سنگاپور مرد هندی الاصل را به اتهام قاچاق یک کیلوگرم شاهدانه اعدام کرد

توسط میز جهانی هند امروز: به گفته مقامات، یک مرد 46 ساله هندی الاصل که به جرم توطئه برای قاچاق یک کیلوگرم حشیش محکوم شده بود، روز چهارشنبه در مجتمع زندان چانگی سنگاپور به دار آویخته شد.

به دار آویخته شدن در میان درخواست های گسترده سازمان های بین المللی، از جمله دفتر حقوق بشر سازمان ملل، از دولت سنگاپور برای “بازنگری فوری” اعدام صورت گرفت.

سخنگوی سرویس زندان های سنگاپور به خبرگزاری فرانسه گفت: «تانگاراجو سوپیاه سنگاپوری 46 ساله، امروز حکم اعدامش را در مجتمع زندان چانگی اجرا کرد.

در سال 2017، تانگاراجو به اتهام “همدستی با توطئه برای قاچاق” 1017.9 گرم حشیش، که دو برابر حداقل میزان مورد نیاز برای حکم اعدام در سنگاپور است، محکوم شد. او در سال 2018 به اعدام محکوم شد، حکمی که توسط دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

همچنین بخوانید | بازیگر زن بالیوود در شارجه زندانی شد، پلیس بمبئی مردی را به دلیل کاشت مواد مخدر به او دستگیر کرد.

روز دوشنبه، ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی، عضو کمیسیون جهانی سیاست مواد مخدر مستقر در ژنو، در وبلاگ خود نوشت که تانگاراجو در زمان دستگیری “هیچ جایی نزدیک” به مواد مخدر نبود. او تاکید کرد که ممکن است یک مرد بی گناه کشته شود.

خانواده محکوم درخواست عفو کرده و خواستار اعاده دادرسی شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه، وزارت امور داخلی سنگاپور گفت: «گناه تانگاراجو بدون تردید معقول ثابت شده است».

به گفته این وزارت، دو شماره تلفن همراه که به ادعای دادستان متعلق به او بوده، برای هماهنگی تحویل مواد مخدر استفاده شده است.

سنگاپور دارای برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین مبارزه با مواد مخدر در جهان است. دولت شهر-ایالت ادعا می کند که مجازات اعدام به عنوان یک بازدارنده موثر در برابر قاچاق مواد مخدر عمل می کند.

با این حال، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل (OHCR) استدلال دولت سنگاپور را به چالش کشید.

OHCHR در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه گفت: «مجازات اعدام هنوز در تعداد کمی از کشورها استفاده می‌شود، عمدتاً به دلیل افسانه‌ای که از جرم جلوگیری می‌کند».

همچنین بخوانید | دادگاه عالی سنگاپور دو مرد هندی را از قاچاق مواد مخدر تبرئه کرد، یکی از آنها با مجازات اعدام روبرو بود.

اعدام تانگاراجو اولین بار در شش ماه گذشته و دوازدهمین اعدام در مجموع از زمانی بود که سنگاپور پس از دو سال وقفه، اعدام ها را در مارس 2022 از سر گرفت.

کشور همسایه سنگاپور، تایلند، قبلاً مجازات اعدام را برای قاچاق مواد مخدر لغو کرده است و فشارها بر سنگاپور برای پیروی از آن افزایش یافته است.