای، فعال گروه عدالت خواهی متحول کننده که از لغو مجازات اعدام در سنگاپور حمایت می کند، گفت که این مرد 37 ساله پس از اینکه آخرین تلاش او برای بازگشایی پرونده اش توسط دادگاه سه شنبه بدون جلسه رسیدگی رد شد، اعدام شد.

او گفت که این مرد که نامش فاش نشده و خانواده اش خواستار حفظ حریم خصوصی شده اند، به مدت هفت سال زندانی و در سال 2019 به دلیل قاچاق حدود 1.5 کیلوگرم (3.3 پوند) حشیش محکوم شده بود.

او افزود که درخواست او برای بازگشایی پرونده‌اش بر اساس شواهد DNA و اثر انگشت‌هایی بود که او را به مقدار بسیار کمتری مرتبط می‌کرد، که او به داشتن آن اعتراف کرد، اما دادگاه آن را رد کرد.

طبق قوانین سنگاپور، قاچاق بیش از 500 گرم حشیش ممکن است منجر به مجازات اعدام شود.

او گفت: “اگر برای متوقف کردن آن گرد هم نشویم، می ترسیم که این کشتار در هفته ها و ماه های آینده ادامه یابد.” او افزود که حدود 600 زندانی در این ایالت شهر، عمدتاً به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر در انتظار اعدام هستند.

سنگاپور سال گذشته 11 نفر را به دلیل جرایم مواد مخدر پس از دو سال وقفه به دلیل همه گیری کووید-19 اعدام کرد. به دار آویختن یک مالزیایی خاص که گمان می رود معلول ذهنی است، اعتراض بین المللی را برانگیخت و مجازات اعدام این کشور را به دلیل زیر پا گذاشتن هنجارهای حقوق بشر تحت نظارت قرار داد.

همچنین بخوانید | مرد سنگاپوری به جرم قاچاق یک کیلوگرم حشیش در اولین مجازات اعدام در سال جاری اعدام می شود

سه هفته پیش، تانگاراجو سوپیاه، سنگاپوری، 46 ساله، در اولین اعدام امسال به دلیل قاچاق یک کیلوگرم حشیش به دار آویخته شد، اگرچه او با مواد مخدر دستگیر نشد. دادستان ها گفتند که شماره تلفن او را به عنوان مسئول هماهنگی تحویل مواد مخدر ردیابی می کند که او این موضوع را رد کرد.

اعتراض به مجازات اعدام

گروه های حقوق بشر، غول بریتانیایی ریچارد برانسون و سازمان ملل متحد از سنگاپور خواسته اند که اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر را متوقف کند، زیرا شواهد فزاینده نشان می دهد مجازات اعدام به عنوان یک عامل بازدارنده ناکارآمد است.

اما مقامات سنگاپور اصرار دارند که همه زندانیان مراحل قانونی را طی کنند و مجازات اعدام «بخشی از استراتژی جامع پیشگیری از آسیب سنگاپور است که هم تقاضا و هم عرضه مواد مخدر را هدف قرار می‌دهد».

به غیر از سنگاپور، عفو بین‌الملل اعلام کرد که اندونزی در سال گذشته 112 اعدام مرتبط با مواد مخدر را پس از یک وقفه از سال 2016 با تیراندازی انجام داده است.

در مقابل، کشور همسایه تایلند حشیش را قانونی کرده است در حالی که مالزی به مجازات اعدام اجباری برای جرایم جدی پایان داده است.