سوزاندن سودان: چه چیزی منجر به درگیری مسلحانه شد و چگونه هند قصد دارد شهروندان سرگردان را نجات دهد

توسط میز جهانی هند امروز: درگیری خونین بین دو جناح رقیب نیروهای دفاعی سودان بیش از 400 کشته، هزاران هزار زخمی برجای گذاشته و کشور آفریقایی را تا مرز فروپاشی پیش برده است.

رهبر نیروهای مسلح سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو «همدی»، فرمانده نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع (RSF)، اکنون در دو طرف مخالف یک نزاع خشونت‌آمیز بر سر بازگرداندن حکومت غیرنظامی قرار دارند.

در حالی که نیروهای مسلح وفادار به دو ژنرال رقیب برای کنترل با هم رقابت می کنند، تلفات غیرنظامیان در حال افزایش است و نگرانی بین المللی در حال افزایش است. در پی درگیری‌هایی که در 15 آوریل آغاز شد، بسیاری از کشورهای منطقه و همچنین قدرت‌های بزرگ خواستار توقف درگیری‌ها شدند.

سوراخ‌های گلوله نمای ساختمانی در خارطوم را در پی درگیری بین ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی معمای می‌کنند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مارپیچ خشونت باعث شده است که ایالات متحده، بریتانیا، هند، عربستان سعودی و چندین کشور اروپایی شروع به خروج نمایندگان و شهروندان خود از منطقه درگیری کنند. پایتخت خارطوم، محل سکونت 10 میلیون نفر، با فرار غیرنظامیان از حملات هوایی، گلوله باران و نبردهای مسلحانه در شهر، شاهد مهاجرت دسته جمعی است.

دوستان تبدیل به دشمن می شوند

البرهان و حمدی هر دو برای سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهور برکنار شده سودان در سال 2019 همکاری کردند و نقش مهمی در کودتای نظامی سال 2021 داشتند.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

پس از کودتا، دولت تقسیم قدرت متشکل از گروه های غیرنظامی و نظامی تشکیل شد. برنامه این بود که سودان را برای چند سال اداره کند و بر انتقال به یک دولت کاملا غیرنظامی نظارت کند.

با این حال، در جریان مذاکرات برای ادغام نیروهای RSF در ارتش کشور به عنوان بخشی از یک طرح مورد حمایت بین‌المللی برای بازگرداندن حکومت غیرنظامی، تنش‌ها به وجود آمد.

نقطه گیر این بود که کدام ژنرال تحت سلسله مراتب جدید تابع دیگری خواهد بود.

ژنرال محمد حمدان داگلو “همدی” فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی سودان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

همدی استدلال کرد که اصلاحات برای یک ارتش فراگیرتر و حرفه ای قبل از ادغام نیروهایش در یک ارتش یکپارچه مورد نیاز است. او همچنین می خواست شبه نظامی خود را به عنوان تضمین از طریق انتخابات حفظ کند.

از سوی دیگر، عناصر SAF ابراز نگرانی کردند که اصلاحات پیشنهادی می تواند ارتش را خالی کند و آن را برای تسلط نیروهای RSF باز بگذارد.

رویارویی خشونت آمیز

شکست در مذاکرات، جنگ تلخ قدرت را برای هفته ها آغاز کرد و در نهایت به جنگ همه جانبه بین دو جناح تبدیل شد.

حمدتی و البرهان یکدیگر را به شروع درگیری متهم کردند. اما گزارش موسسه صلح ایالات متحده بیان کرد که هر دو ژنرال در حال پیش بینی و آماده شدن برای رویارویی بودند.

نیروهای RSF تعداد زیادی از افراد مسلح را در خارطوم مستقر کرده بودند و نیروهای SAF تانک ها و سلاح های سنگین را مستقر کرده بودند. نبردها به سرعت افزایش یافته است و پایتخت و شهر دوقلوی آن Omdurman و سایر مناطق کلیدی مانند دارفور را در بر گرفته است.

دو طرف در حال مبارزه برای کنترل نهادهای اصلی کشور هستند، زیرا گزارش ها نشان می دهد که بیشتر درگیری ها در اطراف مکان هایی مانند کاخ ریاست جمهوری، مقر نظامی SAF و فرودگاه خارطوم متمرکز شده است.

البرهان در مصاحبه ای با CNN، نیروهای RSF را به “تلاش برای کودتا و شورش علیه دولت” متهم کرد.

گرفتار در آتش متقابل این جنگ شهری غیرنظامیان هستند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد در درگیری های شدید بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای قدرتمند RSF بیش از 420 نفر کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده اند. اما گمان می رود تعداد واقعی کشته ها بسیار بیشتر باشد.

سودان در تنگنای وخیم

عطیه عبدالله، دبیر کل اتحادیه پزشکان سودان، گفت که با تبدیل شدن خارطوم و سایر شهرهای کلیدی به منطقه جنگی، “مرگ ها مملو از اجساد و خیابان ها مملو از اجساد است.”

خشونت آب و برق بسیاری از شهرها را قطع کرده و بیمارستان ها را آسیب دیده و بسته است.

بسیاری از غیرنظامیان پس از بسته شدن فرودگاه بین المللی اصلی خارطوم در پی تسخیر آن توسط نیروهای RSF، یا در خانه های خود به دام افتاده اند و منابع رو به کاهش است، یا به شدت به دنبال راه های خروج از کشور از طریق مرزهای زمینی آن هستند.

سازمان ملل اعلام کرد که بین 10 تا 20 هزار نفر از درگیری ها به چاد همسایه غربی سودان گریخته اند.

الکس دی وال، تحلیلگر به الجزیره گفت که اگر درگیری ادامه یابد، افراد بیشتری در جامعه بسیار پراکنده سودان ممکن است اسلحه به دست بگیرند. او همچنین هشدار داد که این جنگ می‌تواند بازیگران خارجی را که بودجه، تسلیحات و احتمالاً سربازان یا نمایندگان خود را تأمین می‌کنند، جذب کند.

از آنجایی که خطر جنگ داخلی در حال افزایش است و وضعیت انسانی به سرعت رو به وخامت است، تخلیه دیپلمات ها و شهروندان خارجی در آخر هفته سرعت بیشتری گرفته است. با این حال، ماموریت های نجات به دلیل درگیری های مداوم پیچیده شده است.

تخلیه در پی جنگ

کشورهای مختلف عملیات امداد و نجات را از طریق زمین، هوا و دریا آغاز کرده اند تا شهروندان سرگردان را به امن ببرند. ایالات متحده و بریتانیا هواپیماها و نیروهای نظامی خود را برای تخلیه کارکنان سفارت های مربوطه خود در خارطوم اعزام کردند. عربستان سعودی و فرانسه موفق به تخلیه بیش از 150 نفر از ملیت های مختلف از جمله هندی ها شده اند.

آلمان بامداد دوشنبه اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی حامل 101 کارمند دیپلماتیک آلمانی، اعضای خانواده و شهروندان کشورهای شریک که از سودان از طریق اردن تخلیه شده بودند، به سلامت در برلین فرود آمد.

سایر کشورهای خارجی که برای تخلیه آماده می شوند، می توان به کره جنوبی و ژاپن اشاره کرد که نیروهای خود را به کشورهای مجاور اعزام کرده اند.

هند کشتی جنگی و نیروی هوایی را برای نجات شهروندان درگیر کرد

گفته می شود حدود 3000 هندی در سودان گیر افتاده اند. نخست وزیر نارندرا مودی ریاست جلسه ای در سطح بالا را برای بررسی وضعیت روز شنبه برعهده داشت. دهلی نو طرحی را برای بازگرداندن شهروندان هندی از مناطق درگیری در سودان به اجرا گذاشته است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه هند، یک کشتی گشتی نیروی دریایی هند به بندر اصلی سودان رسیده و دو هواپیمای نیروی هوایی در عربستان سعودی در حالت آماده باش هستند.

با این حال، وضعیت ناپایدار در زمین، هرگونه عملیات تخلیه را چالش برانگیز و مخاطره آمیز کرده است. وزارت امور خارجه گفت که به طور مستمر در حال ارزیابی وضعیت میدانی در خارطوم و سایر مناطق کشور خشونت‌زده است.

حریم هوایی سودان در حال حاضر برای تمامی هواپیماهای خارجی بسته است. حرکت زمینی همچنین دارای خطرات و چالش های لجستیکی است.

این وزارتخانه اعلام کرد که با اتباع هندی که در سودان گیر افتاده اند در تماس دائمی است و تمام تلاش خود را برای تخلیه ایمن آنها بدون در معرض خطر قرار دادن آنها انجام می دهد.

علاوه بر مقامات سودان، وزارت امور خارجه و سفارت هند در سودان نیز به طور منظم با سازمان ملل متحد، عربستان سعودی، امارات، مصر و آمریکا در ارتباط هستند.