صحبت از ترکیه: چرا انتخابات در قلب اوراسیا برای هند و غرب بسیار حیاتی است؟

نوشته سانجی پاندا: پس از آنکه ترکیه روز یکشنبه برای انتخاب رئیس جمهور جدید و اعضای مجلس ملی بزرگ (پارلمان) به پای صندوق های رای رفت، همه نگاه ها به سوی ترکیه است. با شمارش بیش از 99 درصد آرا تاکنون، نه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی و نه رقیب اصلی او کمال قلیچداراوغلو نتوانسته اند از آستانه 50 درصدی که برای یک پیروزی مطلق لازم است عبور کنند. به نظر می رسد که صحنه برای دور دوم بی سابقه دور دوم آماده شده است که انتظار می رود یک مبارزه نزدیک باشد که می تواند به هر سمتی پیش برود.

اما چرا جهان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را از نزدیک تماشا می کند؟ جواب خیلی دور نیست.

ترکیه که در چهارراه آسیا و اروپا قرار دارد، در محاسبات استراتژیک تعدادی از کشورها نقش برجسته ای دارد. جدای از عضویت در ناتو و G-20، اهمیت ژئواستراتژیک آنکارا به دلیل نزدیکی به چندین کانون همسایه، آن را به طور پیش فرض به یک بازیگر مهم منطقه ای و جهانی تبدیل می کند.

پیوندهای هند و ترکی و آینده آن

از منظر هند، انتخابات در چارچوب تغییر مسیر تعامل دوجانبه که علیرغم پیوندهای تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود نتوانسته است به پتانسیل کامل خود دست یابد، اهمیت پیدا می کند. برخی از شتاب مثبتی که در دهه گذشته شاهد بودیم، به دستور آنکارا پس از 5 آگوست 2019، زمانی که وضعیت ویژه ای که طبق ماده 370 قانون اساسی هند به جامو و کشمیر اعطا شده بود، لغو شد. واکنش و اظهارات ترکیه در مورد یک موضوع داخلی هند با دهلی نو خوشایند نبود و روابط را به پایین ترین حد خود رساند.

در یک زمینه صرفاً دوجانبه، هیچ مشکل عمده ای در روابط هند و ترکیه وجود ندارد، در حالی که عوامل خارجی از قضا این روابط را به گروگان گرفته اند. مسائل پاکستان و کشمیر همچنان به عنوان عوامل تحریک کننده اصلی باقی مانده است. متأسفانه ترکیه به هند از منظر پاکستان نگاه می کند. موضع مغرضانه آن در مورد کشمیر بر اساس روایت پاکستانی است که لفاظی اسلام آباد ضد هند را منعکس می کند. امروز آنکارا در وضعیت Catch-22 قرار دارد. این کشور می‌خواهد از لحاظ اقتصادی با هند تعامل داشته باشد و همکاری پس از همه‌گیری را به سطح بعدی برساند و در عین حال به مواضع ضد هندی خود در مورد کشمیر ادامه دهد. پیام‌های هند واضح بوده است – تا زمانی که آنکارا یک اصلاح جدی را آغاز نکند، نمی‌تواند «تجارت طبق معمول» باشد.

در ماه های اخیر شاهد تحولات مثبتی در تبادلات دوجانبه از جمله دیدار در سطح رهبری بوده است. در حالی که ممکن است یک دگرگونی کیفی یک شبه در روابط رخ ندهد، ترکیه پس از انتخابات احتمالاً این حرکت را به پیش خواهد برد. سفر ریاست جمهوری از ترکیه در چارچوب گروه 20 همچنین می تواند به تمرکز بر بازگشت روابط دوجانبه به مسیر اصلی کمک کند.

از رویکرد متعارف تا مقابله ای

در دو دهه اخیر، به ویژه پس از کودتای نافرجام سال 2016، ترکیه راهی را انتخاب کرده است که منطق را به چالش می کشد. موضع گیری تهاجمی و رویکرد تقابلی آن، تضعیف اتحادها و حتی به چالش کشیدن متحدان غربی اش نشان دهنده انحراف از رویکرد سنتی، غیر مداخله گرانه و کلاسیک سیاست خارجی آن بود که محتاطانه بود و به ویژه از درگیری های خاورمیانه اجتناب می کرد. روابط تیره با همسایگان، جانبداری از مخالفان سوری و پیوندهای نزدیک اخوان المسلمین، ترکیه را به تدریج در سطح بین المللی بیگانه کرده است. تغییر رویکرد در دوره اردوغان یک اشتباه محاسباتی استراتژیک بوده است که نه در خدمت منافع ملی آن بوده و نه به احیای تصویر جهانی آن کمک کرده است.

نارضایتی غرب با ترکیه در سال‌های اخیر با سرپیچی آشکار آنکارا از تعهد امنیتی اصلی خود به ناتو تشدید شده است. مداخله نظامی یکجانبه در سوریه بدون توجه به انتقاد شدید متحدان غربی آن، تهیه سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-400 ساخت روسیه، و در نتیجه پایان دادن به مشارکت این کشور در برنامه جنگنده‌های پیشرفته F-35 ایالات متحده، اعلامی چشمگیر مبنی بر اینکه دروازه‌های خود را به روی اروپا باز خواهد کرد. برای پناهندگان سوری، دخالت در لیبی و رویارویی مکرر با قبرس و یونان در حالی که به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا هستند، نشانه های روشنی از قصد ترکیه است که غرب نمی تواند آن را کنار بگذارد. اگرچه به طور گسترده به عنوان پسر بد در بلوک دیده می شود، هیچ کس نمی تواند ارزش ذاتی این مشکل ساز را انکار کند!

بازسازی دینامیک قدرت تحت اردوغیک

جهت گیری سیاست خارجی ترکیه و رویکرد پیوسته در حال تحول آن ارتباط داخلی نزدیکی دارد که نشان دهنده پویایی داخلی این کشور است. طی دو دهه گذشته، ترکیه در دوران ریاست جمهوری اردوغان دستخوش تحولات مهمی شده است. پس از کودتای نافرجام 2016، پویایی قدرت کشور بازنگری شده است. این تغییر زمانی که سیستم پارلمانی ترکیه با سیستم اجرایی ریاست جمهوری در سال 2018 جایگزین شد، تشدید شد.

یکی از زمینه های اولویت اردوغان جلب توجه محافظه کاران از طریق تحکیم اسلام سیاسی و احیای نئوعثمانی گری از طریق بازگرداندن شکوه خلافت با به عهده گرفتن نقش رهبری ترکیه در جهان اسلام بوده است.

از نظر اجتماعی، کشور امروز بین سکولارهای کمالیست و اسلام گرایان تقسیم شده است و این شکاف به سرعت در حال گسترش در حوزه های مختلف است. در خارج، ترکیه از یک سیاست منطقه ای قوی حمایت می کند و تمایل آشکاری برای ایفای نقش بیشتر در امور جهانی وجود دارد. اما با در دست داشتن اردوغان در راس امور، اسلام به طور فزاینده ای به عاملی در گزینه های سیاست خارجی تبدیل می شود.

بحران اقتصادی یک چالش جدی

این در حالی است که ترکیه با یک رکود اقتصادی بزرگ مواجه است. کاهش ذخایر ارز، فرار سرمایه، تورم غیرقابل کنترل، بیکاری فزاینده، ترس از ناامنی غذایی و خشک شدن گردشگری نشانه های شومی هستند. وضعیت کنونی اقتصاد ترکیه را می‌توان به وضوح به تنش‌های سیاسی، روابط بین‌الملل ناقص و سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان نسبت داد.

در سال 2014، اردوغان 2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 25000 دلار درآمد سرانه تا سال 2023 پیش بینی کرده بود. سه سال قبل از سال 2023، حتی قبل از شیوع کووید، تولید ناخالص داخلی ترکیه از حدود 900 میلیارد دلار به 700 میلیارد دلار کاهش یافته بود. درآمد سرانه از حدود 12000 دلار به 8500 دلار کاهش یافته است. برای جلوگیری از این سقوط آزاد، اصلاح جدی مسیر مورد نیاز است.

بحران اقتصادی جدی‌ترین چالش سیاسی اردوغان از زمان کودتای 2016 و صفحه اصلی انتخابات مخالفان است.

در طول دو دهه گذشته، اگر حزب حاکم عدالت و توسعه قدرت خود را تثبیت کرده است، اپوزیسیون که نماینده بسیاری از رشته ها بود، به این امر کمک کرده است. تنها کمتر از دو ماه قبل از انتخابات بود که شش حزب اپوزیسیون بر سر نامزدی اجماع برای ریاست جمهوری به توافق رسیدند. با وجود یک اپوزیسیون فعال که ناگهان با احساس فوریت در آستانه انتخابات حرکت می کند و نظرسنجی ها که رقابت نزدیک را پیش بینی می کنند، اردوغان می تواند گرما را احساس کند. ایالات متحده، اتحادیه اروپا و شرکای ترکیه در ناتو به ویژه شاهد سوسو زدن امید در تعامل با رئیس جمهور ترکیه که طرفدار غرب است.

بهبود روابط با متحدان غربی

پیش از این، در سال 2021، آنکارا با احساس نارضایتی گسترده از موضع تهاجمی منطقه‌ای ترکیه، دست به تهاجمی جذاب زد تا پیوندهای از بین رفته خود را در سراسر جهان ترمیم کند. این کشور تلاش های دیپلماتیک را با فهرست بلندبالایی از کشورها، در ابتدا با مصر، امارات متحده عربی، و بعداً با ارمنستان، عربستان سعودی، یونان، و حتی درگیر شدن در تلاش های طولانی برای از سرگیری روابط تیره خود با ایالات متحده، تشدید کرد. اکنون درک فزاینده ای وجود دارد که ترکیه نمی تواند به ارسال سیگنال های متفاوت به متحدان غربی خود و ناتو ادامه دهد. به طور مشابه، مصلحت اقتصادی منجر به نزدیک شدن با سعودی ها، امارات و مصر شد. همچنین ارتباط محدودی با اسرائیل و حتی یونان برای آرام کردن عصبانیت‌ها و کاهش نگرانی‌های فوری اتحادیه اروپا وجود داشت.

این تلاش‌های پل‌سازی به طور گسترده به عنوان یک کالیبراسیون مجدد موقت برای رسیدگی به انزوا و بحران اقتصادی در نظر گرفته می‌شوند. تغییر جدی سیاست خارجی ترکیه به معنای کنار گذاشتن برخی از ویژگی های اصلی آن است. برای مثال، این بدان معناست که دیگر از اخوان المسلمین و جنبش های وابسته به اخوان المسلمین که در تضاد با سیاست اسلام سیاسی اردوغان است، طرف نشویم.

ترکیه از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در تلاش است تا یک اقدام متعادل کننده ظریف بین کیف و مسکو انجام دهد. رئیس جمهور اردوغان قصد دارد این بحران را به فرصت تبدیل کند و موقعیت ترکیه را مطابق با واقعیت ژئوپلیتیکی تغییر دهد. از آغاز بحران، آنکارا به دنبال میانجیگری بین مسکو و کیف بوده است. ترکیه تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده و در راستای مواضع ناتو، عملیات نظامی روسیه در این کشور را به شدت محکوم کرده است. با این حال دولت ترکیه نیز مخالفت خود را با اعمال تحریم های غرب علیه روسیه اعلام کرده و حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی باز نگه داشته است. با این حال، درگیری طولانی در اوکراین به تدریج تعادل روابط خود با روسیه و غرب را برای ترکیه دشوار می کند.

حمله روسیه به اوکراین فرصتی را برای ترکیه فراهم کرد تا روابط تیره خود را با ایالات متحده بهبود بخشد. حمایت ترکیه از اوکراین، به ویژه از طریق صادرات پهپادهای مسلح و دیپلماسی با روسیه، پس از پیشنهاد دولت بایدن مبنی بر اینکه چنین فروش می تواند منافع امنیتی ناتو و ایالات متحده را تامین کند، فرصتی را برای آنکارا برای خرید F-16 فراهم کرده است.

چین شانه سرد

در مورد چین، بی‌اعتمادی فزاینده پس از همه‌گیری، اگرچه آشکارا بیان نشد، تضمین کرد که تعامل دوجانبه کاهش می‌یابد. بیانیه ملی ترکیه در 75هفتم کمیته سوم UNGA در سال 2021 برای اولین بار با اشاره به رفتاری که با اقلیت های مسلمان از جمله ترک های اویغور انجام می شود، انتقاد شدیدی را از نقض حقوق بشر چین در سین کیانگ مشاهده کرد. این بی‌سابقه بود، اما نشان می‌دهد که اسلام به طور فزاینده‌ای به عاملی در گزینه‌های سیاست خارجی تبدیل می‌شود.

در حالی که ممکن است در این مرحله پیش‌بینی نتیجه دور دوم دور دوم دشوار باشد، متحدان غربی ترکیه امیدوارند رئیس‌جمهوری را در آنکارا ببینند که سیگنال‌های متناقضی به ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا ارسال نکند و سیاست خارجی ترکیه را با کاهش قدرت تغییر دهد. موضع تهاجمی آن در منطقه، شناسایی شرکای استراتژیک و تعامل فعالانه با آنها. در داخل کشور، برای نشان دادن اعتبار دموکراتیک ترکیه، بازگشت به سیستم پارلمانی و فراهم کردن فضا برای مخالفان مهم است. در نهایت، سیاست های اقتصادی محتاطانه به احیای روندهای رکودی و جذب سرمایه گذاری خارجی کمک می کند.

(نویسنده سفیر سابق هند در ترکیه از سال 2020 تا 2022 است)

همچنین بخوانید | اردوغان ترکیه با سخت ترین نبرد انتخاباتی روبرو است که می تواند به سلطنت 20 ساله او پایان دهد

همچنین بخوانید | ترکیه احتمالاً به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری پیش می‌رود چرا که آرای اردوغان به زیر 50 درصد رسیده است.